Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fly-Model YAK 54 3D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fly-Model YAK 54 3D

    I morgen kommer det en YAK 54 i posten til meg.
    Er det noen som har prøvd dette flyet?
    Har en Saito 100 som skal smekkes frampå dette flyet, så jeg gleder meg litt til jomfruturen!
    Kjøpt hos rcnet i Rørvik.
    http://rcnet.no/b2b/product_info.php...roducts_id=392
    Svært takknemlig for alle tips hvis noen har prøvd dette flyet!
    Gjerne video også.... den videoen som lå på nett var ikke helt bra kvalitet på.
    Attached Files
    Erling Svegre
    Vangsvik
    Senja Modellflyklubb

    ____________________________________
    Futaba 9C super
    Edge 540 (60size) Saito 100 GK
    E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
    Mustang P-51 - OS 25FX
    SIG Ninja
    Blue Phoenix
    ArtHobby Colibri-V
    Reichard Grob G103C Twin Acro III

  • #2
    Jeg og en i klubben kjøpte en hver.
    Jeg har ikke fått helt i stand min enda men han andre har hatt sin i lufta.
    Det fløy vel helt greit (med os91-4-takter) slik jeg forstod det.

    MERK: Bytt tanken, ikke fly med den. Det er flere som har sprukket, inkludert den til han i klubben. Jeg har som sagt enda ikke prøvd min. Hadde planer om å skrive et review på den men nå er det en viss mulighet for at det tar fart og flyr ut av døra da jeg brått fikk meg et anna fly i samme størrelse og da har jeg ikke motor til Yaken... Men men sånn kan det gå.

    Hvis jeg får mulighet skal jeg prøve å få laget et lite videoklipp.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      leste ogaå på RCgroups at høyderoret var for svakt. det knakk i luften! modellen er testet med elektro oppsett her:

      Nitroplanes' Fly-Model Yak 54 E-Conversion ala Hyperions 4025/10 - RC Groups
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #4
        Har sett den testen.
        De tankene som sprakk, var de pakket inn med foam?
        Kan det være vibrasjoner som har rista de i stykker?
        Har ikke tank som passer, den i edge'en er 400cc, og er nok for stor.
        Jeg prøver originalen med litt foam rundt. (Det er jo ikke verre enn litt fuelgriseri og dårlig planlagt landing)
        Noen tips om retning på motoren? I manualen er det avbilda oppned 4-takt.
        Ifølge den testen på rcgroups, så var Yak'en mer stabil i inverted high alpha enn upright. Det kan vel bety at tyngdepunktet er litt for høyt, og at oppned motor er beste valg? Vel, nå må jeg i kjelleren og finne fram CA så jeg får begynt å hengsle. Kan komme med rapport etter jomfruturen.
        Erling Svegre
        Vangsvik
        Senja Modellflyklubb

        ____________________________________
        Futaba 9C super
        Edge 540 (60size) Saito 100 GK
        E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
        Mustang P-51 - OS 25FX
        SIG Ninja
        Blue Phoenix
        ArtHobby Colibri-V
        Reichard Grob G103C Twin Acro III

        Comment


        • #5
          Jeg tror ikke (men kan ikke si det med sikkerhet) at tanken til han i klubben var pakket inn, kun montert ihht. anvisningen. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke tanken til innkjøring av motoren min men tenkte som så at det var sikkert bare noen som hadde vært uheldige, men da det skjedde på det andre flyet i klubben bestemte i hvert fall jeg meg for å ikke benytte den (selv om den fortsatt sitter fastmontert

          En liten post om hvordan jomfrua (*kremt) jomfruturen var hadde vært fint
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            Fuelsøl inni flyer er pyton, hvis det er slik at mange har opplevd at tanken sprekker ville jeg nok tatt hintet og byttet den.
            Det at modellen er mer stabil i inverted harrier er helt vanlig og har med aerodynamikk og luftstrømmer over sideror osv. å gjøre, motormonteringen har ingen innvirkning på det. Det eneste som kan være et problem med å montere motoren inverted er at den av og til blir litt vanskelig å justere men det er mest aktuellt på totaktere.

