Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiplex Cularis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Sitter du og henger foran PC'n da, Robert? Trodde du var ute og fløy i det fine været

    Amund: Det flyet du sikter til har jeg sett. Flott arbeid med lakkering!
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

    "Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

    Comment


    • #32
      Tenker på å anskaffe meg en slik.
      Høres følgende servoer riktige ut?
      Ønsker helst ikke å gjøre noen modifiseringer.

      2 x HS-81 for høyde-/sideror.
      2 x HS-65 for balanse
      2 x HS-65MG for flaps

      Jeg må også han en RX, helst Futaba. Hva kan anbefales til en slikt oppsett for Cularis?

      Stein

      Comment


      • #33
        Originally posted by nilste
        2 x HS-81 for høyde-/sideror.
        2 x HS-65 for balanse
        2 x HS-65MG for flaps
        Det er presis samme som jeg har kjøpt, bortsett fra at jeg kjører MG hele veien rundt. Høyderoret er "all moving" så det får seg nok litt juling i harde landinger ol.

        Jeg har sammenlignet fysiske størrelser på disse servoene mot MPX servoene som selges i slike ferdige kit i tyskland og disse skal passe som hånd i hanske.

        Originally posted by nilste
        Jeg må også han en RX, helst Futaba. Hva kan anbefales til en slikt oppsett for Cularis?
        Jeg kjører seilfly versjon (ikke motor) og dermed er det ikkes å mye forstyrrelser og snus og bekymre seg for. Jeg gikk for en enkel Hitec HFD-08. Greit dual-conversion PPM mottaker med 8 kanaler.
        Anders Hauge

        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

        www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
        Byggeblog for Eurosporten
        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

        Comment


        • #34
          Fint, da blir det MG rund baut på vingene. Jeg skal ha motor, så jeg ser for meg en PCM RX. Ikke at det er er så ktritisk på seilfly som på heli, regner jeg med.
          Er plass(størrelse) for RX et tema i Cularis'en?

          Aporpos RX og antennestrekk på slike Elapormodeller; Jeg har en minimag hvor jeg har strukket antenna fra bakkant av vingen til toppen av sideroret. Men på Elapormodeller kan vel antenna strekkes innvendig. Det er vel ikke noe signaltap av betydning i Elapor?

          S
          S

          Comment


          • #35
            Originally posted by nilste
            Fint, da blir det MG rund baut på vingene. Jeg skal ha motor, så jeg ser for meg en PCM RX. Ikke at det er er så ktritisk på seilfly som på heli, regner jeg med.
            Er plass(størrelse) for RX et tema i Cularis'en?

            Aporpos RX og antennestrekk på slike Elapormodeller; Jeg har en minimag hvor jeg har strukket antenna fra bakkant av vingen til toppen av sideroret. Men på Elapormodeller kan vel antenna strekkes innvendig. Det er vel ikke noe signaltap av betydning i Elapor?
            Hei.
            Servoer med metalldrev er nok et fornuftig valg, spesiellt på flaps.
            Jeg brukte en Futaba PCM RX (R168DP) og det har fungert helt fint. Det er ganske bra med plass i flyet. På Cularis går antenna ut under kroppen og ligger i en kanal på utsiden bakover kroppen. Den dekkes fint med litt klar tape og da synes den nesten ikke. Fungerer helt fint.
            Mvh. Olav E.

            Comment


            • #36
              Til de av dere som har satt sammen denne modellen;har dere gode noen gode tips?
              Det står at en skal bruke lynlim av noe tykk konsistens. Er GEL greit å bruke?
              For de av dere som har motor og lipo, bruker dere egen RX-pakke?
              Tar gjerne mot gode tips.

              Stein

              Comment


              • #37
                Fikk min idag og følger tråden med spenning siden jeg ikke har særlig peiling på flyging (er imidlertid ekspert på å få modeller ned på jorden FORT...)
                matthew

                Comment


                • #38
                  oi oi .. Dette var en god gammal tråd, men røsker liv i den.
                  Bestiller MPX Cularis fra Elefun nå, men jeg må ha BL motor/regulator + propellstyr.

