Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiplex Cularis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg setter den opp som hang/seilfly...
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

    Comment


    • #17
      Hei.
      Jeg har brukt HS55 servoer i vingene. Så langt har det fungert fint, men skulle jeg gjort det på nytt ville jeg nok også valgt servo med metalldrev på flaps.

      Et område å passe på er servokoblingene i overgang vinge/kropp. Bruksanvisningen sier at disse skal limes fast i både vinge og kropp (dere ser hva jeg mener når dere titter på bruksanvisningen). Dette er litt knotete og vær forsiktig med lynlimet om dere bruker det. Men det største problemet er at når koblingene limes fast på begge sider og vingen flekser litt så skaper dette stress i koblingspunktet. Jeg hadde flyet med til Hanstholm. Fløy på hanget under litt turbulente forhold på hangkanten så jeg registrerte at vingene flekset litt. Etter landing da jeg tok vingene løs oppdaget jeg at plasten rundt servokontaktene i vingeroten hadde knekkt på alle 4 servoer. Når dette skjedde hadde flyet ca 1 time flytid. Plasten satt igjen i kroppen mens metalldelene av kontaktene stod igjen i vingen. Det var med andre ord god elektrisk forbindelse hele tiden. Jeg kommer nok til å gjøre det om på mitt fly slik at kontaktene blir liggende løse i kroppen.

      Jeg har ikke tenkt å gå AndersH i næringa , men jeg hadde tenkt å skrive noen ord på MFN om mitt førsteinntrykk av modellen som jeg så langt er godt fornøyd med (bortsett fra det som er nevnt over).
      Jeg har satt opp mitt fly med motor.

      Mvh. Olav E.

      Comment


      • #18
        Jeg kommer til å lese begge omtalene og foretrekker å lese mer enn 1 da 2 par øyne ser bedre enn 1 og man vektlegger nesten alltid forskjellige ting syns jeg etter hva man selv syns er vesentlig.

        Comment


        • #19
          er cularis helt lik lillebror bortsett fra størelse?
          Robert
          Hole El-Flyforening

          Comment


          • #20
            Hovedforskjellen på Cularis og EasyGlider er at Cularis har flaps
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment


            • #21
              Originally posted by subzero
              er cularis helt lik lillebror bortsett fra størelse?
              Det er nok en del andre forskjeller også. Uten at jeg har bygget og fløyet Cularis'n min enda kan jeg nevne:

              * Selvsagt Flaps som William nevner. Gir mulighet for butterfly som er en svært effektiv brems ved å ta flaps og balanseror hver sin vei. Gunstig hvor landing er litt trangt.
              * Mye smalere vinger i forhold til lengden. Hele vingen er forsterket med carbon som er satt i en spesiell rigg på midten slik at begge vingene sitter sammenfestet med plastikk og carbon som forbindelse. Ikke bare trykt inn fra hver side som på Easyglider.
              * Både elektro og glider versjonen av Cularis er svært lik. Mye lettere å montere motor i modellen senere om man ønsker det.
              * All-moving-tail på Cularis.
              * Pga størrelsen og transport kan stabben demonteres på Cularis

              Og til slutt - Cularis vil aldri få tilnavnet "Gjedda"... den ligner rett og slett ikke på en Gjedde lenger...
              Anders Hauge

              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

              www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

              Comment


              • #22
                Frøktlig skæptisk, ja...

                ... som min gode venn "trondhjæm" ville sagt det, men kanskje ikke om dette flyet da

                Med forbehold om at jeg enda ikke har sett flyet i lufta eller prøvd det selv, jeg klarer ikke å oppleve samme halleluja-stemning som dere andre, når det gjelder seil-elapronkjærrene til Multiplex. Hadde de tatt seg tid til å pusse bort støpe"knottene" fra vingene og laget litt hardere overflate på dem, ville dragget ikke blitt så sinnsykt... kanskje!
                Men du verden for en trainer! Uknuselig og greier... Multiplex er inne på noe her, men disse flyene er etter min mening langt fra et ferdig produkt. Ville nok hørt med Ken eller Thorbjørn & Kåre om et alternativ til samme prisen. Da ville man få et skikkelig seilfly og ikke noe som ser ut som, og flyr som et sleivskudd med hagle! Art Hobby har noen billige fly, som dessverre er belemret med vanvittig byggetid og elendige tegninger, men du får to stk til samme prisen som en Cularis (Ok, en og en halv da)

                Tok forresten ut EasyGlideren min her om dagen for å foreta en realitetsorientering på egne preferanser, og jepp! Jeg har rett. Flyr som en dass, ser ut som en dass og lukter nærmest som en dass. Fordelen er at dassen kommer hel ned om man driter seg ut... For å si det sånn Eat shit! Millions og flies can't be wrong

                T
                Trygve M.
                Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                "Not within a thousand years will man ever fly!"
                -- Wilbur Wright, 1901.

                Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                Comment


                • #23
                  Vet ikke når det gjelder andre men jeg kjøpte ikke denne fordi det er hverken det peneste eller eller beste seilflyet. Jeg valgte det fordi det skal tåle litt og det behøves for jeg har ikke flydd seilfly før....

                  Hadde jeg vært litt sikrere på at jeg alltid fikk dritten ned som jeg ville så hadde jeg tatt noe pent

                  Av samme grunn flyr jeg et EPP acro fly som tåler en del dårlige landinger og er lett å reparere uten andre kostnader enn litt smeltelim, CA samt en og annen propell. Av samme grunn står mine 3 balsafly uferdige eller ventende i en hylle på at mine kunnskaper skal bli bedre

                  For meg er det en trainer til å bruke opp.

                  Comment


                  • #24
                    Man kjøper selvfølgelig ikke en Cularis hvis man har tenkt å fly fort på hang. Det som er så greit med Elapor-fly er at man ikke trenger å være så redd for dem. Er hanget bra, og landingsmulighetene dårlige, så er det dette et genialt fly.
                    Det er nesten sånn at man kaster ut flyet, og flyr til man er lei, for så å begynne å se etter landingsmulighetene Det gjør liksom ingen ting om man setter den ned i en liten busk.
                    Jørgen Wake Stensen
                    Bodø MFK
                    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by x-pilot
                      Hadde de tatt seg tid til å pusse bort støpe"knottene" fra vingene og laget litt hardere overflate på dem, ville dragget ikke blitt så sinnsykt... kanskje!
                      T

                      Sikker på at dem burde vekk... på denne modellen tror jeg dem gjør nytten sin som "turbulatorer".
                      disse gjør at luften følger vingen selv med høy angrpsvinkel og lav fart. Med andre ord den staaler ikke så lett..

                      Eller......

                      Dette får aldri noe mer fart en et flak med isofor i medvind uansett.... Men flyr gjør det.
                      **********************
                      Mvh
                      Stig Olsen
                      Lillehammer MFK


                      Nan Xplorer FullCarbon X tail
                      Pike Perfect X tail
                      Pike Brio / Giant
                      Alpina 4001
                      DG 500/22 Elan under opppussing
                      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                      Futaba 12Fg Fasst

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Seiler`n

                        Dette får aldri noe mer fart en et flak med isofor i medvind uansett.... Men flyr gjør det.

                        Hehe!! Konge!

                        T
                        Trygve M.
                        Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                        "Not within a thousand years will man ever fly!"
                        -- Wilbur Wright, 1901.

                        Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Seiler`n
                          Sikker på at dem burde vekk... på denne modellen tror jeg dem gjør nytten sin som "turbulatorer".
                          disse gjør at luften følger vingen selv med høy angrpsvinkel og lav fart. Med andre ord den staaler ikke så lett..
                          Har ikke tenkt på det slik men dette er en definitiv mulighet. Man bruker jo samme prinsippet når man skal konstruere skip ifb testing av modeller for å få skalalik motstand. Der setter man gjerne inn en rad eller to med skruer fremme i baugen for å gjøre strømningen turbulent.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by x-pilot
                            ... som min gode venn "trondhjæm" ville sagt det, men kanskje ikke om dette flyet da

