Announcement

Collapse
No announcement yet.

ASP/Magnum FT160AR

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ASP/Magnum FT160AR

    Hei

    Er det noen som har god peil på disse motorene??

    Har kjøpt meg en men fikk ikke med noen papirer.

    Har montert den opp ned siden det passet best slik i min modell men nå har jeg trøbbel med å få den til å gå skikkelig...... noen som har tips??

    har også problem med at tanken er noe høyere en forgasseren og jeg regner med at dette er en del av problemet. Finnes det noen annen løsning på dette enn å flytte tanken for det er ikke mulig!!..... Eller må jeg snu motoren rett veien??

  • #2
    Manualen burde være mulig å finne på nettet, eller hva sier dere folkens som har erfaring med Magnum etc???

    Inverted montasje gir i mange tilfeller trøbbel ja. Ikke alltid, men dessverre ofte...
    Det fins plugger med "bro" over glødetråden som i teorien skal hjelpe litt mot drukning av pluggen, men i praksis er det ikke mange som melder om noen særlig effekt av det...

    Det er sjelden noe problem å få motorene til å gå fint på høyt turtall inverted, det er under throttling og tomgang at det blir plunder. For rikt justert tomgangsnål gjør at motoren nesten garantert vil stoppe når du gir gass, mens den kanskje bare hoster litt og kommer opp i turtall når den er montert sideveis eller rett opp. Så når du har kjørt inn motoren er det viktig at du justerer "hele" forgasseren godt. Og her er det viktige punktet å finne innstillingen på tomgangsnåla. Når tomgangsnåla er på rett plass skal du ha en kvikk gassrespons etter at motoren har gått på tomgang ei stund.

    Dessverre er det også ekstra viktig at tanken ikke ligger for høyt, spesielt for inverted motorer... En tommelfingerregel sier at midten av tanken ikke skal ligge høyere enn hovednåla.

    Nylig var det et innlegg i en tråd her der noen hade god erfaring med å ta bort trykkslangen fra potta og la den stå i friluft. Gjaldt samme problematikken, inverted 4-takter.

    Justèr tomgang.
    Ikke fyll tanken mer enn 2/3 opp.
    Prøv med og uten trykk til tanken.
    Det er kaldt ute, bruk en varm plugg. Gjerne med "bar".
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Er ikke dette en flat twin? hva mener du med å montere den invertet at forgasser er på undersiden i stedet for oversiden?

      Tror ikke monteringa har så mye å si da sylinderene sitter ut til siden uansett. men at tanken er høyre en forgasseren er nok det største problemet.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        ASP/Magnum/SC/SY 160 Flat Twin

        Hei-
        Har brukt denne kinesiske blåkopien av OS 160 i noen år nå i min kjære Beaver. Ikke ett eneste feilslag siden første start på isen i minus 15..
        Har seff "forlagt" manualen forlengst, men mener bestemt at den advarer mot inverted montering pga dårlig/manglende innsug av fuel. Noe annet med en 4-takts "en-dunker" - aldri noe problem med normal tankmontering osv.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Kan du presisere nærmere hvordan du har montert motoren, hvordan tanken er
          plasert. Aller helst et foto av installasjonen uten covling.
          Har selv OS Max 300FT. Solgte 160èn for en liten stund siden. Hvis din er
          blåkopi av OS, burde den være like lett å ha med å gjøre.
          OS Engines | Horizon Hobby RC Engines and Parts Her finner du ialfall manualen
          til FT 160. Skulle tro at det er omtrent det samme.
          Karl H.
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

          Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

          Comment


          • #6
            Helt tradisjonell montering - motoren er skrudd rett i Firewall der den bør være - tanken er rett bak samme vegg i riktig "fallhøyde". No problems.

            Comment


            • #7
              Originally posted by richblin
              tanken er rett bak samme vegg i riktig "fallhøyde". No problems.
              Mener du at fuelen renner seg ned til forgasseren?

              I manualen står det: The ideal fuel tank location is with the top of the tank 5-10mm (1/4-3/8") above the needle valve.

              Comment


              • #8
                XL 160A Twin

                Hei

                Er det noen her på forumet som har en slik motor som går som den skal?????

                Har prøvd mangt og meget men den vil rett og slett ikke bli "skikkelig bra.....

                Hva med trykket i nippelen...... kobler jeg det til tanken så blir det noe sinnsykt til fueltrykk,skal det være slik?? Når motoren stopper renner det fuel ut av forgasseren.... enda tanken nå ligger under.

                Er disse motorene veldig følsom for fuel....bruker nå 10% nitro

                Har bestillt OS F plugger. Er disse ok?

                Blir gal av denne motoren,,,,,,

                Comment


                • #9
                  Hvilken nippel har du koblet tanken til. Det er ingen annen enn den til
                  veivhuslufting. Hvis du skal ha trykk på tanken, må du kople dette til
                  ett eventuellt exosanlegg.

                  Karl H,
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

                  Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                  Comment


                  • #10
                    Har prøvd å kjøre uten men da virker det nesten som motoren ikke får nok, Dvs jeg får ikke "fetet" den opp skikkelig......

