Announcement

Collapse
No announcement yet.

Linghtning og Weatronic'en sin jomfrutur.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Linghtning og Weatronic'en sin jomfrutur.

    Endelig var det klart for jomfrutur med Lightningen fra C-ARF

    Modellen ble innkjøpt i fjor høst og byggingen startet rett før Jul. Utover høsten ble det jeg trengte av utstyr innkjøpt. Elektroniske ventiler, sequencer til understellsluker og en bråte med JR 8611A servoer fra USA. I slutten av Januar var den ferdig bygget, men mye dårlig vær og mangel på muligheter gjorde at jomfruturen først ble nå. Dette er en stor maskin. Vekten ble 17,5 kg tørr, så med over 6 liter fuel og evt 2 liter røykveske vil maks take-off vekt bli nesten 25 kg. Modellen måtte da registreres som stormodell hos NLF. Lengden er 2,60 lang og 2,10 V.sp. Motoren hadde jeg fra før og er en Merlin 160 med ca. 17 kg. thrust på 118.000 o/min.

    På Jetpower messen i fjor høst plukket jeg med meg en Weatronic dual receiver med gyro og innebygget GPS. Med denne følger det med et genialt program for å analysere alle dataene som blir logget.
    Endelig skulle jeg få svar på alt jeg har lurt på ang hva som skjer der oppe mens jeg flyr.

    Søndag var dagen og Eggemoen var stedet. Det var tid for første tur og jeg kjente jeg var mer nervøs enn jeg pleier. Sikkert på grunn av at dette flyet er det største utlegget hittil i karrieren, ny type mottager etc. men det viste seg at gruingen var uberettiget. Lightningen fløy som en drøm og jeg fikk skikkelig følelsen av å fly et stort fly. Dette er det mest presise flyet jeg noengang har flyet. Omtrent som en bra patternkjerre som går akkurrat dit den peker, inverted nesten uten dykkror, snorrette roller, enorme looper etc. Gleder meg virkelig til å bli bedre kjent med den fremover

    Etter flygingen bar det hjem for å analysere dataene fra Weatronic'en. Spessielt artig var det å kunne se hele fyturen 3-dimensjonalt. Ikke noe problem å se hva som var loop, cuban 8 etc. I det samme bildet kan jeg velge hvilke data jeg vil se, f.eks velger jeg "speed" blir streken rødere der hastigheten er høyere og grønnere der den er lavere. Velger jeg "antennesignalet" fungerer det likt og jeg kan klart se at signalet blir svakere ute i svingene langt unna. Alle data kan også sees i listeform med 1/2 sek. intervall. det samme gjelder for alle dataene den logger; Fart, høyde, avstand fra pilot, antenne 1 og 2, batterispenning 1 og 2, strømtrekk i ampére, alle servobevegelser etc.

    Jeg kunne f.eks se at ved ingangen til loopen var hastgheten 256 km/t og 70 meter over bakken. På toppen var hastigheten 180 km/t og høyden var 560 meter. Altså nesten 500 meter i diameter. Strømtrekket var høyest når flapsene ble senket før landingen. Aproach hastighet var 100-120 km/t og fart ved landing og take-off var 70-80 km/t. Eneste data jeg savner er en trip teller som man kunne se hvilke avstander som ble tilbakelagt.
    Må si jeg er fulstendig solgt ang. Weatronic'en så langt

    alt i alt må jeg si meg storfornøyd med fly og mottager. Gleder meg virkelig til å bruke det fremover.
    Under er noen data samlet fra de to turene:

    Flight 1:
    Maks fart: 275 km/t
    Maks høyde (over bakken): 506 meter.
    Maks avstand fra pilot: 598 meter

    Flight 2:
    Maks fart: 340 km/t
    Maks høyde (over bakken) 569 meter (stoor loop)
    Maks avstand fra pilot: 705 meter

    Generelle data fra i dag:
    Typisk cruise fart: 180 - 240 km/t
    Approach hastighet: 100 - 120 km/t
    Take-off og touchdown: 75-80 km/t
    Maks strømtrekk: 12 A (peak verdi)
    Normalt strømtrekk: 1-2,5 A
    Godt signal gjennom hele flyturen. Ingen fail-safe's
    Antenne 1 (pisk) brukt gjennom hele begge flighter.

    Video her:
    http://www.jetsofnorway.com/Video/Eg...le11032007.wmv
    Takk til Cato for fiming og redigering.

