Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvor lang flytid har dere på litt større elektro opsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvor lang flytid har dere på litt større elektro opsett

    var ute og fløy med .40 size konvertering i dag. ha 4s lipo på 4000mAh btukte timeren på radioen og fløy i 10minutter. med blandet acroflyging. ladet opp igjen batteriet og det gikk inn ca 3400mah. merket også rett før jeg landet at det begynte å bli litt mindre futt. for å spare batteriet tenkte jeg å fortsette å bruke timeren på 10minutter. så blir det i hvertfall ikke tappet ut for mye. men 10 minutter er jo ikke så lenge synes jeg som er vant til glow
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Jeg har en .40size konvertering med 5S 3700mAh.
    Flyr 7-8minutter og bruker da som regel 2000-2400mAh.
    Har bare fløyet ca 10 turer med dette og har ikke fått prøvd med forskjellige propeller. Håper å kunne optimalisere oppsettet noe med en annen propell.

    Comment


    • #3
      På samtlige av de medium store elektro-oppsettene jeg bruker for tiden har jeg 10-12 minutter på timeren jeg bruker for å varsle at det er på tide å lande.

      Jeg bruker en av senderens timere, og bruker normalt å ha to minutter å gå på i forhold til erfaringene jeg gjør på de første turene med modellene. Da blir det sånn at på de modellene jeg vet vil begynne å nærme seg cutoff etter 12 minutter har jeg 10 som alarm, om den er nær cutoff etter 14 minutter bruker jeg 12 minutter som alarm.

      Naturlig nok ligger oppsettene i dette området. Man velger jo batteri etter motoren, nok batteri men ikke så mye mer pga vekt og pris osv.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Kan ikke si nok godt om slike ting:

        http://search.ebay.com/search/search...arm&category0=

        Selger (Pete) kan anbefales.

        Comment


        • #5
          kam jo være kjekt med lipo alarm. men når jeg merker at det begynner å bli litt mindre futt så har jeg fortsatt en del igjen så jeg ser ikke det som noe problem. skal for sikkerhets skyled måle hva spenninga er under belastning etter en 10min flight den bør vel ikke under 12v på ett 4s batteri
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Problemet med å måle etter flight er at det ikke sier nok om hva spenningen var under belastning. Har du 12 V igjen på et 4S batteri etter flyturen så har du garantert vært langt under 3 v/cell underveis.

            Mine alarmer varsler på 9,6-9,9 volt på 3S og da har jeg 10,5-11 volt hvilespenning så du burde ha minst 14 volt hvilespenning hvis ikke så er du nesten garantert på eller over(under?) grensen under belastning.

            Min erfaring er at alarmen blinker/tuter i god tid før jeg merker noe reduksjon i kraften. Den viser også klart at kalde batterier yter dårligere enn varme, i 600n blinker den i starten til batteriet er varmt, så blir den rolig og kommer igjen 5 min senere. Nå som vintern kommer blir nok dette enda mer merkbart.

            En alarm koster deg halvparten av et batteri og monterer du en kontakt på den så behøver du bare 1 per batterioppsett, dvs 1 for 2S, en for 3S, en for 4 osv...

            Mine alarmer er nok den beste "investering" jeg noen sinne har gjort for godbatteri økonomi. Jeg kommer aldri til å ta sjansen på å blåse en batteripakke hverken til 500 eller 2000 ved å fly uten alarm...

            Jeg har totalt drept 2 batterier og redusert kapasiteten kraftig på 6 andre før jeg begynte med alarm. Etter at jeg begynte med alarm har jeg ikke merket nevneverdig reduksjon på noen pakker.

            Comment


            • #7
              Hvis du har 12V under last på et 4S-batteri mener jeg du har gått over grensen allerede. I et 4S-tilfelle ville jeg stoppet på rett under 13V (under last). Jeg har min siste LVC programmert i CC'en til 3,2V/celle. Da har jeg gått utenfor 80%-regelen for kapasitet, men jeg har enda tid til jeg kommer under "kritiske" 3V.

              Selv om jeg ønsker meg lange, stillegående flytider med elektro så slutter jeg heller 1-2 min før grensen for å spare batteriene lengst mulig.