                            Med forbehold om at jeg enda ikke har sett flyet i lufta eller prøvd det selv, jeg klarer ikke å oppleve samme halleluja-stemning som dere andre, når det gjelder seil-elapronkjærrene til Multiplex. Hadde de tatt seg tid til å pusse bort støpe"knottene" fra vingene og laget litt hardere overflate på dem, ville dragget ikke blitt så sinnsykt... kanskje!
                            Men du verden for en trainer! Uknuselig og greier... Multiplex er inne på noe her, men disse flyene er etter min mening langt fra et ferdig produkt. Ville nok hørt med Ken eller Thorbjørn & Kåre om et alternativ til samme prisen. Da ville man få et skikkelig seilfly og ikke noe som ser ut som, og flyr som et sleivskudd med hagle! Art Hobby har noen billige fly, som dessverre er belemret med vanvittig byggetid og elendige tegninger, men du får to stk til samme prisen som en Cularis (Ok, en og en halv da)

                            Tok forresten ut EasyGlideren min her om dagen for å foreta en realitetsorientering på egne preferanser, og jepp! Jeg har rett. Flyr som en dass, ser ut som en dass og lukter nærmest som en dass. Fordelen er at dassen kommer hel ned om man driter seg ut... For å si det sånn Eat shit! Millions og flies can't be wrong

                            T
                            hehe du får sagt det du! ser ut til og bli kleiva vær i helgen oxo
                            Robert
                            Hole El-Flyforening

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by x-pilot
                              ... som min gode venn "trondhjæm" ville sagt det, men kanskje ikke om dette flyet da

                              Med forbehold om at jeg enda ikke har sett flyet i lufta eller prøvd det selv, jeg klarer ikke å oppleve samme halleluja-stemning som dere andre, når det gjelder seil-elapronkjærrene til Multiplex. Hadde de tatt seg tid til å pusse bort støpe"knottene" fra vingene og laget litt hardere overflate på dem, ville dragget ikke blitt så sinnsykt... kanskje!
                              Men du verden for en trainer! Uknuselig og greier... Multiplex er inne på noe her, men disse flyene er etter min mening langt fra et ferdig produkt. Ville nok hørt med Ken eller Thorbjørn & Kåre om et alternativ til samme prisen. Da ville man få et skikkelig seilfly og ikke noe som ser ut som, og flyr som et sleivskudd med hagle! Art Hobby har noen billige fly, som dessverre er belemret med vanvittig byggetid og elendige tegninger, men du får to stk til samme prisen som en Cularis (Ok, en og en halv da)

                              Tok forresten ut EasyGlideren min her om dagen for å foreta en realitetsorientering på egne preferanser, og jepp! Jeg har rett. Flyr som en dass, ser ut som en dass og lukter nærmest som en dass. Fordelen er at dassen kommer hel ned om man driter seg ut... For å si det sånn Eat shit! Millions og flies can't be wrong

                              T
                              Jeg har min på Bygge bordet enda, men har blitt ferdig med vingene brukte W092MG servoer filte ned skråkantene på servoene da passet dem rett inn. Har at å få limt sammen kroppen så er den klar til prøve tur på Rasarud så da kan du ta deg en tur så du kan få se den fly.
                              Er en i klubben som har flydd sin å han sa den fløy bra å den var faktisk lakkert i fine farger å så pen ut.
                              Blir jeg like fornøyd med Cularis som med minimagen fra Multiplex så er jeg garantert fornøyd. Den tåler det meste av hard flyving det har sønn min på 4år testet. Her er et bilde av test piloten min http://www.ringerikemfk.com/modules/...l_dsc00525.jpg
                              Last edited by amundrg; 25-05-07, 21:06.
                              Amund Gårdhammer
                              www.ringerikemfk.com

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by amundrg
                                Jeg har min på Bygge bordet enda, men har blitt ferdig med vingene brukte W092MG servoer filte ned skråkantene på servoene da passet dem rett inn. Har at å få limt sammen kroppen så er den klar til prøve tur på Rasarud så da kan du ta deg en tur så du kan få se den fly.
                                Er en i klubben som har flydd sin å han sa den fløy bra å den var faktisk lakkert i fine farger å så pen ut.
                                Blir jeg like fornøyd med Cularis som med minimagen fra Multiplex så er jeg garantert fornøyd. Den tåler det meste av hard flyving det har sønn min på 4år testet. Her er et bilde av test piloten min http://www.ringerikemfk.com/modules/...l_dsc00525.jpg
                                ja jeg skal ta meg en tur på rasarud! har enda ikke fått vært der og sett hvordan dere har det
                                Robert
                                Hole El-Flyforening

                                Comment

                                Working...
                                X