Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helikopter Nybegynnerguide v1

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Helikopter Nybegynnerguide v1

    Etter mye om og men, har jeg blitt ferdig med helikopter nybegynnerguiden min. Dette er foreløpig bare en begynnelse, så jeg får se hvordan det går.

    Den blir også lagt ut på MFN sine artikel side om ikke altfor lenge.

    Her er noen linker til andre nettsteder den ligger til nedlasting:

    http://www.modellhelikopter.no

    http://www.airheads.no/

    http://www.hakkipannen.no


    Håper dere liker den og kom gjerne med tilbakemeldinger.

    Høyre klikk på vedlagt PDF fil og velg 'Lagre som...' for å lagre.
    Attached Files
    222
    En guide! Akkurat det jeg trenger!
    95.95%
    213
    Hvem trenger en guide?!
    4.05%
    9
    Last edited by PerEspen; 16-07-07, 23:00.
    The maker of Helikopter Nybegynnerguide v1

  • #2
    Helikopter Nybegynnerguide v1

    <forbeholdt for fremtidige poster>
    The maker of Helikopter Nybegynnerguide v1

    Comment


    • #3
      Rettelse

      En guide, akkurat hva jeg TRENGTE
      Ellers et kjempefint tiltak
      <<Don't you know who I think I am>>

      Hans-O.Bentzen

      Comment


      • #4
        Veldig flott guide det der. Tar for seg det meste på ein god måte Denne må bli "klistret"!
        Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
        -T-rex 450 HDE
        -E-sky honey bee fp(pulverisert)
        Status: Skulelei

        Comment


        • #5
          Ser veldig lovende ut dette
          Mvh
          Bjørn Tore Espevik

          Team Visa...

          Comment


          • #6
            Slikt er alltid kjekkt å ha når ein begynner med nye ting. Eg måtte sitta i timavis på nette, både her og der for å finne ut av ting når eg begynnte med min helikopter karriere.
            Mvh:
            Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
            www.folgefonnrc.ning.com

            MA X-Cell Fury Extreme 90
            Raptor 90 3D
            Raptor 50 Titan SE
            T-Rex500GF
            T-Rex450SE V1
            JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

            Comment


            • #7
              endelig en tråd som forklarer masse generelt om nesten alt!
              e-sky lama v3 (solgt)
              e-sky honeybee king 2
              .50 size fly

              Comment


              • #8
                Veldig bra - savner dog informasjon om trimming

                Heisann!

                Helt fersk på dette med helikopter og har gått til innkjøp av et Dynam Phoenix CP. Det er et lite microhelikopter med 6 kanaler.

                Har noen timer i simulator, men første turen hadde jeg ikke sjekket tyngdepunktet på helikoptere med det resultatet at heli'n tok av rett opp og bakover. Dette resulterte i at halerotoren traff bakken slik at gear og blad føyk. Deretter gikk hovedrotor. Spetakulert å se på, ja. Dyrt også.

                Nuvel, til saken. Nybegynner-guiden er veldig bra, men jeg føler at den kanskje mangler informasjon om hvordan man justerer pitchcontrol linker, servo push-rods, tracking etc. for å få et mest stabilt helikopter.

                Regner med dette er noe man må sjekke etterhvert uansett etter noen turer. Hva syns dere?
                Børge Berg-Olsen
                Medlem i Phoenix RC Club

                Align T-Rex 450S CF w/SE V2 head
                Align T-Rex 600N Pro - TT RedLine 53H - Hatori #523 - JR DS8915 - CSM SL720 w/JR DS8700G - CarbSmart - 600mm GCT Ultra
                Spektrum DX7

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Sungrazer
                  Heisann!

                  Helt fersk på dette med helikopter og har gått til innkjøp av et Dynam Phoenix CP. Det er et lite microhelikopter med 6 kanaler.

                  .....

                  Nuvel, til saken. Nybegynner-guiden er veldig bra, men jeg føler at den kanskje mangler informasjon om hvordan man justerer pitchcontrol linker, servo push-rods, tracking etc. for å få et mest stabilt helikopter.

                  Regner med dette er noe man må sjekke etterhvert uansett etter noen turer. Hva syns dere?
                  Jeg synes nybegynnere som kjøper et CP helikopter som sitt første er modige. Jeg er også helt fersk, men ville lære meg de helt basice tingene før jeg tok steget videre til et CP helikopter. Jeg har en Lama V3.