                  I følge MPX, så er dette oppsettet de anbefaler:

                  Himax C 3522-0700 brushless motor # 33 3025
                  MULTIcont BL-40 S-BEC speed controller # 7 2285
                  Propeller driver, blade holder and spinner # 73 3183
                  Two 12” x 6” folding propeller blades # 73 3173
                  Li-BATT eco 3/1-3000 battery (M6) # 15 7236

                  Noen forslag?
                  Vil nok helst ha noe som funker for 3S2200 pakker
                  Last edited by xilian; 11-09-13, 09:50.
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • #39
                    Denne Hyperion motoren er vel ikke helt optimal pga høy kv verdi på 1440, men må bare nevne den for det er en j**** bra deal, satt ned fra 109 til 29$. I propell tabellen for motoren ser det ut som an AN 9.5X5 propell vil være mest optimalt for 2200 pakker, men den skal takle helt opp til 13** på 3 celler. Har en i Dogfighteren min og det er en fantastisk motor i forhold til prisen. De har gode tilbud på andre Hyperion motorer også, denne tror jeg skal matche MPX sitt forslag ganske bra om man får snudd akslingen.

                    Kan forøvrig nevne at Allerc.com også har veldig gode priser på Waypoint motorer, denne tror jeg skal passe veldig bra.

                    Comment


                    • #40
                      takker for forslag! Skal se om jeg finner noe av dette på elefun.
                      Handler utelukkende innaskjærs, og flyet får jeg også derifra
                      Tom I. Arntsen

                      Comment


                      • #41
                        vurderer sterkt å handel MPX sitt eget kit på denne altså.

                        Er jo et mylder av motorer og regulatorer å velge mellom på E,
                        men vanskelig å vite hva som funker og ikke...
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • #42
                          hva med Hyperion GS-3020-12 Glider motor 782Kv - elefun.no - Radiostyrt hobby ?
                          Den er vel nærmere det MPX "anbefaler"?
                          Tom I. Arntsen

                          Comment


                          • #43
                            Hvor stor er den?

                            Jeg har Hyperion i min Reichard Sirius på 3m med 3s,funker fjell.

                            Husker ikke eksakt motor og kv men ligger tråd på den her et eller annet sted.
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #44
                              Hvis du ikke synes prisen er avskrekkende så er det som du sier en god match for MPX sin anbefaling. Selv ville jeg valgt en større propell enn 12X6 for litt mer trøkk. Til sammenligning har jeg en tilsvarende motor med 850 kv og en 13x7 foldeprop på min Solius, det ga vel i underkant av 500 watt og det var mer enn nok. I følge denne tabellen så klarer motoren du linker til helt opp til 17X8, samtidig som den starter med en 13X6.5.

                              Hvis du hopper frem til 1:10 og 2:00 i filmen min under så ser du effekten av oppsettet mitt. Personlig ville jeg ikke hatt noe svakere i min Cularis, men det er selvfølgelig min mening.

                              Comment


                              • #45
                                Jepp, går for mere KV og litt billigere prisklasse

                                1 stk. RedRock 2820-04 142gram 1250KV - elefun.no - Radiostyrt hobby
                                1 stk. OneDime 40A Brushless ESC w/BEC - elefun.no - Radiostyrt hobby

                                Men hva med propell til dette?
                                Ser man får kjøpt ferdig med propell, spinner, hub og hele sunamitten ferdig,
                                eller man kan kjøpe propellblader og spinner for seg.
                                Hva er greiest da? Jeg heller jo VELDIG mot å kjøpe ferdig...
                                Ved nærmere ettersyn har ikke Elefun en eneste av disse som passer 4mm shaft??

                                Tenkte å kjøre 12x6 i alle fall. Blir kanskje litt lite med 40A ESC?
                                Hopper jeg til 50A så øker vekt fra 32 til 50g. Vet ikke om det spiller noen rolle?

                                Med denne farta så tenker jeg termikken er tilbake når jeg er klar for å fly
                                Tom I. Arntsen

                                Comment

                                Working...
                                X