            Lykke til!
            Jarle
            It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

            Comment


            • #7
              Helt enig med Jarle.. Fuelen ødelegger treverket og gjør at limfuger etc. går opp...
              Det er noe av det siste du ønsker.. Believe me!

              I tillegg så øker tyngden når treverket suger fuel...
              Det er som svamp, og du får det aldri ut igjen uten å ødelegge modellen...

              En tank koster vel en snau hundrings??

              Comment


              • #8
                Fuel inni modellene er pyton ja.

                Den er veldig lik i size som Hyperion sin Yak54 som er reviewet av Håvard og Per her på MfN.

                At modellene er stødigere i inverted harrier er, som nevnt, vanlig. Halen ligger nedafor virvlene fra vingen inverted og gjør sakene roligere.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  r-ling: Hva slags motor har du tenkt å sette i den?
                  Han i klubben fløy den med en os91 4-takter og da var det visstnok bra med krefter i den Kan hende at den motoren egentlig er i tyngste laget mtp. gode 3D egenskaper men jeg tror ikke testinga kom til det punktet.

                  Hadde selv tenkt å montere en os70fs ultimate i den for å holde vekta nede.
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10
                    Motorvalg

                    Jeg har en Saito 100 GK. Den veier 550 gram + potte, så det bør ikke bli noe problem med vekta.
                    Den tanken som fulgte med virka veldig solid og tykk i veggene (mye tykkere enn de gamle pilot/ok tankene jeg hadde liggende fra før), så vi får se. Størrelsen var veldig passelig til en saito 100 (248cc). På edge'en har jeg en tank på 400cc, og med de korte turene jeg flyr, så drasser jeg egentlig rundt med altfor mye fuel. (Fløy tre turer pr. tank).
                    Og det er ikke prisen som avgjør om jeg skal kjøpe ny tank, men tidsnød. Hadde tenkt på jomfrutur søndag, og da rekker jeg ikke å kjøpe ny tank.
                    Men hvis værgudene ikke tillater jomfrutur førstkommende søndag, da tar jeg meg tid til å kjøpe en ny tank. Hvilket merke anbefaler dere?
                    Erling Svegre
                    Vangsvik
                    Senja Modellflyklubb

                    ____________________________________
                    Futaba 9C super
                    Edge 540 (60size) Saito 100 GK
                    E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
                    Mustang P-51 - OS 25FX
                    SIG Ninja
                    Blue Phoenix
                    ArtHobby Colibri-V
                    Reichard Grob G103C Twin Acro III

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by r-ling
                      Jeg har en Saito 100 GK. Den veier 550 gram + potte, så det bør ikke bli noe problem med vekta.
                      Den tanken som fulgte med virka veldig solid og tykk i veggene (mye tykkere enn de gamle pilot/ok tankene jeg hadde liggende fra før), så vi får se. Størrelsen var veldig passelig til en saito 100 (248cc). På edge'en har jeg en tank på 400cc, og med de korte turene jeg flyr, så drasser jeg egentlig rundt med altfor mye fuel. (Fløy tre turer pr. tank).
                      Og det er ikke prisen som avgjør om jeg skal kjøpe ny tank, men tidsnød. Hadde tenkt på jomfrutur søndag, og da rekker jeg ikke å kjøpe ny tank.
                      Men hvis værgudene ikke tillater jomfrutur førstkommende søndag, da tar jeg meg tid til å kjøpe en ny tank. Hvilket merke anbefaler dere?
                      Må lære meg til å lese, du skrev det jo i den første posten hehe

                      Jeg har lagt ut noen bilder av settet mitt her:
                      http://www.air-boxer.com/bilder/thumbnails.php?album=4