                    Noen som vet om forgasseren til os sin 160T passer?? Os har vell bedre forgassere.....

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har en SC160 FT på sjøflyet mitt, den er ikke noe vanskelig å ha med å gjøre men et par tips skal du få:
                      Jeg kjøpte den brukt og da jeg fikk den var ventilene VELDIG ute av justering selv om den ikke hadde gått mye. Det er verdt å sjekke dette, det tar bare en halvtime eller så.
                      I starten prøvde jeg å kjøre en trebladet propell som viste seg å være alt for tung å drive, det gjorde at det ble komplett umulig å justere motoren riktig. Den var for lean og stoppet kontant nesten uansett dyse setting og den gikk seg veldig varm. Den tendensen var mye tydligere enn jeg har opplevd med andre motorer
                      Nå bruker jeg en APC 16x10 toblader, det funker bra til mitt bruk og jeg tviler på at motoren har godt av noe særlig mer last.
                      OS F, YS 4-takt eller Saito plugger fungerer bra etter mine erfaringer.

                      Ellers er det normalt at det kommer en del olje fra bunnkasse nippelen og den bør føres ut av cowlingen med en slangebit.
                      Hvis det kommer mye fuel ut av forgasseren når motoren ikke går tyder det kanskje på at dysenålen er for langt ute, har du også en tung propell?
                      Det skal ikke være nødvendig å ha trykk på tanken og hvis motoren er original er det heller ingen nippel å koble trykkslangen til.
                      Hvis alt annet svikter kan det være nødvendig å bytte til fuelslanger med stor diameter.

                      jarle
                      Last edited by jarle; 29-11-06, 18:59.
                      It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

                      Comment


                      • #12
                        Ft 160

                        Disse motorene må ikke ha tilbaketrykk slik som en ensylindret 4-takter. Tanken bør ligge parallelt eller litt over forgasseren, selvf. med normal avstand da dette jo ikke er noen pumpemotor. Har brukt FT160i endel år nå uten ett problem. Benytter fuel med 15% nitro og 15% Aerosave synth. olje, men motoren fungerer også bra med f.eks. 5% nitro. OS F eller Saito 4-taktsplugg går like bra. Forgasseren er bra nok, den - sikkert andre ting å bruke $$ på enn en ny gasser...
                        Ellers er det som vanlig lurt med hele og fine fuelslanger, tank med klunk som ligger riktig, gode plugger og nyere, skikkelig fuel. Choke motoren godt, sett på gløding og den skal starte lett.

                        Comment


                        • #13
                          [QUOTE=Hayabusas]Hei

                          Er det noen som har god peil på disse motorene??

                          Har kjøpt meg en men fikk ikke med noen papirer.

                          Har du fått tak i manualen ennå? Er manualen for OS 160 dekkende?
                          Jeg har kjørt mine ( OS 160 og OS 300) med trykk fra exhaustanlegget. Med meget godt resultat.
                          OS 16o skal ha 3,5 omdreininger på hoveddysa. Skaff deg manualen og følg den. Det gir som regel beste resultater.

                          Karl H.
                          Last edited by Karl H.; 29-11-06, 20:43.
                          Karl Hans Glommen.
                          Mjøsa Modellflyklubb

                          Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                          Comment


                          • #14
                            Papirer..... nei desverre!!

                            [QUOTE=Karl H.]
                            Originally posted by Hayabusas
                            Hei

                            Er det noen som har god peil på disse motorene??

                            Har kjøpt meg en men fikk ikke med noen papirer.

                            Har du fått tak i manualen ennå? Er manualen for OS 160 dekkende?
                            Jeg har kjørt mine ( OS 160 og OS 300) med trykk fra exhaustanlegget. Med meget godt resultat.
                            OS 16o skal ha 3,5 omdreininger på hoveddysa. Skaff deg manualen og følg den. Det gir som regel beste resultater.

                            Karl H.

                            Hei

                            Nei desverre så har jeg ikke fått tak i papirer.

                            Trodde jeg hadde fått til en løsning men som man sier: Hvis det er lys i enden av tunnellen så er det for fa....... et tog på tur i mot deg!!!!!!!!!!!

                            Status per dd. er at jeg har snudd motor rett vei, koblet bort slangen fra utluftingsnippelen..(hehe), fjernet en lekasje på innsugsmanifoild, flyttet tanken i rett høyde( iflg. OS sine annvisninger for FT160), kjøpt nye OS F glødeplugger og til slutt ny jero glow fuel for 4T.........ellers noe som mangler her??

                            Noen som kan gi opplysninger om ventilklaringer og grunn innstillinger for forgasseren,,,,,,,, eller la meg kopiere bruksannvisningene........

                            Comment


                            • #15
                              Ventil klaringerville jeg lagt til 0,3 Veldig nøye at dette blir likt på fler sylindra motorer.

                              Kompresjonen er og et kritisk punkt på disse motorene, dårlig komp på den ene sylinderen og den blir helt vannvittig vrang å justere.

                              Comment

                              Working...
                              X