Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sapac Extra 330L - 3D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sapac Extra 330L - 3D

    Hei hei alle sammen..

    Fersk flyger her ;D

    Har nå flydd RC simulator i 1 mnd tror jeg og fikk mitt første fly igår.

    Spenningen og gleden var stor.

    Satte meg ned på stuebordet og monterte dette på rundt 25min og fikk justert diverse.

    Batterier ble montert og alt testet, og plutselig BANG. Der kom jeg borti gassen og flyet gikk i låret mitt.. hehe... Ganske smertefull opplevelse..

    Tiden var inne for Take-off. Kom meg bort på golfbanen som jeg bor ved siden og satt flyet fra meg på green. Taxet litt til å begynne med for å få litt følelse på flyet og deretter var gassen i bunn og flyet i lufta... Fløy vel rundt en 10min før jeg tok det ned og landet det silkemykt "nesten" ;P Ingen skade skjedd..

    Men alt i alt... Dette var et lettflydd fly og artig fly, men noen dristige stunt har det ikke blitt enda..

    Endelig er jeg kommet inn i rekken med folk som "flørter" med fuglene..
    SAPAC Extra 330L - 3D

  • #2
    Nettopp..du hadde dr...flaks.
    Det er nettopp det det er med disse Sapac modellene.
    De har ingen av/på eller startbryter.
    Så snart batteriet i modellen er koblet til, så er alt overlatt til programmeringen fra senderen.
    Er man rett uheldig, og kommer bort i trottlestikka, etter at senderen er påslått og trottlestikka har stått i null noen sekunder, så starter f..skapen.
    Enten du er ute eller inne, så bare setter modellen i vei.
    Du var heldig, som fikk stoppet den med foten, uten mer skade. Men blokkeres propellen, ved at modellen faller i golvet e. l., så kan hele greia ta fyr.
    Så, aldri koble til batteriet i noen av disse modellene, før du er klar til bruke den, ute!

    olle

    Comment


    • #3
      Originally posted by olle
      Nettopp..du hadde dr...flaks.
      Det er nettopp det det er med disse Sapac modellene.
      De har ingen av/på eller startbryter.
      Så snart batteriet i modellen er koblet til, så er alt overlatt til programmeringen fra senderen.
      Er man rett uheldig, og kommer bort i trottlestikka, etter at senderen er påslått og trottlestikka har stått i null noen sekunder, så starter f..skapen.
      Enten du er ute eller inne, så bare setter modellen i vei.
      Du var heldig, som fikk stoppet den med foten, uten mer skade. Men blokkeres propellen, ved at modellen faller i golvet e. l., så kan hele greia ta fyr.
      Så, aldri koble til batteriet i noen av disse modellene, før du er klar til bruke den, ute!

      olle
      Viktig viktig!!!!
      Jeg tar alltid ut batteriet i bilen min før jeg parkerer den i garasjen også.
      Sånn i tilfelle den skulle starte der inne.
      Tar også med meg pluggledningene inn, just for safety.. Hender også jeg plukker av starteren og tar med den også, det kommer litt an på.

      Så når jeg skal ut å kjøre (Kjører bare på natta, for da ser jeg de andre bilene lett, og så er det få biler der ute også), så er det en rask operasjon å dytte bilen min opp fra parkeringshuset, bære ut igjen batteriet (som jeg pg.a. eksplosjonsfare alltid oppbevarer i blyboks nede i murkjelleren), montere det og sette på igjen pluggledninger og starteren. Pleier å ha så lite bensin som mulig på bilen også, da den lett tar fyr hvis det skulle skje noe.

      Hadde tenkt å kjøre en tur i natt, men jeg kunne se billys fra en annen bil, og jeg er jo ikke gal heller, så da tok jeg ut igjen batteriet og starteren og ledningene og satte meg i boden hjemme, for der er det så trygt.

      Comment


      • #4
        Det er nettopp det det er med disse Sapac modellene.
        De har ingen av/på eller startbryter.
        Så snart batteriet i modellen er koblet til, så er alt overlatt til programmeringen fra senderen.
        Gjelder ikke det de fleste små elektrofly da?
        Run, live to fly, fly to live, aces high!
        Erlend Larssen

        Comment


        • #5
          Hei Olle

          Dette gjelder vel alle elektromodeller at det er lett å komme borti throttelen mens man justerer osv.
          En grei ting å gjøre når man driver hjemme på kjøkkenbordet er å ta av propellen.
          Sparer seg selv og inventarer for mye hakk og skrammer da.... ;o)

          mvh
          Odd Johnny
          www.modellflybutikken.no

          Comment


          • #6
            Originally posted by Modellflybutikken.no
            Hei Olle

            Dette gjelder vel alle elektromodeller at det er lett å komme borti throttelen mens man justerer osv.
            En grei ting å gjøre når man driver hjemme på kjøkkenbordet er å ta av propellen.
            Sparer seg selv og inventarer for mye hakk og skrammer da.... ;o)

            mvh
            Odd Johnny
            For min egen del er jeg ivertfall sjeleglad at det var en T-rex 450 og ikke 600 jeg reverserte throttle på første gangen jeg skulle prøve det - inne i stua
            -=-Trondheim Mfk-=-
            * Raptor 50 Titan (SE)
            * T-Rex 450SE
            * E-Sky CP2 (Solgt)
            * Vortex
            * E-Starter
            * Slow Stick
            * Spektrum DX7

            No helicopters were harmed in the creation of this post

            Comment


            • #7
              Modellflyging - nå også som risikosport.... ;o)

              Odd Johnny
              www.modellflybutikken.no

              Comment


              • #8
                Nope, alltid råkjekt å spøke med ting man tilfeldigvis vet.
                Tidligere så hadde de fleste slike Chinapakker (jmf CC Lee osv) både strømbryter og start/resetbryter til motor.
                Det er jo flott av noen her å bekrefte at de har usedvanlig kort hukommelse
                Det man glemmer her, er at disse modellene kjøpes gjerne av nybegynnere, som ikke vet. Og ikke leser bruksanvisninger.
                Det det er snakk om, er ESC'er som kortslutter og LiPo batterier som tar fyr.
                Kan ramse opp flere eksempler, men skal spare dere for bare ett.
                Kameraten til en jeg kjenner, la igjen en slik modell i bilen, med batteriet tilkoblet. Modellen startet opp, etter signal fra "Gud vet hvor". Outer space, maybe? Hele bilen sotet ned innvendig, men tok heldigvis ikke fyr.
                Jeg spurte senere om han hadde fått rengjordt bilen. Nei, var svaret. Han gav opp og solgte den til en som gadd.
                Denne gangen bare en nedsotet bil...

                Godt råd fra modellflybutikken.no. Sett ikke på propellen før du skal bruke den.
                Men, sett den ikke på med batteriet tilkoblet, hvis du ikke har med rikelig med plaster

                olle

                Comment


                • #9
                  En ting er ihvertfall sikkert... Aldri noe propell på innendørs med batteri påsatt.

                  Tore
                  SAPAC Extra 330L - 3D

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by elixyr78
                    Hei hei alle sammen..

                    Fersk flyger her ;D

                    ............

                    Endelig er jeg kommet inn i rekken med folk som "flørter" med fuglene..
                    Gratulerer, og velkommen som modellflyger!
                    Ser ut som du fort ble tatt inn i varmen av andre likesinnede..

                    Lykke til videre, og kos deg med flygingen!

                    Audun
                    Audun Thinn
                    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                    Comment

                    Working...
                    X