                      Har ingen anbefalinger på tank, har ikke rukket eller prioritert å kikke så nøye etter det enda siden jeg vurderer å kvitte meg med den
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        Lykken

                        Lykken er en gammel eske med diverse modellflyting fra før i tida...
                        Fant en 320cc pilot/ok tank som passer helt perfekt inn i flyet.
                        Litt smalere enn originaltanken (så jeg får plass til litt foam rundt tanken), og akkurat passe lang så jeg får plass til throttleservoen.
                        Da blir det vel kanskje jomfrutur på søndag likevel? Bygge i kveld og i morgen.
                        Har kun montert hengsler til balanseror, så det meste gjenstår. Vi får se...
                        Erling Svegre
                        Vangsvik
                        Senja Modellflyklubb

                        ____________________________________
                        Futaba 9C super
                        Edge 540 (60size) Saito 100 GK
                        E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
                        Mustang P-51 - OS 25FX
                        SIG Ninja
                        Blue Phoenix
                        ArtHobby Colibri-V
                        Reichard Grob G103C Twin Acro III

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by r-ling
                          Lykken er en gammel eske med diverse modellflyting fra før i tida...
                          Fant en 320cc pilot/ok tank som passer helt perfekt inn i flyet.
                          Litt smalere enn originaltanken (så jeg får plass til litt foam rundt tanken), og akkurat passe lang så jeg får plass til throttleservoen.
                          Da blir det vel kanskje jomfrutur på søndag likevel? Bygge i kveld og i morgen.
                          Har kun montert hengsler til balanseror, så det meste gjenstår. Vi får se...
                          Har du noen planer om brøyting av stripa til helgen?
                          Ser jo ikke særlig lovende ut med været i helgen.
                          Svein-Tore Gundersen

                          Graupner MC32 Hott V2
                          Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                          Sbach 342 DA 50
                          3dhs Slick 89 Elektro
                          Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                          Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                          Retrojet 75 (Simjet 1910)
                          Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                          Byron Corsair

                          Comment


                          • #14
                            Brøyting

                            Tror det blir dårlig med tid til brøyting på lørdag iallefall.
                            Prøver å bygge fort som f... i kveld og i morgen, for å bli flyklar til søndag.
                            Så får det vel bli med ski på jomfruturen?
                            Meldingen sier nordvest bris og snøbyger.
                            Noen sier at bygevær er byggevær, det er bare tull. Bygevær er flygevær!!
                            Vi får eventuelt ta skufla fatt på søndag.
                            Erling Svegre
                            Vangsvik
                            Senja Modellflyklubb

                            ____________________________________
                            Futaba 9C super
                            Edge 540 (60size) Saito 100 GK
                            E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
                            Mustang P-51 - OS 25FX
                            SIG Ninja
                            Blue Phoenix
                            ArtHobby Colibri-V
                            Reichard Grob G103C Twin Acro III

                            Comment


                            • #15
                              Jeg syntes det er på sin plass å legge ut denne informasjonen her:
                              Til alle kunder som har kjøpt Yak 54

                              Vi har fått tilbakemelding om at stabilisator bak er for svakt konstruert på våre
                              Fly-model Yak 54 3D. Derfor vil vi anbefale alle som har kjøpt dette flyet om å
                              forsterke stabilisator bak før flyging ellers er risikioen stor for at den vil
                              knekke i luften stor.

                              Beklager ulempen dette vil medføre våre kunder. Leverandør har bekreftet at alle
                              modeller som leveres i framtiden har forbedret stabilisator.

                              Mvh
                              Harald Magne
                              Rcnet AS
                              Jeg har sett at noen har brukt carbonstenger mellom horisontal og vertikal stab og mellom horisontal stab og kropp (undersiden). Det eller tynn wire er kanskje beste løsning dersom horisontal stab allerede er montert(?). Er den ikke montert går det vel an å evnt. ta av noe betrekning og laminere med tynn plywood, noen andre som har forslag?
                              Espen Melby

                              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                              Comment

                              Working...
                              X