Announcement

Collapse
No announcement yet.

Posten, igjen..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Rolig nå!

    ROLIG NÅ!

    Undertegnede tar kontakt med Krf. som hadde avgiftsaken oppe i 2003...

    Jeg ber Larssen og Ferry instendig om ikke å brake sammen før jeg legger ut et
    eventuelt svar her...

    Mvh Einar - dra ut og ta dere en kopp kaffe eller et eller annet sammen...ORDRE!

    Comment


    • #47
      Originally posted by Mk.V View Post
      ROLIG NÅ!

      Undertegnede tar kontakt med Krf. som hadde avgiftsaken oppe i 2003...
      Er så rolig som det bare det .

      Du kan jo minne de på at en liter bensin i '74 kostet kr. 2,05. Frigrensa tilsvarte altså 100l bensin. Nå er vel bensinprisen ikke så engnet som referanse da den jo er full av andre avgifter, men det var det jeg klarte å finne prisen på .
      Fred Larssen

      Comment


      • #48
        Originally posted by Ferry View Post
        Syns du ikke det er umoralsk å lure systemet på denne måten? Tanken bak regelen er at det skal betales moms hvis vareverdien overstiger 200,-
        Det hjelper jo egentlig ikke å sende flere pakker.

        "dukker under benken og venter på smellet "
        Jeg skal åpent og ærlig innrømme at der har jeg ikke et slite snev av skrupler en gang. En regel er en regel og jeg gidder ikke sitte som den eneste med moral. Det finnes omtrent ikke en kjeft i dette landet som ikke utnytter systemet til sin fulle når det gjelder skatteregler etc etc og her skal jeg bare innrømme at med den grensen og det systemet vi har for tollbehandling så gjør jeg det samme. Har flere ganger valgt å få sendt saker i 2-3 forsendelser i stedet for en for å slippe å betale like mye i mva og tollbehandlingsgebyr som varene er verdt + ingen venting. Da betaler jeg mye heller noen dollar/pund ekstra i porto.

        Samme gjør jeg når jeg skal han noe som bare koster kroner 100,-, da fyller jeg konsekvent opp med kjekt å ha ting til Kr 198,-

        Regelen er klar og tydelig. Det er verdi per pakke. At du mottar 5 pakker om dagen har ingenting med saken å gjøre selvom man sikkert kan i et riktig bløtt øyeblikk rammes av dårlig samvittighet.
        Jeg kan garantere at i disse selvangivelsestider så er slikt blåst bort på svæært kort tid.
        Når jeg har betalt 30% av alt jeg har tjent i skatt, 25% i mva på omtrent alt jeg kjøper + diverse veiavgift, sekssifret beløp i engangsavgift, avgift på drivstoff, bomavgift så har de fått så mange 100' av meg at det kjennes som mer enn nok Da gjør jeg som de med mye penger, jeg sparer der jeg kan og dette er et av de stedene....

        Jeg drev en gang et lite firma der vi tjente penger. Av overskuddet gikk 50% i skatt og ytterligere 28% om man tok ut utbytte. Dvs Kr 78,- av hver hundrings vi hadde til overs gikk til staten. Så glad i å bli kvitt penger er jeg ikke, så vi så ingen grunn til å lage overskudd.....
        Last edited by Tintin; 30-04-08, 15:48.

        Comment


        • #49
          Kontakter Krf!

          Hva jeg tenker å gjøre Larssen og alle der andre, er rett og slett be den jeg får
          kontakt med hos Krf. til og logge seg på forumet for og lese denne bloggen.
          Enhver med noenlunde vett og forstand i behold må se at det her er flere uheldige
          forhold og gripe tak i! - Hjelper ikke det har vi flere partier jeg kan plage!!!

          Personlig har jeg jo en klar mening om årsaken til posttullet...Dog, i skade for og bli
          kaldt rassist skal jeg ikke si mere...

          Tintin...Det går ikke ann...Du må da ha vært et unntak uten sidestykke i norsk
          handelsnæring! Deg skal jeg sannelig bukke dypt for om våre veier skulle krysses.
          - Og det i ærlig ærbødighet!

          Mvh Einar - god første mai alle sammen...i morgen er der stilstand hos Posten Norge.. )))))

          Comment


          • #50
            Jeg venter for tiden på to pakker, en fra GrandRC (USA):
            26.04.08 09.32 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE
            26.04.08 09.31 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE
            25.04.08 16.36 INNHENTET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

            Og en fra Elefun, bestilt på lørdag formiddag, spesielt imponert over farten på den, tror de har begynt å gå med posten igjen....:
            29.04.08 20.18 INNLEVERT POSTTERMINAL 4606 KRISTIANSAND S
            28.04.08 15.30 INNLEVERT POSTKONTOR 4884 GRIMSTAD

            Det skjer vel ingenting i morgen (1 Mai), så rexen min blir vel på bakken til over denne helgen også
            Hilsen Rune Marcussen

            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

            Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

            Comment


            • #51
              Veeeldig bra innlegg innlegg tintin!Har lyst til og skrive mye nå, men velger og ikke gjøre det.

              Comment


              • #52
                Jeg er fornøyd jeg !

                Gøyal tråd dette ?
                Tirsdag 22/4-08 på ettermidagen bestiller dubeditter på nettetfra USA betaler med det farlige visa kortet (ref annen tråd).
                Velger billigste frakt alternativ "EMS"
                Onsdag 30/4-08 På ettermidagen ringer det på døren pakke til deg.
                Måtte rigtignok betale momsen som oppkrav,men dog.

