Announcement

Collapse
No announcement yet.

CMPro Discus CS 2,6m

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Originally posted by Celtic-Griffin
    Your questions are almost like asking how many bubbles are there in a bottle of Cola. You can tug to any hight within the range of your eyesight and the duration on a typical thermal day is really a question of your micro-metrological skills (ability to read the sky) coupled with the duration of your bladder and coffee thirst. In any event you will have enormous fun trying.....
    Ja, ved TUG vil jeg tro at man kan komme så høyt man bare vil, men jeg tenkte på hvilken høyde man kommer ved bruk av strikk? Altså i hvilken høyde løser man ut? Kommer man såpass høyt at man kan kan finne termikk og holde på "så lenge man gidder" eller er man isåtilfelle avhengig av TUG?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

    Comment


    • #77
      Med et standard 30-meters strikk kan man lett komme opp i 120 meters høyde+ med godt strikk og perfekt zooming.

      Er der termikk klokka 12 og du får tak i den kan du gjerne fly til klokka 6 på ettermiddagen før du må ha pissepause... forutsatt at der er termikk hele dagen og du klarer å catche den
      RS sin gamle dingle catcha termikk rett før landing en dag i fjor, tror det var 10-15 meter over bakken. Og opp gikk det. Hadde vært rette dagen å ha med DLG`en på stripa, men den lå hjemme

      Når man flyr lavt 10-200 meter klarer man å lese termikken ved å se på modellen. I større høyder blir det verre og verre, men da er Picolario en genial gadget! Etter "oppdagelsen" av den har det blitt mye flytid i store høyder. At man i tillegg får batteriovervåkning og glitchwarninger på toppen av vario-biten er jeg ikke lei meg for. Har faktisk hørt om to personer som har berget modellene sine ned fra stor høyde idet batteriet har begynt å miste spenningen fort.

      Jeg har nesten lyst å anbefale en annen modell enn CMPro`en hvis det er strikk du vil prøve. En Highlight Mega er sannsynligvis mange ganger bedre modell med egenskaper laangt over Discusen. Bare som et eksempel. Der fins så mange gode høyytere som selvsagt ikke har noe skalalook men til gjengjeld egenskaper i klasse. At der er flimsy vingefester på Discusen gjør den ikke akkurat til en strikkandidat. Men sleping bør derimot gå greit.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #78
        The height you achieve on a line is dependent on three things:

        1. Length of the line/elasticity in the bungee (Surgical silicone tube is best)

        2. Wind strength into which you launch

        3. Your own skill

        I remember fullsize winch launching when I was young varied from ca 600 foot to about 1500 foot on the same winch on different days. I will also remember the day at Starmoen in my beloved LS3A that we had just turned downwind from takeoff, flew directly into a powerful thermal, released at 150 foot and flew about seven and a half hours. Gliding is a process of waiting for the right conditions, but when it happens it is fantastic.
        Last edited by Celtic-Griffin; 16-03-07, 08:10.
        Ken Bates
        Never Mind the Label

        Comment


        • #79
          Du finner litt mer info om strikking og vinsjing her.
          Fant ikke siden – Cirrus RC Flyklubb
          Mvh
          Torbjørn Gustafson
          www.trmfk.no



          Will fly for food

          Comment


          • #80
            Originally posted by torgust
            Du finner litt mer info om strikking og vinsjing her.
            Fant ikke siden – Cirrus RC Flyklubb
            finner du hekkletips også? kunne ikke dy meg
            Jørgen Wake Stensen
            Bodø MFK
            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

            Comment


            • #81
              Originally posted by jørgen123
              finner du hekkletips også? kunne ikke dy meg
              Hehe. Ser den ja
              Mvh
              Torbjørn Gustafson
              www.trmfk.no



              Will fly for food

              Comment


              • #82
                Ikke for å spore tråden av helt, men mens vi er inne på start med strikk: Noen som har gode tips til noen videoer som viser dette?
                Frank Thingelstad
                2050 Jessheim

                Comment


                • #83
                  I have just looked at the film clip again and a further thought struck me - the tug pilot and glider pilot are standing too far from each other for proper communication.
                  Last edited by Celtic-Griffin; 16-03-07, 12:15.
                  Ken Bates
                  Never Mind the Label

                  Comment


                  • #84
                    Fikk endelig mysa på filmen.

                    Joda, dere svinger med en gang dere er av bakken, ikke bra.

                    Og seilflypiloten svinger etter slepeflyet, ikke bra (kanskje hovedårsaken til uhellet). Her sees tydelig hvor mye slakk det blir på lina av det. Seileren skulle klinka lenge før det stramma opp igjen.