    Og til slutt noen bilder fra Søndagen... (Takk til Odd Sundet)
    Attached Files
    Last edited by sap_2000; 15-03-07, 22:39.
    Mvh. Ståle
    http://www.jetsofnorway.no/

  • #2
    Utrolig morsomt med slik statestikk/data. Hadde vært artig å sett et screenshot av analyseprogrammet du bruker.
    Forøvrig et svært vakkert fly.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

    Comment


    • #3
      Prøver å laste opp noen screenshots.

      Vet ikke helt hvordan man kan få de større, men....
      Attached Files
      Last edited by sap_2000; 14-03-07, 05:40.
      Mvh. Ståle
      http://www.jetsofnorway.no/

      Comment


      • #4
        Gratulerer med nytt nydelig fly, og vel overstått maiden, igjen. Har du flere? Bra at Weatronicen svarer til forventningene.
        Karl Hans Glommen.
        Mjøsa Modellflyklubb

        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

        Comment


        • #5
          grattis

          Alltid deilig når modellen er hel etter en jomfruftur... Så skikkelig fin ut, men viste ikke at du vår så liten Ståle?
          Lars Norberg

          Comment


          • #6
            Originally posted by Lars N
            Alltid deilig når modellen er hel etter en jomfruftur... Så skikkelig fin ut, men viste ikke at du vår så liten Ståle?
            Ja ikke sant! Alltid deilig når ting fungerer perfekt etter mange timer på hobbyrommet!

            He he. dette er nok ikke riktige modellen å stå ved siden av hvis man vil se høy ut...
            Mvh. Ståle
            http://www.jetsofnorway.no/

            Comment


            • #7
              Du får bli med til Eggemoen en dag i påsken da om du har mulighet... Ta med deg jet leketøyene dine. Må jo se de små modellene i aksjon, er lenge siden sist!
              Lars Norberg

              Comment


              • #8
                Gratulerer så mye, Ståle!

                Vi har et innblikk i hva som venter fremover her på radiosida.
                Kjekt at flyet funka som det skulle, og det er ekstra ille når knærne skjelver, men desto bedre når du får den følelen du har etter at motoren er stoppet..

                Veldig bra!

                Mvh
                Gudmund
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment


                • #9
                  Det så unektelig ba ut på søndag, ja Ståle! Litt artig å se den skjermdumpen med flyturen i 3D. Sitter og humrer litt for meg sjøl for makan til hyssingtugge! Kult å se, men jeg veit ikke hvor motiverende det hadde vært for oss (som prøver å være) "linjeflygere" å kikke på våre tugger i etterkant...hehe
                  Men om man mener at loopen var rund og dommerne sier no anna så kan man jo banke i bordet med visuelle data. Artig funksjon!
                  Odd Sundet
                  http://www.imacnorge.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Supra25
                    Det så unektelig ba ut på søndag, ja Ståle! Litt artig å se den skjermdumpen med flyturen i 3D. Sitter og humrer litt for meg sjøl for makan til hyssingtugge! Kult å se, men jeg veit ikke hvor motiverende det hadde vært for oss (som prøver å være) "linjeflygere" å kikke på våre tugger i etterkant...hehe
                    Men om man mener at loopen var rund og dommerne sier no anna så kan man jo banke i bordet med visuelle data. Artig funksjon!
                    Bare vent Odd, når du blir gammal så sitter det slike i konkurranseflya og dommeren er en pc som regner ut avviket fra fasiten Mulighet for å få "dømminga" opp på storskjærm for hver enkelt øvelse osv.

                    Kjempefint fly forresten!
                    Misunner dere som har ferdigheter og råd til å fly slike fly.
                    Nå er jeg heldigvis forholdsvis ung enda så det er vel håp en gang i fremtiden...
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by sap_2000
                      Endelig var det klart for jomfrutur med Lightningen fra C-ARF
                      Hei
                      Gratulerer med en flott modell og vellykket jomfrutur.
                      Så vidt jeg kan se er du den første som har mulighet for å analysere ulike data etter flighten på en brukbar måte.
                      I flere år har jeg ønsket tilgang til lagrede "realtimedata" for analyser og her har du utstyr med slik mulighet.
                      Jeg har derfor et spørsmål til deg, nemlig om du har option for lagring av innsamlet data på pc for senere analyser, og om det hadde vært mulig for deg å "frigi" disse i et eller annet format.
                      Jeg går videre ut fra at selve analyseprogrammet er fritt nedlastbart fra produsenten, men her tar jeg kanskje feil.
                      I analysesammenheng er det særlig fire parametre jeg gjerne skull ha studert, nemlig
                      1. Antennesignalvariasjoner fra begge antenner under flight
                      2. Avstander fra pilot
                      3. Spenningsforhold inn på mottaker
                      4. Strømforbruk sammenholdt med flightmanøvre.

