Announcement

Collapse
No announcement yet.

skal lednignene ha denne fargen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • skal lednignene ha denne fargen?

    i det siste har jeg merket at flytiden på min shockflyer har blitt redusert fra ca 9 min til 2-3 minutter. satt å så over alt av utstyret mitt, og så da denne fargen på motorledningene. skal de være så svarte? den opprinnelige fargen var nesten like gul som krympeplasten dere ser.

    E-meteret viste 8A på full throttle. akkurat det samme jeg har hatt hele tiden. eneste forskjell var at volten droppet FORT! nesten 1V på full gass i løpet av ca 4 sekunder. slik var det ikke før.

    batteriene er testet i et annet fly, og der fungerte de helt supert. så det er ikke batteriene det er noe galt med. regulatoren ble også testet, så det er heller ikke den, derfor må det være motoren som er gåen. mener jeg leste for en god stund siden noe om BWS (Black Wire Syndrom). var det Joo som skrev det kanskje?
    Attached Files
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

  • #2
    Du finner tråden her.
    Innlegg #7

    Vinterprosjekter og tips å triks! - (MFN) ModellflyNytt.no
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

    Comment


    • #3
      der var den ja. søkte rundt men jeg fant den ikke...
      står at det som regel oppstår rundt minuspolen på batterier. rart da det i dette tilfellet er på alle tre ledningene fra motor. ledningene er svartest inne ved kontakten og går gradvis tilbake til sin opprinnelige farge inne ved motoren.

      er dette noe som kan reddes ved å lodde på nye kabler?
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #4
        kann det være dårlig kontakt i pluggene ? da blir det varm gang . har du sjekket tempen på kontaktene?
        med hilsen Arvid

        Comment


        • #5
          tja, det kan være dårlig kontakt. kontaktene på motoren er jo ferdig loddet fra fabrikk. vet ikke hvordan kvaliteten på loddingene til Hyperion er.

          jeg kjente på kontaktene og ledningene etter forrige tur. kunne ikke kjenne at de var varm engang. dette var da i ca 0 grader. det er liksom ingenting som blir varmt da
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #6
            Merkelig det der, må jo nesten skyldes varmgang. Hvis du har ett multimeter tilgjengelig kunne du målt motstanden mellom alle fasene, og sjekket at disse er lik. Kanskje du har ett brudd ett sted?
            Morten Smøraas

            Comment


            • #7
              skal sjekke det i morgen. har ikke et multimeter tilgjengelig for øyeblikket
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                man må jo ha et rimelig nøyaktig multimeter for å se forskjell på tre ledninger på et par cm!? man ser jo selvfølgelig hvis det er 1 eller 2 ohm forskjell, men det tror jeg ikke det er.

                Morten; hva var det som var feil på Kim Andre sin hyperion motor i Bladen?
                Jørgen Wake Stensen
                Bodø MFK
                Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                Comment


                • #9
                  Det er kobberet og ikke isolasjonen som er misfarget når BlackWire-Syndromet er der.
                  Men at isolasjonen har endra farge mye tyder på at det har vært varmt en gang. Kanskje så varmt at magnetene i motoren har tatt kvelden? Kan ha skjedd under statisk test for eksempel...
                  Bare en tanke siden det virker som noe er galt med lasten?

                  Vanskelig å måle så lave motstander med et vanlig voltmeter, et vektorvoltmeter må gjerne til når det er mindre enn et par ohm man skal sjekke.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Jørgen: Framdeles ikke sikker på hva som var problemet med Kim sin motor, men en av fasene datt ut under last. Har ikke sett noe nærmere på det, men regner med motoren er brent. Ev. kan det være regulatoren har tatt kvelden, og dør på en av fasene ved større belastning.

                    Angående motstanden klarer du nok å se at disse er lik med ett vanlig multimeter av godkvalitet. Må tenke på at ledningen er mye lengre enn ett par cm, siden det er viklingene du måler på.
                    Morten Smøraas

                    Comment


                    • #11
                      mulig at motoren har tatt kvelden, skal teste litt mer før jeg pensjonerer den.
                      noen som har prøvd en av de små Cyclon motorene fra Griffin?
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #12
                        vi målte 0,7 ohm over alle fasene, både på min og William sin motor...
                        Jørgen Wake Stensen
                        Bodø MFK
                        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                        Comment


                        • #13
                          Har dere prøvd å bytte ESC? Sikkert ikke den som er problemet, men kjekt å få det avkreftet ihvertfall.
                          Morten Smøraas

                          Comment


                          • #14
                            ja... jeg har ny fløyet 3-4 batterier med william sin regulator. men når jeg lader batteriene etter jeg har brukt william sin regulator får jeg bare inn litt i overkant av 200mA!?
                            Jørgen Wake Stensen
                            Bodø MFK
                            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by william123
                              iE-meteret viste 8A på full throttle. akkurat det samme jeg har hatt hele tiden. eneste forskjell var at volten droppet FORT! nesten 1V på full gass i løpet av ca 4 sekunder. slik var det ikke før.
                              Kan ikke skjønne hvordan en motorfeil kan føre til høyere spenningsdropp på batteriet uten at motoren trekker mere strøm enn normalt.
                              Måling av små motstandsverdier kan gjøres ved å sette en strømforsyning med justerbar strømbegrensning til f.eks. 1 A og koble denne til to av motorledningene. Mål så spenningen mellom kontaktene på motorledningene og regn ut motstanden: R = Spenning(V)/Strøm(A), f.eks. 0.088V/1A = 0,088 ohm.
                              Fred Larssen

                              Comment

                              Working...
                              X