Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: Shockflyer Yak 54 fra Ikarus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytest: Shockflyer Yak 54 fra Ikarus

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Bra
    Virker som disse rimelige morosakene fra Ikarus har etablert en egen standard i markedet for indoor.
    Ser at du liker den bedre med mer moderat CG enn med CG langt bak. Beviser vel igjen at man ikke skal gå for altfor baktunge modeller til 3D?
    Hvordan syntes du Hyperion-sakene throttler? Min erfaring er noe uren start fra sakene deres...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Likte at du sammenliknet med F3A, det gir et godt perspektiv.
      Jeg har sett F3A i sving, og den ser ut til å fly meget "rent" som du skriver.

      Jeg flyr selv en Nemesis, som jeg er godt fornøyd med. Den er nok en smule mindre stabil i hover og flyr mindre rene manøvere enn F3A - men den har et stort hastighetsregister. Morsomt og nervepirrende å "presse runder" i hallen i full fart, samtidig som den kan flys meget sakte dog med noe vingerokk. Hover er noe ustabil, men torque roller går som smurt med litt trening. Rollene er ikke helt axiale, rolling circle går fint (selv om det er litt spennende innendørs grunnet større fart enn f.eks. smove eller noliemit). Definitivt et morsomt fly.

      Nemesisen har flyvekt på ca 175g med følgende oppsett:
      - Axi 2204/54 m/ GWS 8040
      - Hyperion Titan 10A
      - Hyperion 3S 300mah
      - Waypoint 060
      - Hitec HFS05MS

      Strømtrekk på 9A ved fullt pådrag, dette er i overkant for både batterier og motor; men ligger som regel på +/- halv gass så det går greit.
      Dette oppsettet er testet i Smove, Nemesis og NoLiemit og funker helt glimrende til alle sammen.
      Mvh
      JoE
      Agder Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        var litt spent på hva dere syntes om sideoppsettet (<-- riktig orddeling Joo?) på sistesiden.

        Hvordan sakene throttler?

        helt OK, faktisk. både jeg og william har ikke hatt noe problem med motorene eller regulatorene... de hakker faktisk ikke i oppstarten...

        CG

        etter mye testing fant jeg ut at den var mest stabil i hover når CG var på bakerste anbefalt, men i knife edge merket jeg nesten ikke forskjell, om CG var 1cm foran eller bak bakerste anbefalte.


        husker ikke om jeg skrev det, men strømtrekket var på 8A på full gass med GWS 8x4HD.
        Jørgen Wake Stensen
        Bodø MFK
        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

        Comment


        • #5
          Riktig orddeling er nesten alltid å ikke dele ordet. Her synder svært mange
          Bra at du har tatt deg tid til å sette opp litt konkrete øvelser, ikke bare generelt på siste siden syntes jeg.

          Flott at drivverket fungerte. Jeg har plagdes med tilfeller av mye hakking med omtrent samme sakene. Har faktisk nesten samme oppsettet i en Indian Spirit Outdoor, og det drar godt nok til vertikaler på den langt tyngre modellen.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            jeg bruker nesten aldri mer enn 75% throttle når jeg flyr inne. jeg har prøvd full gass, men da er den over på andre siden av hallen på ca 3 sek!!! holdt på å gå galt en gang jeg dro ut av hover med full gass. var ikke mange cm unna taket...
            Jørgen Wake Stensen
            Bodø MFK
            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

            Comment


            • #7
              Jeg plukker fram denne gamle tråden jeg..

              Har akkurat prøvefløyet Shockflier Yak med det oppsettet sjaa nevnte tidligere i tråden. Jomfluturen foregikk mellom lysmastene på en opplyst parkeringsplass så det var vel ikke helt optimalt.
              Først og fremst hadde jeg problemer med å få CG der jeg ønsker, måtte putte på 20 gr. bly i nesen for å få CG på bakerste anbefaling og jeg mistenker at jeg ville likt det bedre litt lenger fram. Antagelig må jeg skaffe noen større batteripakker for å få nytte ut av ekstravekten.

              Ellers var den litt slapp i reaksjonen, spesiellt på balanserorene synes jeg. Dette har sikkert litt å gjøre med at den fløy litt "på Halen" men jeg tror nok jeg må øke til 140% på servoene. Jeg har enkelt og greit satt alle linker ytterst på servohornet, alle utslag til 100% og expo til 40%.

              Den hadde også klar tendens til å legge seg på rygg i hover av en eller annen grunn, jeg har alle komponenter liggende rett under senterlinjen slik byggeanvisningen viser. Jeg har dog ikke gjort noe spesiellt for å måle motorvinkelen, kun skjært ut like mye i alle kroppsdelene og limt motorfestet rett på.

              Så hva sier dere som har brukt denne modellen mye, hvordan rimer dette med deres erfaring og hva er gulltipsene til forbedringer?

              Jarle
              It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

              Comment


              • #8
                jeg må ærlig innrømme at jeg ikke husker helt hvordan den fløy:P

                jet tror jeg satt alle utslag så langt jeg fikk dem alle veier, med like utsag begge veier.

                hvor har du batteriet? midt under vingen?
                jeg måtte ha mitt batteri rett forran balanserorservoen.

                jeg tok nylig depronen som delene til YAKen var trykt ut av, og laget en ny og forbedret versjon! den fløy MYE bedre enn originalen! jeg laget motvekter på ballanserorene, større vinge, endret litt på høyderoret, og motvekt på sideroret. en annen ting jeg også gjorde (ubevisst) var å flytte vingen lengre fram.

                nå hovrer flyet av seg selv, + at det gjør nesten alle øvelser bedre enn originalen
                Jørgen Wake Stensen
                Bodø MFK
                Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                Comment

                Working...
                X