                      Igjen, et utrolig flott fly: håper jeg en eller annen gang skal få se det "in flight"

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Per Klepaker
                        Hei
                        Gratulerer med en flott modell og vellykket jomfrutur.
                        Så vidt jeg kan se er du den første som har mulighet for å analysere ulike data etter flighten på en brukbar måte.
                        I flere år har jeg ønsket tilgang til lagrede "realtimedata" for analyser og her har du utstyr med slik mulighet.
                        Jeg har derfor et spørsmål til deg, nemlig om du har option for lagring av innsamlet data på pc for senere analyser, og om det hadde vært mulig for deg å "frigi" disse i et eller annet format.
                        Jeg går videre ut fra at selve analyseprogrammet er fritt nedlastbart fra produsenten, men her tar jeg kanskje feil.
                        I analysesammenheng er det særlig fire parametre jeg gjerne skull ha studert, nemlig
                        1. Antennesignalvariasjoner fra begge antenner under flight
                        2. Avstander fra pilot
                        3. Spenningsforhold inn på mottaker
                        4. Strømforbruk sammenholdt med flightmanøvre.

                        Igjen, et utrolig flott fly: håper jeg en eller annen gang skal få se det "in flight"
                        Hei Per.

                        Programmet er nedlastbart og gratis fra produsent. Nedlastngen er egentlig 2 programmer. En for oppsett av mottageren (RX ctrl) og analyseprogrammet (nav view). Legger ved en link i bunnen av posten. Last også ned brukermanualen på samme side, da denne gir litt innblikk i funksjonene i analyseprogrammet.
                        Ang. frigiving av dataene, så bare send meg en mail, så sender jeg en fil til deg. (mail adr. står i sig. i uleselig gult) *kopier*.

                        Hver gang mottageren skrues på, lagres en fil på minnekortet. Vel hjemme puttes kortet i en kortleser og du lagrer dagens filer på maskinen som du kan analysere når du vil. Så formateres kortet og settes tilbake i mottageren. 128 mb kort holder til ca. 20 timers lagring. Hver fil kan også redigeres for å fjerne uvesentlige data før og etter selve flygingen (oppstart, taxi etc.)

                        1: Ja. Signalstyrken kan leses av på begge antenner individuelt på alle punkter av turen. Også hvilken antenne som er valgt.

                        2: Ja. Avstanden måles riktignok fra der hvor mottageren skrus på og GPS'en får signal.

                        3: Ja. Spenning på begge pakker kan leses av individuelt på samme måte som i svar nr.1. Samme med strømtrekk i Ampére.

                        4: Ja. samme som over. Teller ikke mAh brukt. Bare A til enhver tid.

                        Software og manual:
                        http://www.weatronic.de/cms/index.ph...d=16&Itemid=41
                        Mvh. Ståle
                        http://www.jetsofnorway.no/

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Supra25
                          Det så unektelig ba ut på søndag, ja Ståle! Litt artig å se den skjermdumpen med flyturen i 3D. Sitter og humrer litt for meg sjøl for makan til hyssingtugge! Kult å se, men jeg veit ikke hvor motiverende det hadde vært for oss (som prøver å være) "linjeflygere" å kikke på våre tugger i etterkant...hehe
                          Men om man mener at loopen var rund og dommerne sier no anna så kan man jo banke i bordet med visuelle data. Artig funksjon!
                          Ja. Sannheten om rette linjer og runde looper kommer unektelig på bordet nå... I knonkurranse ville det blitt som videodømming i fotball

                          Når jeg zoomet inn på loopen, så at den faktisk var noe oval og endte opp lenger bak enn der den begynte...

                          Nå som alt funker trenger jeg å få flydd den endel for og bli sikker på den og "få den i fingrene"
                          Gleder meg
                          Mvh. Ståle
                          http://www.jetsofnorway.no/

                          Comment


                          • #14
                            Hei Ståle
                            Takk for info, var innom siten til produsenten for endel tid siden og sjekket den i dag og jeg laster ned software og har studert manualen.
                            Spennende og nyttig konsept/utstyr.
                            eposten min er ikke mer hemmelig enn pklepakekrøllalfaonline.no

                            Comment


                            • #15
                              Geir Flesche har solgt disse enhetene i over et år nå. Hører alle som benytter de er kjempefornøyde. Kanskje en må begynne å bytte ut mottagere. Masse nyttig informasjon å lese ut av denne ja.

                              Ståle: Målet er vel å fly så trangt som mulig for å se hvor lite luftrom vi trenger

                              Comment

                              Working...
                              X