Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hyperion Katana 10e

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hyperion Katana 10e

    Hei.

    Sitter og monterer en Hyperion Katana 10e.

    I manualen står det at man skal feste vingene med å tre en wing joiner gjennom kroppen, montere hver vingehalvdel på kroppen og feste alt sammen med en strikk i kroker man har skrudd i ytterste vingespant i hver vingehalvdel.

    Nå har jeg klart å ryke begge de to medfølgende strikkene under montering.

    Er det noen som har noen tips til hvordan strikker man kan bruke, evnt, strikker som tåler litt og evnt ikke vil sprekke/morkne over tid ?

    Er det noen som har denne modellen som har forsøkt å lime hver vingehalvdel til kroppen? Virker som en god ide å lime, så slipper man å knote noe skikkelig hver mang skal ut å fly fordi man må montere strikker i et meget trang flykropp.

    Mvh

    Pål Wilberg
    “Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”

  • #2
    Hei,

    har bygget om min Quiet Storm slik som du beskriver at Katanaen er, og det er et meget bra system for avtagbare delte vinger.

    Trur strikkene jeg bruker er vanlige husholdningsstrikk. Dem varer og varer, sjeldent jeg bytter dem ut, stortsett bare når jeg har rotet bort...Husk at du trenger ikke å tøye dem til det ytterste, da det ikke er mye kraft som drar vingene ut av kroppen under flyving. Men bruk 2 strikk så du har et i "failover" i tillfelle det ene skulle ryke.

    Grrunnen til at dine har røket må være ekstremt dårlig kvalitet, eller så strammes dem for mye, eller så er dem borti skarpe kanter.
    Mvh Tommy Fosland
    Tromsø MFK

    Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

    Comment


    • #3
      Hei.
      Har nylig satt sammen en Hyperion Yak-55E som har akkurat den samme konstruksjonen. Hos meg funker den helt fint. Lurer på om du kanskje strammer strikken vel hardt? Jeg har ikke røket noen strikk så langt og jeg strammer ikke mer enn at jeg kan bevege vingene med håndkraft hvis jeg ønsker. Sitter som bare den likevel.
      Hadde dessuten noen flotte turer med denne på stripa i dag.
      Har muskeloppsett på denne som gir voldsomme vertikaler!

      Peter
      Attached Files
      Last edited by Propepperell; 28-04-07, 21:01.
      Peter Rahm
      Siggerud
      Cirrus RCFK

      Comment


      • #4
        Ok, så skulle jeg vel ikke vært så bråkjekk da.
        I går opplevde jeg noe ganske spesiellt.
        Tok noen rolige runder, med Yak'en, litt knifeedge, roll og vertikal.
        På vei mot meg og på ganske god høyde påbegynnte jeg en innvendig loop men allerede ca 1/4 gjennom så jeg at moder jord nermet seg mitt fly litt vel raskt, hadde liksom ikke nok høyderor respons (tror jeg hadde low rate...). Ga derfor maks negativt høyderor og det begynnte å skje ting. Når så Yak'en er halvveis gjennom, nå i inverted sier det "flappp", og der mister jeg ene vingen gitt! Kan vel si det slik at jeg ikke greide å lande min kjære Yak med en vinge, den er nå ganske knust i nesa men er allerede unner liming!
        Det som skjedde var att "wing-joinern" knakk på midten og at "strikk-skruen" slapp helt på den ene siden. Aner ikke i hvilken rekkefølge.
        Neste gang skal disse tingene være godt forsterket!
        Lime-Lime!

        Peter
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

        Comment

        Working...
        X