              En annen ting er at hvis du bruker kvalitets-celler så slipper du for tidlig cutoff grunnet spenningsfall når du gir jernet, skikkelige celler holder godt på spenningen selv mot tomt batteri.


              EDIT: DAMN, du er kjapp TinTin!

              Comment


              • #8
                Niks, det er du som ikke er det, om du ikke så mitt så har du jo brukt et kvarter

                Comment


                • #9
                  Er vel egentlig enige i det dere sier. men dette er det første elektroppsettet jeg har som det er litt størrelse på. og av den grunn så ble det kjøpt billig batterier først. og regner med de ikke holder så godt på spenningen på full gass. skal gjøre noen målinger bare jeg får nytt propell adapter. det jeg hadde var av typen som skrus fast med to set skruer. og det tålte ikke belastningen. knakk tvers av
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Er vel nesten enda viktigere med alarm på billigbatterier som ikke holder spenning godt, mine Rex 600 batterier er et prima eksempel på det.
                    Uten alarmen tviler jeg på at de hadde vært i live nå...og det er ikke mange turene jeg har rukket på hver pakke.

                    Comment


                    • #11
                      burde de ikke bli litt varme hvis de ble overbelastet. de var knapt lunkene da jeg landet. og jeg fløy ganske hardt de siste minuttene.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Om du har stort strømtrekk så blir de varme, har du lavt kan du trekke dem langt ned uten at de blir veldig varme. 10A på fulladede batterier skaper selvsagt mindre varme enn 10A på batterier som har lav spenning.

                        Comment


                        • #13
                          skjønner. er wanma 4000 pakker jeg har. og de er jo anbefalt max 10c og helst 5-8c regnet kjapt ut at jeg lå på ca 20A i snitt på flyturen og det var hardest flyging på slutten nettopp for å se om batteriet ble varmt. men skal som sagt gjøre noen målinger under belasting så får vi se hva det viser.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Tintin
                            Om du har stort strømtrekk så blir de varme, har du lavt kan du trekke dem langt ned uten at de blir veldig varme. 10A på fulladede batterier skaper selvsagt mindre varme enn 10A på batterier som har lav spenning.
                            Varmen som genereres i batteriet avhenger av strøm og batteriets indre motstand. Batterier som er varme har lavere indre motstand og har derfor mindre varmeutvikling/mindre spenningstap. Varmeutviklingen er derfor størst i starten.
                            Ellers lurer jeg på dette med spenning under belastning. Hva menes med belastning, er det 1C, 10C, 20C, ...? Med en cutoff på 3V/celle på ESC'en skal det være umulig å komme under 3V pr. celle med mindre radioen trekker ekstremt mye støm på den avsluttende glideflukten... Jeg kan derfor ikke skjønne hvordan man kan "ødelegge" en Lipo pakke ved å fly for lenge, med mindre cutoff'en resulterer i et krasj...
                            Fred Larssen

                            Comment


                            • #15
                              Er det ikke slik at P=VxIxI ? Så om du skal trekke samme P når V synker så må du øke I? Jo høyere I jo mer varme.
                              Ja strømtrekket er høyt før du får varme batterier som min kommentar om kalde batterier og lipoalarmen antyder men det er på langt nær så farlig som høyt trekk mot slutten.
                              I starten er også pakken kald så da bør det faktisk lages varme for å få maks ytelse, mot slutten kan pakken være så varm at mer varme skader den.

                              På 600n vil jeg nødig kutte strømmen brått når jeg kommer til 3 volt da jeg ikke er spes bra på auto enda, men det er jo greiere å takle i fly. Dog syns jeg 3 volt personlig er for lavt, liker å ha margin. Jeg bruker såkalt soft cut hvilket gjør at jeg har kraft til å lande ergo kommer jeg under 3 volt om jeg setter den til å slå inn på 3 volt.

                              Jeg testet et par ganger med 600n. Vanligvis flyr jeg 6 min og batteriet har da en passe lunk. Flyr jeg i overkant av 7 så blir det betydelig varmere selvom jeg ikke gjør noe som er tyngre for heliet.

                              Med en cutoff som kan setts til 3,2-3,2 i et fly så er jeg enig i at det ikke er store muligheter for å skade ting.

                              Comment

                              Working...
                              X