Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mottaker batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mottaker batteri

    Driver å skal bestykke min nyinnkjøpte ü-can-do 3d 60 med nødvendig innmat.

    Har vel det meste klart, men er litt i tvil om hva slags mottaker batteri jeg skal gå for. Vil ha 6 Volt på systemet, dette fordi servoene jeg skal bruke ikke er av de kjappeste og jeg tror vel også at det trekkes litt mindre støm med
    6v enn 4,8v..
    Alternativene jeg har er lipo 2/3s med bec, eller nimh/micd 5 celler. Lurer litt på fordelene/ ulempene med disse valg?? Regner med at ca 1500 ma/h holder for dette fly. Det er 6 servoer som skal betjenes.

    Kjell Arne

  • #2
    Pakken tappes fortere med 6v en 4,8 .... 1500 mah holder i lange baner ! Ulempene med lipo er at de ikke er særlig bra å bruke vinters tid da de tappes veldig fort ,fordelen er at de er lette. Jeg hadde brukt en kvalitets nicd på 1000-1500 mah.
    Mvh Andre`søhagen

    Comment


    • #3
      Originally posted by kaklei
      Vil ha 6 Volt på systemet, dette fordi servoene jeg skal bruke ikke er av de kjappeste og jeg tror vel også at det trekkes litt mindre støm med 6v enn 4,8v.
      Som nevnt øker forbruket ved 5celler kontra 4celler. Servoene skal jo gjøre samme jobben som ved 4celler men raskere og det krever mer energi.

      En 5celler pakke på 2Ah burde være godt nok. Selv har jeg ekstra kabel/plugg på slike pakker sånn at jeg kan hurtiglade dem på plassen skulle det være nødvendig.
      ----------------
      Haldor
      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

      Comment


      • #4
        En fulladet 5 cellers Nimh/Nicad pakke har høyere spenning enn lipo+6V BEC.
        Men når produsentene sier at en servo tåler 6V så er det vel en 5 cellers pakke de mener(?)
        Hvor vidt det trekkes mere strøm ved 6V enn ved 4,8V kan vel diskuteres. For å motvirke kreftene på roret må en servo bruke en viss effekt. Høyere spenning vil da medføre lavere strøm. Samtidig vil det vel trekkes mere strøm når roret beveges (høyere hastighet).
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Originally posted by flarssen
          Høyere spenning vil da medføre lavere strøm.
          Var det jeg mente også i min melding, vil uansett ikke ha noen praktisk betydning for strøm forbruket.

          Får finne meg en god 6V pakke på min 1600ma.
          Er vel like greit å "slippe" flere dippedutter som en må ha ved å bruke lipo.
          Har også ødelagt lipo celle pga at jeg glemte å koble fra batteriet fra ESC'en, dette er ikke så fatalt ved bruk av nixx.

          Kjell Arne

          Comment


          • #6
            Originally posted by flarssen
            Høyere spenning vil da medføre lavere strøm...
            Niks Hvis spenningen økte og strømmen minka hadde totalarbeidet (watt) vært det samme som før og servoen hadde vært like treg/rask som før.
            ----------------
            Haldor
            ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

            Comment

            Working...
            X