Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sinnsyk ubalanse hirobo shuttle zxx

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sinnsyk ubalanse hirobo shuttle zxx

    Kjøpte meg da ett helikopter, har ikke så mye peil annet enn att jeg har hatt ett elektrisk tidligere.. det har vært i bakken, og etter det har det vært en ubalanse der som tidligere eier ikke orket å skru noe mer på for å si det sånn.. han hadde nok ikke helt den store intressen..

    men nok om det, jeg kommer hjem og må jo forsøke å fyre opp og se hvordan det oppfører seg.. og det skjelver veldig..!

    (han sa att han hadde skiftet den "hovedakslingen" og den akslingen som er mellom bladene om dere skjønner hva jeg mener nå..)

    jeg tok derfor av rotorbladene for å se åssen det oppførte seg uten, og det ristet litt da også.. jeg flyttet litt på den "paddle" akslingen, og jeg syns det ble ganske vibrasjonsfritt.. så langt alt vel?

    så kommer mitt kjempespørsmål.. skal rotorbladene være løse så de slenger seg ut av kreftene?

    jeg har veid begge bladene på vekt, og de veier det samme (204gram).. er det nøyaktig nok? helt sikkert ikke men.. hvordan balanserer jeg dem?

    men skal forklare litt bedre hva som skjedde og hva jeg så.. jeg fikk opp litt godt turtall på heliet (med rotorer på) og så bøyer jeg meg ned og sikter mot bladene.. der "overlapper" dem hverandre med en cm og vel så det.. sånn skal det vel ikke være? da dere ser heliet i fra siden med øya på høyde med rotorene ser du noe sånn som dette: __-- .

    si gjerne fra om dere ikke skjønner hva jeg mener



    dette er helt sikkert ett håpløst innlegg fra min side, men man må begynne en plass, og jeg er veldig intressert i å få bort ubalansen min.. hehe

    og før dere sier det; jeg HAR lest på forumet ang dette, men åssen man balanserer hovedrotorbladene det har jeg ikke blitt helt klok på..

  • #2
    Bladene kan være løse eller litt stramme. Det er praktisk om de er littegran stramme slik at de ikke roterer av seg selv under oppstart og sånt. Stram de nok til at de ikke faller ned om du snur helikopteret på siden. Kreftene som virker på bladene når helikopteret flyr er enorme så selv om de ikke er løse så vil de fortsatt kunne bevege seg som nødvendig i luften (minimalt, da disse rotorsystemene normalt ikke har behov for lead/lag-bevegelse).

    Det du må gjøre er det som kaller "tracking". Du må justere pitch-linken til det ene bladet slik at bladene går i samme plan. Blader har små forskjeller som gjør at de har forskjellig løft og det kompenserer man for ved tracking. Det hjelper om du har teipbiter med forskjellig farge på bladtippene.

    Vær forsiktig og hold deg noen meter unna når du tracker da det er farlig.

    Comment


    • #3
      http://www.helifreak.com/viewtopic.php?t=12455

      Her har du en link hvor du lærer litt om rotorblader og balansering...

      Traven
      - T-rex 450SE V2
      Futaba 7c fasst - Futaba 401 gyro - 3x HS-65MG - Futaba 9257.
      - Twister Medevac
      - Big Lama

      Comment


      • #4
        takk for svar, jeg ble nok litt klokere på det der nå..

        men en annen ting..

        hvordan skal egentlig gass-stikken oppføre seg? sånn som den er nå, så kan jeg gi litt gass, og da vrir bladene seg samtidig? skal det virkelig være sånn.. jeg trodde igrunn att jeg kunne oppnå full gass uten noe vridning..

        full gass på halv stikke eller noe, og så styrer men vridningen med resten, og negativ pitch på en knapp?

        kan hende jeg er helt på jordet her, men fanken, det er ingen i området til å hjelpe meg med heli, og det er jo tydligvis innstillinger i "hue og rævva"

        Comment


        • #5
          Sitat fra Ray`s Helicopter Bible: "If you have to drive 100 miles to get help. Do it!"
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

          Comment


          • #6
            ja, kan gjerne kjøre litt for å få det innstilt jeg..

            noen som vil hjelpe en stakkar?

            kan motta hjelp fra hedmark/oppland/akersus/oslo området..

            Comment


            • #7
              Da har du jo mange å velge mellom.
              Hvor bor du?
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                bor på kirkenær, mellom elverum og kongsvinger.. stedet som gud glemte

                men jeg kjører selvsagt til den som vil hjelpe meg, for all del..

                Comment


                • #9
                  Originally posted by esmel
                  Da har du jo mange å velge mellom.
                  Hvor bor du?
                  Ja, jeg vil virkelig si att tilbudene strømmer inn

                  (ironi for de som ikke tok den)



                  ingen som vil hjelpe en stakkar?

                  Comment


                  • #10
                    jeg betaler, kan melde meg inn i klubben deres eller hva som helst som får dere i hjelpehumør (nesten hva som helst da )


                    men er det ingen som kunne tenke seg å sette opp heliet mitt?

                    Comment


                    • #11
                      hørtes positivt ut..

                      kan jeg ta med fly for å fly litt der også eller?

                      i såfall vil jeg gjerne ha nummeret ditt sånn att jeg kan nå deg.. jeg vil ikke gå rundt oppå der og spør etter hjelp uten å kjenne en eneste sjel

                      Comment


                      • #12
                        Takk til deg Morten og Erik, jeg fikk litt ny glød med heliet, da jeg ikke var fullt så redd for det etter hamar-besøket.. hehe!

                        jeg har nå juster trackingen, og vibrasjonene forsvant..! jeg har drivi litt i dag og skiftet gyro-servo (jeg fant ut att den originale servoen som følger med den GY 501 gyroen, bare er på 0.12 sek til 60 grader.. jeg hadde en ganske rask en liggende (0.14sek) så byttet til denne med merkbar forskjell)
                        har også lest bruksanvisningen til gyroen uten att jeg ble veeeldig klok på den, men jeg fant ut att det var ei innstilling der som var feil, da jeg satte den dit den skulle forsvant i allefall den fæle logringa så nå hovrer den mer eller mindre rett..

                        det er i allefall bra nok for meg, istedetfor å selge/kaste det kan jeg prøve å lære meg det meste basic, før jeg kjøper meg en raptor

                        Comment

                        Working...
                        X