Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strømtrekk - statisk vs praktisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Strømtrekk - statisk vs praktisk

    Hallo, og godt nytt på dere, håper Nissen kom til dere denne jul.

    Det er jo kjennt at man alltid (?) har høyere strømtrekk ved statisk test en ved vanlig bruk.
    Det jeg lurer på er, er det mulig å anslå (sånn cirka) hvor stor denne forskjellen er? Kan man anslå at det er 10% - 20% større eller?
    Feks; jeg målte nettopp en viss motor med 11x7" propeller til ca 24A statisk, regulatoren er på 20A. Hvor mye tror dere denne ville trekke i luften? Ønsker å ikke overbelaste regulatoren ved normalt bruk.

    Peter
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

  • #2
    har ingen anelse, men jeg har lyst til å fly med E-Meter ombord for å teste.

    jeg vil uten tvil brukt en større regulator, slik at den tåler konstant det strømtrekket du får statisk.

    en annen ting er at regulatorer jobber hardere på lavere throttle setting, enn den gjør på full gass. jeg vet ikke om dette også er noe å ta hensyn til i disse beregningene.

    jeg vil tro at strømtrekket vil synke i luften.
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

    Comment


    • #3
      Det kommer helt an på hva slags fly det er, hvor presset motoren/batteriet er under statisk, og mest av alt, hva slags propeller man bruker.

      Strømtrekket på en gitt motor og batteri er direkte tilknyttet turtall (alltid ved full gass for å gjøre det enkelt å forklare). Når turtallet går opp under flyging uten at throttle forandres så går strømtrekket ned. Dermed kan man høre om motoren avlastes, men på raske fly kan man bli lurt pga doppler-effekten.

      Et batteri og motor som ikke presses hardt, men som går lett i forhold til hva den er laget for vil avlaste mindre i lufta enn en motor som er presset nær grensen ved statisk test på grunn av måten børsteløse motorer fungerer.

      Et fly som snurrer en propeller med lav pitch og høyt RPM ved statisk test vil avlaste veldig mye i lufta.

      Et fly som snurrer en propeller med veldig høy pitch og lavere rpm vil faktisk gi høyere strømtrekk i lav hastighet i forhold til statisk, og avlaste først i relativt høy hastighet.

      Et 3D-fly som har en propeller med lav pitch vil ha veldig lavt strømtrekk i flyging fremover, og veldig høyt i øyeblikk med skarpe manøvre og høy throttle. Hovring feks gir selvfølgelig omtrent samme som statisk testing.


      Hvis det er et saktegående fly med høy luftmotstand så tror jeg ikke det vil avlaste så voldsomt mye med en 11x7 fordi den kanskje ikke vil oppnå høy nok hastighet.
      Last edited by tahustvedt; 26-12-06, 21:32.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Propepperell
        Hvor mye tror dere denne ville trekke i luften?
        - Svar: For mye!


        Torstein

        Comment

        Working...
        X