                    Og slepeflyet forsøker å stige i svingen istf å holde farten skikkelig oppe. Med lite motor på slepeflyet må nesa ned i svingen så seileren ikke flyr innpå og lager slakk. Med mye krefter i slepeflyet er ikke dette noe problem.

                    Dere hadde jo et ideelt sted å starte på. Husk å ikke svinge så fort etter takeoff, og hold speeden oppe på slepeflyet. Bruk bremsene litt på seilflyet hvis nødvendig.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #85
                      Tid for å konkludere

                      Hei alle!

                      Takk for meget gode innspill, som skal hjelpe på for å forbedre teknikken hos alle impliserte parter. Det som slår meg er at det ikke er en isolert årsak til at dette gikk i isen. Jeg har lært at det er bedre å klinke før, enn etter. Lenge før, om problemene skulle oppstå. Ingen vits å vente til man er inne i trøbbel.
                      Taueflyet vårt er bra nok og vi kan godt bruke det til sleping. Men da må vi stå nærmere hverandre, ha en aktiv kommunikasjon, samt ha en forutavtalt plan for flighten. Vi har fått en Cub med AXI nok til å trekke jumboer opp, så nå er det ikke noe problem for fremtiden.

                      Jeg anbefaler alle å prøve dette. Selv om mitt forsøk kigg i isen med dunder og brak, er dette noe man må regne med som modellflyger. Prosessen etterpå, med å få alle innspillene herfra, har vært utrolig lærerik og jeg er mer oppsatt på å lære dette nå enn noen gang før.

                      Så da er det bare å vente til vindværet gir seg og komme seg på stripa for å forsøke igjen.
                      Trygve M.
                      Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                      "Not within a thousand years will man ever fly!"
                      -- Wilbur Wright, 1901.

                      Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                      Comment


                      • #86
                        Originally posted by x-pilot
                        Takk Ken!

                        Enig i alt du skriver! Det var noen detaljer jeg ikke husket da jeg skrev historien. Ser at vi nok var litt høyere enn jeg anntok.

                        Når det gjelder flyet er det i orden igjen nå. Skal ha et par slep med strikk i dag.

                        T
                        Hvordan synes du flyet fungerer med strikk?
                        Frank Thingelstad
                        2050 Jessheim

                        Comment


                        • #87
                          Jeg har faktisk ikke fått prøvd strikk enda. På grunn av grisevind de siste dagene har jeg ikke fått opp noe. Når jeg tenker på det... All flytid på dette flyet er dokumentert i den videoen jeg har lagt ut link på her. Det er ikke mer flytid på det

                          Du vil antakelig støte på problemer med hvor du skal sette slepekroken. Dette er ikke angitt på tegningen. Jeg har satt den litt foran CG, men regner med litt prøving og feiling før jeg finner den rette plasseringen. Kanskje du finenr den før meg Anyway, jeg poster her når jeg har noe. I mellomtiden kan du bestille krok, for denne følger ikke med i pakka. Jeg hadde tilfeldig vis en liggende fra Cumulusen, som ble satt opp med motor
                          Trygve M.
                          Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                          "Not within a thousand years will man ever fly!"
                          -- Wilbur Wright, 1901.

                          Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                          Comment


                          • #88
                            hei trygve! jeg ser at folk her inne er stort sett enig med oss om hvorfor flyet gikk ned! og det er jo ikke så vanskelig og se på den filmen vi to lagde om hvorfor det skjedde! men jeg veit at detta tar ikke mote fra oss i hole el-flyforening og at du snart henger bak et fly igjen! stå på trygve jeg gleder meg til og filme neste kræsj hehe neo da!
                            Robert
                            Hole El-Flyforening

                            Comment


                            • #89
                              Discus

                              Hei. jeg har bygget en Discus 4, monterte hjul og scala cocpitinteriør med pilot.Nydelig!! Bruker den bare til slep, men der fungerer den flott. Den var billig den og, Kikk på linken:Not Found

                              Morro med seilfly innemellom, sitte i go`stolen og bare nyte det...............

                              Comment


                              • #90
                                Måtte ha fryktelig mye bly i nesa på den . 228g med bly + et 2200 mah batteri måtte jeg ha for at jeg skulle få balansert det . Totalvekta kom på 1.45kg . Nå må jeg bare finne et passende hang og få testet den
                                Noen bra hang på Romerike ?
                                Last edited by Falcon; 01-05-07, 11:42.
                                Falcon
                                -------------------------------------------
                                Morten Rolfsen
                                Kristiansund

                                Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
                                -------------------------------------------

                                Comment

                                Working...
                                X