Announcement

Collapse
No announcement yet.

Finish på fristøp

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ikke så innmari opptatt av prosenter jeg, men vokser du den fuktsperreplasten, eller er den klar til bruk? Har lite erfaring med støp, men begynner å snuse såvidt på det, og dette hørtes bra ut. Sliter med å fjerne bobler uten å flytte fibrene i matta.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #17
      Hei alle sammen, god tråd, med endel interessante synspunkter på både laminering og det med å legge hodet på stabben. At ikke så mange av "gamlekara" er så forumkåte, kan ha noe med at dette er et forholdsvis nytt media, og at mange ikke forbinder hobbyen med noe som skal utøves på internett. At en ellers må regne med å få høre det når en kommer med et udokumentert utsagn, er helt normalt i en hobby som er skapt av og for særinger.
      Sier ennå en gang takk til Gudmund for å ha delt litt av sine 360kvm, duken er litt grov, men kan brukes til mye fint.
      AVRIVINGSDUK / PEELPLY
      I tillegg til de gangene en vil ha blank overflate, finnes det tilfeller der en vil ha en ru flate for å lime videre på, eller bare et jevnt matt utseende. Sjekk da det som kalles avrivingsduk.
      Den består av nylonduk, som kan kjøpes for formålet, eller handles på sybutikken. Jeg har f.eks brukt foret fra en gammel dressjakke.
      Den legges på som siste lag på laminatet. Epoxyen vil blø gjennom, og en kan ta opp opp overskuddet med tørkepapir,filler etc, og legge press på til slutt. Etter herding er det bare å rive av nylonduken, og en ru og fin flate åpenbarer seg. Hvis en skal lime videre oppå, bør duken sitte på fram til dette skal skje.
      Noe av det fine med dette er at en tar opp overskuddet av bindemiddel, uten å skvise alt utover mot sidene.
      Avrivingsduken du kjøper spesielt for formålet kan til forveksling ligne glassfiberduk, men den har vevd inn en rød tråd med noen centimeters mellomrom. Mange helkomposittmodeller bruker et lag avrivingsduk som hengselmateriale på s.k. live hinge.

      Mvh

      Lars
      Last edited by LaSt; 07-12-07, 19:18. Reason: Skrivefeil

      Comment

      Working...
      X