Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor lang flytid bør jeg ha?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor lang flytid bør jeg ha?

    Hei, jeg har et Walkera 60 med en Elf 4200 outrunner brushless og et 11.1 10E 2200mah lipobatt.

    Laderen er denne;
    EhiRobo.com is for sale | HugeDomains

    Jeg har kun flydd denne batteripakken 2 ganger og har en flytid på ca 5 min. Er dette normalt eller er det i snaueste laget. Er første gang jeg er borti Lipo batt. Vi kapasiteten "øke" på batteriet etter den har fått noen lading/tømminger eller er det på max ytelse fra starten av?

    Jeg forsøkte å finne en brukermanual på laderen men sliter der..... den er oppgitt til 800mah så jeg ladet det i i ca 2 timer og 40 min. Det er en liten lampe på laderen som slår seg av og på + blinker uten at jeg har fått lest hva den indikerer..... Noen forslag?
    Mugen Seiki/RB Concept/Futaba 3pk
    Raptor 50v2/JR 9x

  • #2
    Det første jeg ville ha gjort er å investere mine sårt ervervede fjelldollar i en kvalitets lader som viser hvor mye du har tilført av mah Og volt på batteripakka det vil vere den beste investeringen du har gjort på lang tid. 1 den vil ikke styrte (hvis ikke du hiver den utenfor en fjellskrent) 2 Du kan bruke den til alt du har av batterier. 3 du har kontroll på hvor mange mah og volt du har forbrukt. dette gir en god indikasjon av batteri pakka og forbruk.



    Rune

    Comment


    • #3
      Kjøp deg en skikkelig lader som Rune sier.
      Noe àla denne
      Siden finnes ikke

      Elefun er det tomme, men dene får du tak i hos de fleste større hobbyforhandlere
      Den har Digitalt display, så da ser du også hvor mye Ampere som er puttet inn i batteriet. Og lader de fleste batterier man har på hobbyrommet sitt.
      Krever Dog 12V strømforsyning.

      Og det finnes mange andre gode også, bare surf litt rundt på ladere på de forskjellige nettbutikkene (Det er mange annonser\linker her Forums - (MFN) ModellflyNytt.no )
      Last edited by TheBirg; 13-10-06, 16:53.
      Ønsker dere en god dag på feltet !
      Birger Mork

      Mine besittelser :
      Flygreier (Massevis)
      Heligreier (En Mini Titan)
      Bilgreier (Et par stk.)

      Comment


      • #4
        Det er lurt å gjøre som det blir foreslått over.Da tar du vare på dine dyrebare batterier,og du har mulighet til å finne den eksakte flytiden på pakkene dine ved å lese av dislayet på laderen, hvor mye du har tappet pakkene på flyturen.
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

        Comment


        • #5
          Takker, har allerede sett på ny lader. Har powersupply fra en annen lader som ikke tar lipo.....

          noen som har erfaring med denne?

          HugeDomains.com

          Skulle fly tidligere idag og hadde ladet i drøye 2 timer. Ble rimelig forbanna da jeg hadde flatt batteri idet jeg forventningsfullt dro i stikka ;-(
          Mugen Seiki/RB Concept/Futaba 3pk
          Raptor 50v2/JR 9x

          Comment


          • #6
            Jeg hadde samme helikopter med ca samme batteripakke og motor. Fikk da ca 15-20 minutter pen flyving. 5 min er alt for lite.
            Atle Mo, Oslo

            Comment


            • #7
              Den 3e laderen har ikke display, altså du har ingen kontroll på hvor mye du putter inn.

              Kjøp lader med "telleverk" (de med display har oftest det.)
              Ønsker dere en god dag på feltet !
              Birger Mork

              Mine besittelser :
              Flygreier (Massevis)
              Heligreier (En Mini Titan)
              Bilgreier (Et par stk.)

              Comment


              • #8
                enig med thebirg kjøp deg an swallow for eks eller en hyperion eos 5i så her du det du trenger opp til evt 60size konverteringer.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  her er en link til mange gode ladere.
                  Siden finnes ikke

                  mange tror att det holder med en lader til eit par hundrelapper.for man skal jo "bare"lade eit batteri.Hva skal man med en lader til mange hundre kroner med mye dill dall på.MEN desverre er det slik att å lade og stelle med batterier er faktisk en hel vitenskap.Og jo mer man setter seg inn i dette jo mer skjønner man viktigheten av en skikkelig lader.
                  Så bruk litt penger på en skikkelig lader med en gang,så slipper du havne i samme fella som mange gjør.Å kjøpe 3-4 ladere før man er fornøyd.Kan love deg att det blir dyrere.
                  Alt som kan fjernstyres.
                  ---------------------------------------------
                  The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                  Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                  Steinar Kvarme.

                  Comment


                  • #10
                    Hei igjen, swallow2 er bestilt. Håper på noen laaange minutter i lufta etter dette
                    Mugen Seiki/RB Concept/Futaba 3pk
                    Raptor 50v2/JR 9x

                    Comment


                    • #11
                      Grattis !
                      Da får du full oversikt over hva batteriet ditt mottar av lading.

                      Og ikke minst får du se etter tur nr. 2 (med lading med samme lader) hvor mye du putter inn igjen, altså da ser du hvor mange mAh du har brukt. Litt forenklet, men om batteri er i orden er det mye nyttig info fra en lader som du har kjøpt....
                      Ønsker dere en god dag på feltet !
                      Birger Mork

                      Mine besittelser :
                      Flygreier (Massevis)
                      Heligreier (En Mini Titan)
                      Bilgreier (Et par stk.)

                      Comment


                      • #12
                        Ja det blir spennende. Jeg har selvfølgelig flere spørsmål. Det er 2 kontakter på batteriet (jeg har akkurat det på bildet) Er den røde for å tømme strøm og den hvite for å lade eller kan jeg lade batteriet med den røde kontakten? Hvis det er så at jeg kun må lade via den hvite, hvor får jeg tak i en slik kontakt slik at jeg kan lagen en med bananplugg i andre enden?
                        Attached Files
                        Mugen Seiki/RB Concept/Futaba 3pk
                        Raptor 50v2/JR 9x

                        Comment


                        • #13
                          du skal egentlig bruke begge kontaktene under lading.Den hvite kontakten er til å balansere cellene dine under lading.Så om du skal stelle fint med batteriet ditt må du kjøpe deg en lipo balanserer som passer til dette batteriet.
                          Alt som kan fjernstyres.
                          ---------------------------------------------
                          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                          Steinar Kvarme.

                          Comment

                          Working...
                          X