Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva betyr tallene i specs på børsteløse motorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva betyr tallene i specs på børsteløse motorer

    Kikker litt på børsteløse alternativer til e-starteren.

    Hva betyr f.eks 2812-1200 eller 2212-1000 og hva er forskjellen på disse to?
    Mvh
    Espen
    -----
    E-starter:
    Byggetråd

  • #2
    Det ligger en god del informasjon på forumet. anbefaler deg å lese litt. Fant blant annet denne posten som jeg skrev for en tid tilbake siden:
    seilflygondol; hvilken motor? - (MFN) ModellflyNytt.no
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Originally posted by william123
      Det ligger en god del informasjon på forumet. anbefaler deg å lese litt. Fant blant annet denne posten som jeg skrev for en tid tilbake siden:
      seilflygondol; hvilken motor? - (MFN) ModellflyNytt.no
      Ok så kort fortalt er de 4 første siffrene kun fysisk str på statoren, hva nå enn det er.. Og de to neste er Kv? hva med de to siste da?
      Mvh
      Espen
      -----
      E-starter:
      Byggetråd

      Comment


      • #4
        Ja, du har forstått det meste ser jeg. Flott! Jeg vet ikke helt hva du mener med de "to siste" Benevningen består som regel av seks siffer, hvor de fire første er fysiske mål og de to siste er Kv.
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

        Comment


        • #5
          Originally posted by Pjukern
          Ok så kort fortalt er de 4 første siffrene kun fysisk str på statoren, hva nå enn det er.. Og de to neste er Kv? hva med de to siste da?
          Statoren er "kjernen" med viklinger som står i ro (derav navnet) i en outrunner.
          Betydningen av slike tall varierer dessverre avhengig av fabrikant. Noe oppgir stator størrelse, mens andre oppgir ytre mål på hele motoren. Noen angir i tillegg Kv, men da er det snakk om 3-5 siffer og ikke to. Andre oppgir antall viklinger på motoren i stedet for Kv. Og antall viklinger kan oppgis på to måter, antall pr. arm (segment) på statoren, eller antall pr. par armer. Dette gjør det rimelig håpløst å sammenligne motorer av ulike fabrikat når man (ofte) ikke får oppgitt hva som skjuler seg bak tallene.
          Fred Larssen

          Comment


          • #6
            Originally posted by william123
            Ja, du har forstått det meste ser jeg. Flott! Jeg vet ikke helt hva du mener med de "to siste" Benevningen består som regel av seks siffer, hvor de fire første er fysiske mål og de to siste er Kv.
            I eksemplet mitt hadde jeg 2812-1200.
            28 er da lengden på statoren
            12 er tykkelsen
            12 er kv
            00 er ????
            Mvh
            Espen
            -----
            E-starter:
            Byggetråd

            Comment


            • #7
              I ditt eksempel så er Kv'en gitt rett ut i form av tall og ikke i viklinger. 1200 vil si at den snurrer med 1200 omdr pr min. Oppsummert så er nesten alltid de to eller fire siste siffrene Kv gitt i form av antall viklinger eller rett ut i Kv.
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                bare en liten rettelse;

                1200 omdr. min / Volt.

                altså snurrer den med 1200 omdreidninger i minuttet, pr. Volt.
                Jørgen Wake Stensen
                Bodø MFK
                Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jørgen123
                  bare en liten rettelse;

                  1200 omdr. min / Volt.

                  altså snurrer den med 1200 omdreidninger i minuttet, pr. Volt.

                  Tillater meg å snike inn et spørsmål som ikke er helt under emnet, men...

                  2S lipo er ca 7,4volt, 3S er ca 11,1 Vil en motor beregnet for 7,4v fungere sammen med med 3S?

                  Eller motsatt for den saks skyld, sett at jeg har en motor som jeg bruker et 3S batteri til, kan jeg da bruke et 2S også?
                  Mvh
                  Espen
                  -----
                  E-starter:
                  Byggetråd

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Pjukern
                    I eksemplet mitt hadde jeg 2812-1200.
                    28 er da lengden på statoren
                    12 er tykkelsen
                    12 er kv
                    00 er ????
                    28 er diameter på statoren.
                    12 er lengden på statoren.
                    1200 er Kv.

                    Originally posted by william123
                    I ditt eksempel så er Kv'en gitt rett ut i form av tall og ikke i viklinger. 1200 vil si at den snurrer med 1200 omdr pr min. Oppsummert så er nesten alltid de to eller fire siste siffrene Kv gitt i form av antall viklinger eller rett ut i Kv.
                    Antall viklinger er ikke i seg selv noen angivelse av Kv men kan, sammen med størrelsen på statoren, gi en pekepinn. En 2205/26 og en 2210/13 vil ha omtrent samme kv.
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #11
                      Man kan nesten som regel bruke nesten hvilken som helst spenning på motoren, så lenge effekten (W) ikke overstiger det som er gitt på motoren.

                      En motor er satt til at den skal klare 20A på 10V, som er 200W (20A*10V= 200W).
                      Teoretisk skal den da også klare å kjøre på 20V, men da med en belastning som gjør at den trekker bare 10A. (10A*20V=200W)

                      Du kan bruke både 2S og 3S på denne motoren, så lenge strømtrekket (A) ikke overstiger grensen på hva motoren klarer...
                      Strømtrekket endres selvfølgelig når du bytter propell.
                      Jørgen Wake Stensen
                      Bodø MFK
                      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                      Comment


                      • #12
                        Dette med effekt trekk i forhold til propellstr er jo et kapitell for seg selv

                        Har prøvd å bli klok på dette også, og hovedregelen er vel at større diameter gir mer kraft, mens større rotasjon gir fart, hvordan dette påvirker effektforbruket har jeg dog ikke skjønt helt.. motoren bruker vel ikke mer strøm enn det du gir den (via stikka/esc)
                        Mvh
                        Espen
                        -----
                        E-starter:
                        Byggetråd

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Pjukern
                          Dette med effekt trekk i forhold til propellstr er jo et kapitell for seg selv

                          Har prøvd å bli klok på dette også, og hovedregelen er vel at større diameter gir mer kraft, mens større rotasjon gir fart, hvordan dette påvirker effektforbruket har jeg dog ikke skjønt helt.. motoren bruker vel ikke mer strøm enn det du gir den (via stikka/esc)
                          50% throttel med en liten propell er ikke det samme som 50% throttel med en dobbelt så stor propell.

                          Du har rett i at større diameter = mer thrust (skyvkraft), det forutsetter jo da at turtaller er noen lunde det samme.

                          Det er hovedsaklig to måter å få høyere hastighet på:

                          Alternativ 1: Høyere spenning inn på motoren = høyere turtall.
                          Alternativ 2 er å velge en propell med mer pitch (vridning/stigning). For å holde strømtrekket nede kan en gå litt ned på diameteren. Da "skrur" den seg lengre fremover pr. omdreining = høyere hastighet på samme turtall.

                          Propell er noe en må eksperimentere med, propellvalg avhenger av ønsket forhold mellom thrust - hastighet (og på elektromotorer også strømtrekk).
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment

                          Working...
                          X