Announcement

Collapse
No announcement yet.

The Eagle Tree System E-Logger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • The Eagle Tree System E-Logger

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Kan bare bekrefte konklusjonen i artikkelen. Har selv 2 stk. i bruk, i heli. Bruker både temp.-sensor løkke for motor, magnetisk RPM-sensor og vanlig temp.-sensor for batt.
    RPM og akkumulert mAh-forbruk er de funksjonene jeg setter mest pris på. Men for nye oppsett er de ulike temp. viktig å få sjekket ut.

    Live mode er en funksjon jeg også har brukt en god del, spesiellt får å sjekke eventuelle feil. Koblet pc'en til og startet heli uten blader. Jeg kan da se RPM holder seg jevnt f.eks. ved mistanke om enveislager eller andre lager som "lugger".
    På den måten har jeg fått bekreftet dårlige lagere ett par ganger ved at turtalls-displayet på pc'en viser svingninger.

    Kan anbefales.

    S
    Last edited by Kingfisher; 27-04-07, 09:17.

    Comment


    • #3
      Har hatt min i over ett år og er stort sett fornøyd.
      Jeg kunne tenkt meg litt bedre oppløsning på strøm og spenningsmåling. 0,12A og 0,07V blir litt grovt ved måling av lave verdier. Ved logging mens man flyr er ikke dette noe stort problem da verdiene er relativt høye og varierer hele tiden slik at snittet blir korrekt.
      Har også dårlig erfaring med den optiske RPM sensoren i dagslys. Oppsett som funker utmerket på hobbyrommet virker ikke i det hele tatt utendørs. Installsjoner i "mørke rom" (cowlinger m.m.) har ikke dette problemet.
      Den børsteløse sensoren er mye enklere å koble opp, og dermed lett å flytte fra en modell til en annen. Har slitt litt med dropout på denne på motorer med høy Kv og mange magnetpoler. Fikk et tips fra Eagle Tree om å skifte en kondensator. Det hjalp, men den er ikke helt 100%.
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Jeg er også godt fornøyd med min e-logger. Jeg må innrømme at jeg ble noeirritert da jeg oppdaget at den optiske rpm-sensoren ikke kunne lese direkte på propellbladene, men har etterhvert funnet andre måter/steder å lese turtallet.

        Jeg ser at EagleTree nå lager sensorer slik at de kan lenkes (daisy chain), noe som øker antall mulige sensorer på en logger. De har også en minneutvidelse, og det trengs hvis du skal ha mange sensorer og høy oppløsning på målingene.

        Det å se forskjell på statisk strømtrekk og det man faktisk får i lufta er også ganske nyttig.

        PS! Du kan ikke måle effekten i et system direkte. Den må alltid regnes ut fra flere parametre, og måten det gjøres på med e-loggeren er helt OK.
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Da jeg skulle bruke den optiske rpm sensoren på zoom450'n tok jeg et ark og klippet ut en halvmåne og limte på hoveddrevet. Siden drevet var svart hadde jeg da dekket 50% slik manualen sier. Fungerte fint.

          Skal montere den på et fly nå. Tenker jeg finner frem sprittusjen eller sprayboksen og farge halvparten av baksiden på spinneren svart (hvit plastikkspinner). Sensoren kommer jeg til å montere på en liten rundstokk (alternativt ei furulist) jeg fester i motorboksen.

          Det hadde vært fint om dere som har prøvd de ulike sensorene, som ikke allerede er omtalt, kunne skrevet litt om deres erfaringer med de.
          Alltid artig med slike små dingser hehe

          (Noen har ymtet frempå om at jeg bør få meg g-måler...og sikter til krasj...hehe)
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            Originally posted by esmel
            Det hadde vært fint om dere som har prøvd de ulike sensorene, som ikke allerede er omtalt, kunne skrevet litt om deres erfaringer med de.
            Her er ett par bilder av hvordan jeg har festet magnet og RPM-sensor på T-Rex 450 og 600. Jeg har borret og festet magneten med epoxy i stopperen for hovedakslingen. Sensoren har jeg festet med lavtemp.-lim.

            Jeg bruker også temp.-sensor på 600 motor, den som er formet som en løkke. Den fungerer også ok. Det samme gjorde temp.-sensor festet på plata, under batteriet. Den er fjernet da temp. ikke er et tema, ennå (ikke 3D).

            Stein
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Har nå fått E-Logger V3 fra Eagle Tree.
              Dette er en forbedret versjon med høyere oppløsning (0,05A/0,02V i stedet for 0,12A/0,07V), større lagringskapasitet (4X), støtte for GPS modul, logging av throttle setting, data fra Spectrum Rx, RPM x 2 og temp x 3!
              Eagletreesystems.com
              Har ikke fått prøvd den ennå.

              Neste leveranse er vistnok klar om ca. 3 uker.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Uff og uff må jeg handle igjen nå da.....

                Dette er kanskje min mest brukte gadgets eller praktisk nice to have !
                Den er i kontinuerlig bruk i ett eller annet prosjekt
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by affa View Post
                  Den er i kontinuerlig bruk i ett eller annet prosjekt
                  Da passer det vel bra å kjøpe en ekstra .
                  Det kommer også telemetrimulighet til denne for å koble til "LCD/Tx" kontakten. Da blir det endelig slutt på frykten for å fly pakken tom!
                  Fred Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Har noen prøvd/testet telementri enheten"Seagull PRO Wireless Dashboard Flight System 2.4 GHz " til EagleTree.
                    Interessert i feedback.

                    Ser også etter noen som har erfaringer (kvalitet, nøyaktighet osv) å dele rundt 140A sensoren - har en plan på å oppgradere batteri testbenken min.

                    Comment

                    Working...
                    X