Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helikopter Nybegynnerguide v1

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by laffen1990
    Trodde den skulle bli kjedelig å lese men tok feil.
    Helt genialt og spesielt det at du tar for deg ord og utrykk er veldig viktig når det gjelder helikopter
    Stå på!
    AH! Takker så meget. Det er slike tilbakemeldinger som er kjekke å få. Jeg har vært på ferie en stund og ikke fått tid til å legge inn noen oppdateringer. Ellers sier jeg som det best sies på engelsk: tell your friends about me...
    The maker of Helikopter Nybegynnerguide v1

    Comment


    • #17
      Dette ser lovende ut. Jeg er nesten helt fersk når det gjelder helikoptre. Jeg har en Minimag (fly) Som jeg begynte med for en god stund siden. Men tilbake til heli: Jeg fikk sett en test på et kjøpesenter av et piccopter. Fikk lyst på et så jeg kjøpte det. Etter mangt og vel ble jeg lei av å fly fram og tilbake, så jeg bestemte meg for noe større.
      Har nu lest litt og tenkt på et Honey bee cp2. Jeg har naturligvis øvd på simulator!
      Men jeg ble ganske imponert da jeg så guiden din! Det er bra jobbet å ha laget en slik, jeg har lenge lett, og aldri funnet så bra info Superbra jobbet, Fortsett slik!

      Mvh Lars Andrè
      fly:
      - Endelig var min første fuel trainer Bestillt! SkyRaider MachII.
      - MiniMag: Motor:TowerPro 2409 (Bruker flottører på denne traineren)





      Radioer:
      2 To-kannals bilradioer
      2 E-Sky 6-ch
      Og en Pico Line 4ch fra Multiplex

      Adressen til hjemmesida mi er: http://home.no.net/flyingla

      Comment


      • #18
        Dette ser lovende ut. Jeg er nesten helt fersk når det gjelder helikoptre. Jeg har en Minimag (fly) Som jeg begynte med for en god stund siden. Men tilbake til heli: Jeg fikk sett en test på et kjøpesenter av et piccopter. Fikk lyst på et så jeg kjøpte det. Etter mangt og vel ble jeg lei av å fly fram og tilbake, så jeg bestemte meg for noe større.
        Har nu lest litt og tenkt på et Honey bee cp2. Jeg har naturligvis øvd på simulator!
        Men jeg ble ganske imponert da jeg så guiden din! Det er bra jobbet å ha laget en slik, jeg har lenge lett, og aldri funnet så bra info Superbra jobbet, Fortsett slik!

        Mvh Lars Andrè
        Ps: Det er sant som de fleste sier, du burde oppdatere med å skrive litt om
        finjustering og lignende!
        fly:
        - Endelig var min første fuel trainer Bestillt! SkyRaider MachII.
        - MiniMag: Motor:TowerPro 2409 (Bruker flottører på denne traineren)





        Radioer:
        2 To-kannals bilradioer
        2 E-Sky 6-ch
        Og en Pico Line 4ch fra Multiplex

        Adressen til hjemmesida mi er: http://home.no.net/flyingla

        Comment


        • #19
          Et kjempeflott tiltak, og en gllimrende guide
          Thomas Molnes
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

          Comment


          • #20
            Denne er også kjekt for en nybegyner. 404 Not Found
            Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

            walter@retlaw.no

            Comment


            • #21
              Jeg har akkurat kjøpt meg mitt første helikopter nå, og fant mye nyttig informasjon i guiden du har skrevet. Synes den var lettlest og veldig forståelig, men vil alikevel gi litt tilbakemeldinger:

              Jeg er veldig lite glad i pdf formater generelt. En online guide noe alâ wiki eller noe hadde hvertfall for meg vært å foretrekke. Ville vært lettere for deg å oppdatere (og andre, men det er vel uaktuelt ). Du kunne lett linket videre til pitch/link oppsett på spesifikke modeller som kanskje andre kunne bidratt med info til osv.

              Jeg savner også litt info om hvordan man faktisk skal begynne å fly. Bruk av trottle-hold og slike ting. Altså trinnet før man begynner å fly i sirkler osv :P

              Kommer ikke på mer i farta, som sagt, fant guiden din veldig informativ.
              Honeybee CP 2

              Comment


              • #22
                Bra!

                Jeg fløy kontrarotasjonsheli til 1290,- i et par år, før jeg fikk 41-årspresang fra familien, en Blade 400. Tok helikopteret ut på første tur, uten å ha flydd simulator - og uten respekt for kreftene; jeg haddde jo nesten to års trening med kontrarotasjonsheli. Det tok 3 sekunder før jeg måtte bygge helikopteret opp fra bunnen. Kanskje like greit, med tanke på all læringen som følger med å bygge et helikopter, som du beskriver så godt i guiden din.

                Jeg har nå flydd Bladen i ca 30-40 turer (6-minuttere (batteri-regulert)). Det er drit-vanskelig for å si det som det er. Men adrenalinet har sluppet litt taket. Jeg trenger ikke lengre roe nervene etter 2 minutter i lufta.

                Jeg har også (endelig) forstått viktigheten av å fly simulator. Har kjøpt Phoenix - og den fungerer godt etter min forståelse (basert på at jeg er fortsatt en skikkelig rookie). Men jeg har fått ned pulsen betraktelig på flystripa etter at jeg begynte å fly simulator.

