Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forklaring av ledningstykkelse, please.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forklaring av ledningstykkelse, please.

    For å gjøre dette enkelt så setter jeg at 10 kvadratmillimeter ledning tåler 1 amp på 1 volt før den begynner å bli varm(tversnitt). Det blir vel 1 watt?

    hva vil en ledning på 10 kvmm takle i 10 volt takle av watt?
    hva vil en ledning på 20 kvmm takle i 10 volt takle av watt?

    Neste jeg lurer på er de reelle tall.

    Hvor mye takler en 20 kvmm av strømstyrke som er laget av vanlig kobber? og det som vanligvis finnes i lipo batterier?
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    På denne adressen vil du finne svar på dette:
    Elektrisk resistans – Wikipedia
    Tor A. Jakobsen
    -------------------------------------------------
    If your gonna Crash.... at least make it look Good!
    -------------------------------------------------

    Comment


    • #3
      Motstand i 1kvmm 1m lang kobbertråd er 0,0178ohm. Da kan du bruke ohms lov (R=U/I) og effektformelen (P=U*I) og regne deg fram til hvor mange watt effekttap du har i enhver ledning.
      Tor A. Jakobsen
      -------------------------------------------------
      If your gonna Crash.... at least make it look Good!
      -------------------------------------------------

      Comment


      • #4
        Hvis spørsmålet er når ledningen blir for varm så er det avhengig av kjøling, omgivelsestemperatur, hvor høy temperatur som er akseptablet for deg osv.

        Hvis du er ute etter en guide for hvor tykke ledninger du kan bruke så kan du ta utgangspunkt i det som brukes ved vanlig el-installasjoner i hjemmet. Jeg tror det er:
        0,75mm2 inntill 6A
        1,5mm2 inntill 10A
        2,5mm2 inntill 16A

        I praksis kan du nok sende mye mer strøm igjennom før varme blir hovedproblemet. I et fly kan du være like opptatt av motstand. Hvis vi holder oss til kobber kan vi bruke denne formelen:
        R=0,0175*l/T
        hvor
        R = resistans (motstand)
        l = lengden på ledningen i meter
        T = tverrsnitt i kvadratmillimeter

        Snu rundt på formelen etter behov. F.eks. kan du beregne bassende tverrsnitt slik:
        T=0,0175*l/R

        Siden aluminium også er et aktuelt materiale nevner jeg at du da bytter ut 0,0175 med 0,025.

        Når du vet motstanden og strømstyrken kan du beregne spenningsfallet i ledningen med ohms lov på vanlig måte.

        Vet ikke helt om det svarte på spørsmålet.

        Comment

        Working...
        X