                Og slik pleier det å være de fleste leveringene fra utlandet.
                Så sitter jeg å leser her om ukevis og måneder..............
                Tja det kan være jeg bor "sentralt"
                Vennlig hilsen
                Roy.

                2,Biler.
                1,Leilighet.
                masse øl i kjøleskapet.
                + diverse innbo.

                Comment


                • #53
                  Originally posted by Roy Jimmy View Post
                  Tja det kan være jeg bor "sentralt"
                  Tror ikke det hadde spillt noen rolle i mitt tilfelle, med mindre jeg hadde hatt adresse "0024 OSLO". Pakken tilbrakte ni døgn på dette poststedet. Det gikk eksempelvis over to døgn mellom "TIL TOLLAGER 0024 OSLO" og "ANKOMMET LAGER 0024 OSLO"!

                  Ellers sliter jeg med samme innstilling som Tintin. Betalte forøvrig restskatten i går for å slippe renter. Holdt tilbake kr. 90,- da man slipper å betale restbeløp under 100,-. Umoralsk?
                  Fred Larssen

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by flarssen View Post
                    Betalte forøvrig restskatten i går for å slippe renter. Holdt tilbake kr. 90,- da man slipper å betale restbeløp under 100,-. Umoralsk?

                    Den var "ny" har du erfaring med at det går igjennom og blir godtatt ?
                    Vet at restskatt under 100 ikke blir innkrevd men......

                    Betalte selv inn restskatten i går,men betalte faktisk hele beløpet.

                    Og selfølgelig så bor jeg ikke mere sentralt en andre har postnummer 4629.
                    Og som alle vet så kommer jo EMS pakkene inn over gardemoen,men den var under et døgn i tollen før den var på vei videre,den var faktisk flere dager rundt i Florida før den passerte ut over Miami.
                    Gøy med tracking !
                    Vennlig hilsen
                    Roy.

                    2,Biler.
                    1,Leilighet.
                    masse øl i kjøleskapet.
                    + diverse innbo.

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by Roy Jimmy View Post
                      Den var "ny" har du erfaring med at det går igjennom og blir godtatt ?
                      Vet at restskatt under 100 ikke blir innkrevd men......
                      Det vi betalte i går regnes vel som et ekstra forskudd. Beregnet skatt blir dermed under 100 og skal ikke betales. Som han fra skatteetaten sa på telefonen i går; "itte gløm å hold att nitti kroner...".
                      Fred Larssen

                      Comment


                      • #56
                        Bare for info.. Selv om du velger å få mange små pakker istedfor en stor så sier lovverken at det er den samlet verdien for alle pakkene som gjelder.. Posten og andre ekspiditører klarer ikke å holde rede på alle pakkene da det ikke finnes noe system/rutiner for slikt. Heldigvis for oss

                        Eneste som får meg til å følle meg litt dårlig med å handle ifra utlandet er ikke at jeg slipper unna med litt mva, men at det er urettferdig for dem lokale rc-forhandlere som ikke kan snike seg unna moms rabbaten og får derfor et mye tygere marked.
                        Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                        walter@retlaw.no

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by retlaw View Post
                          Bare for info.. Selv om du velger å få mange små pakker istedfor en stor så sier lovverken at det er den samlet verdien for alle pakkene som gjelder.. ...
                          Jaså?
                          Hvilken lov og hvor?

                          Om du går til toll.no så står det som følger:
                          "Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil 200 kroner er toll- og avgiftsfrie med visse unntak."

                          Det "tolker" jeg dit at det er per sending og ikke per dag(uke/mnd eller noe annet.

                          Siden ble ikke funnet
                          Last edited by Tintin; 01-05-08, 15:49.

                          Comment


                          • #58
                            Utklipp:
                            Sendingens verdi
                            Det er den enkelte sendings vareverdi som er avgjørende for om du må betale toll- og avgifter. Fritaket for avgiften gjelder ikke hvis en sending inneholder flere pakker til samme mottaker, selv om pakkene hver for seg har en verdi under 1000 kroner.
                            Kilde:Siden ble ikke funnet
                            Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                            walter@retlaw.no

                            Comment


                            • #59
                              Da er det snakk om multi kolli forsendelser.
                              Når jeg bestiller en Rx og betaler blir det en ordre. Denne blir sendt med eget pakkenummer. Om jeg bestiller fire til på samme måte blir det fem ordrer som sendes som fem separate forsendelser. Den samlede verdien er i dette tilfelle uinteressant.
                              Fred Larssen

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by retlaw View Post
                                Utklipp:
                                Sendingens verdi
                                Det er den enkelte sendings vareverdi som er avgjørende for om du må betale toll- og avgifter. Fritaket for avgiften gjelder ikke hvis en sending inneholder flere pakker til samme mottaker, selv om pakkene hver for seg har en verdi under 1000 kroner.
                                Kilde:Siden ble ikke funnet
                                Ja det der har da ingenting med saken å gjøre. Det der omtaler flere kolli innen samme sending. Samme grense gjelder fortsatt sendingen. Jeg har sjelden sendinger verdt kr 200,- som består av flere kolli.

                                Som det står - det er sendingens verdi. 5 fraktbrev á 1 kll hver = 5 sendinger. 1 fraktbrev á 5 kll = 1 sending.

                                Du kan altså helt lovlig motta 5 pakker om dagen med verdi under 200 mva fritt så lenge de ikke tilhører samme sending. Ok, nei det er sikkert ikke tenkt slik, men slik er reglene. Og som sagt, er det huller som gir fordeler så er både Røkke og jeg på plass med en gang....

                                Comment

                                Working...
                                X