                Guiden din leste jeg fra side en og ut for første gang i dag. All honnør til du som har lagt den ut! At man tar seg tid til å dele slikt med andre er imponerende i seg selv, når man vet hva som går med at tid til et slikt prosjekt. I tillegg var den lettlest og informativ. Det var i grunn bare en ting jeg måtte bruke litt tid for å forstå, angrepsvinkel, og har jeg forstått det riktig så er altså det vinkelen på helikopteret, om det peker med nesa ned slik at helikopteret flyr "fort" fremover (evt nedover eller oppover).

                Nå skal jeg ut å fly (minus 4 grader - så jeg har vel Hellerudsletta for meg selv tenker jeg..)

                Med vennlig hilsen Erling
                ________________
                Erling

                T REX 500 ESP (med Futuba 520)
                Blade 400 3D
                Walkera 4#3 V2 Brushless
                Twister Bell

                Spektrum DX6i

                Comment


                • #23
                  Jeg er nybegynner på heli, og fløy for første gang i juli i år.
                  I forkant studerte jeg denne guiden nøye, og synes den er perfekt for å forstå hvordan det hele fungerer. Ikke minst også for å kunne stille inn radioen.
                  Har forøvrig studert alt jeg har kommet over om flyging og oppsett av heli i blader og på nett.

                  Selv har jeg ingen tro på å lære seg dette vha kontrarotasjons heli. Det er bare ikke sammenliknbart. Men derimot simulator er uvurderlig, og det har jeg brukt en del tid på.

                  Men like viktig er om en kan få noen som kan dette, til å hjelpe med tips osv.
                  Jeg var så heldig at jeg hadde en som kunne se over samt prøvefly min maskin før jeg prøvde selv. Da slapp jeg å havarere pga feil oppsett.

                  Mitt første helikopter var en Raptor 50, men har etterhvert også kjøpt en T-rex 450.
                  450'en er litt mer kilen og fly pga størrelsen, men den krever mye mindre plass og er mindre "skummel" å fly.
                  Billigere å kræsje er den og he-he.

                  For å få et litt større og stabilere trenings-heli kunne jeg nå tenkt meg en T-rex 500.
                  Men så var de penga da...
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #24
                    hei.
                    er ganske fersk innen helikopter selv. og kjøpte meg mini titan etter mye simulatortrening og fikk hjelp til oppsett og testflygning. flydd en del med dette nå, og nervene roet seg fort, men ikke helt fri for nerver ennå da.. ikke vært i bakken ennå, men det kommer garantert. kjøpt meg en raptor 50 titan som jeg hentet på posten i dag. men det blir med oppsett osv i vinter. mulig en test i hover i fint vær for og se at alt fungerer. skal trene på minititan og simulator i vinter. simulator er ett verktøy jeg har hatt masse stikketrening fra. bruker nå aeroflight pro deluxe og realflight g4/4,5.
                    Lower, Lower, oops.
                    Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

                    Comment


                    • #25
                      Kjempefin guide. Det trengs i dag hvor RC helikoptere er blitt billige og veldig lett tilgjengelige.

                      Noen få kommentarer bare:
                      - Når du først har tatt på deg denne jobben med å skrive en guide, kan du kanskje skrive litt mer om sikkerhet. Ikke så viktig med de minste helikopterne, men kommer man opp i litt størrelse, er dette et meget viktig punkt.
                      - Du nevner ikke 2,4 ghz i guiden din (så vidt jeg kan se). Dette blir jo mer og mer vanlig nå, og er langt på vei å ta helt over for FM.
                      - Mode1 er vanlig i Europa? Er dette virkelig tilfelle? Jeg vet at Tower Hobbies alltid skriver dette, men er det virkelig slik? Jeg var av den oppfatning at mode1 er mest vanlig i Asia og Australia.

                      Ellers veldig bra initiativ!!
                      Lars Henrik Kjølberg

                      http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                      Klubber:
                      Jets of Norway
                      Nittedal modellflyklubb

                      Comment


                      • #26
                        Litt utenom tråden....
                        Er vel mode 2 her vel.

                        Broren min hadde en lett liten børsteløs elektro modell (en slags fly-båt) der det var en vender på radioen for å velge mode 1 eller 2. Dette var han ikke klar over, og radioen sto i mode 1.
                        Så da han skulle teste rorene osv på stuebordet endte det med knust modell og hull i veggen he-he.

                        Så var det det med sikkerheten da......
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by larshkj View Post
                          Kjempefin guide. Det trengs i dag hvor RC helikoptere er blitt billige og veldig lett tilgjengelige.
                          .
                          .
                          .
                          Ellers veldig bra initiativ!!
                          Initiativet er bra men eg vil anbefale å prøve andre guidar som er litt meir nyanserte
                          til dømes: Loading...

                          ikkje alle vil nødvendigvis fly heli med CP og ha som mål om å bli 3D heli pilot.

                          Odd H.

                          Comment


                          • #28
                            Fin guide. Du må gjerne sy inn noen av treningstipsene herfra: http://www.artistic3d.net/index.php?...d=80&Itemid=61
                            Tom Erik Smedal
                            www.artistic3D.net
                            www.photopia.no

                            Comment


                            • #29
                              Hei,

                              Fin guide for nybegynnere
                              Last edited by vaffel; 12-02-10, 15:33.
                              Stolt eier av;
                              CNC Fres

                              Comment


                              • #30
                                Denne manualen ble skrevet for "lenge" siden, relativt sett. Hadde vært fint om den var oppdatert.

                                Feks Realflight G3 og at batterier er på 15C og maks 4000 mah. Vi har jo mye bedre utstyr enn da dette ble skrevet.
                                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                                Comment

                                Working...
                                X