                  Ang. manglende informasjon i guiden, så har jeg kun tatt med det helt grunnleggende tingene. Sett i det store bildet vil vel alt det du kommer innom på et RC helikopter være nytt for deg en eller annen gang og du vil føle deg som en nybegynner...

                  Så hvor skal man sette grensen for 'nybegynner'? Det er vel opp til hver enkel og jeg tok med så mye som jeg syntes virket passelig uten å gå for dypt i detaljene.

                  Har allerede fått tilbakemeldinger om hva som kunne vært lagt til, så jeg får se hva som skjer i en muligens fremtidig oppdatering.

                  Takk for din tilbakemelding og for at du bruker min guide.
                  The maker of Helikopter Nybegynnerguide v1

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by PerEspen
                    Jeg synes nybegynnere som kjøper et CP helikopter som sitt første er modige. Jeg er også helt fersk, men ville lære meg de helt basice tingene før jeg tok steget videre til et CP helikopter. Jeg har en Lama V3.
                    Jau, det kan du si... jeg har også et Dragonfly 2ch som jeg har brukt en stund, men det ble for mye løping inn i skau og kratt. Med et 6ch håper jeg å minimere det litt ihvertfall.

                    Desverre tror jeg at jeg har klart å ødelegge Phoenix'n allerede. Halerotoren snurrer ikke. Dvs. den snurrer, men helt kraftløst. Jeg er ikke sikker, men jeg tror jeg muligens kan ha satt ledningen til hovedrotoren inn i pluggen til halerotoren... :-S

                    Originally posted by PerEspen
                    Ang. manglende informasjon i guiden, så har jeg kun tatt med det helt grunnleggende tingene. Sett i det store bildet vil vel alt det du kommer innom på et RC helikopter være nytt for deg en eller annen gang og du vil føle deg som en nybegynner...
                    Jo, jeg ser poenget ditt. Jeg mente bare ting som kunne hjelpe til å forklare hvorfor heli'n oppfører som den gjør og hva man skal gjøre for å rette dette. Som f.eks tracking og trimming av servoer.

                    Originally posted by PerEspen
                    Så hvor skal man sette grensen for 'nybegynner'? Det er vel opp til hver enkel og jeg tok med så mye som jeg syntes virket passelig uten å gå for dypt i detaljene.
                    Misforstå meg rett. Det er en svært lesevennlig guide, og mye bra informasjon i motsetning til manualen til Phoenix CP'n som er omtrent ubrukelig. Jeg fikk latteranfall av noen av setningene i den.

                    Originally posted by PerEspen
                    Har allerede fått tilbakemeldinger om hva som kunne vært lagt til, så jeg får se hva som skjer i en muligens fremtidig oppdatering.
                    Glimmers, jeg ser frem i spenning!

                    Originally posted by PerEspen
                    Takk for din tilbakemelding og for at du bruker min guide.
                    Keep up the good work, sier jeg bare. Bra at noen tar initiativ og har vilje til å lage en slik guide.
                    Børge Berg-Olsen
                    Medlem i Phoenix RC Club

                    Align T-Rex 450S CF w/SE V2 head
                    Align T-Rex 600N Pro - TT RedLine 53H - Hatori #523 - JR DS8915 - CSM SL720 w/JR DS8700G - CarbSmart - 600mm GCT Ultra
                    Spektrum DX7

                    Comment


                    • #11
                      Avsporing av emne

                      Originally posted by Sungrazer
                      Desverre tror jeg at jeg har klart å ødelegge Phoenix'n allerede. Halerotoren snurrer ikke. Dvs. den snurrer, men helt kraftløst. Jeg er ikke sikker, men jeg tror jeg muligens kan ha satt ledningen til hovedrotoren inn i pluggen til halerotoren... :-S
                      Det hadde jeg ikke, men jeg hadde rotet med polariteten på hovedmotoren slik at den roterte feil retning. D'oh! Og jeg hadde tullet med hovedbladene slik at de også var i feil retning. Det funker nå ihvertfall.
                      Børge Berg-Olsen
                      Medlem i Phoenix RC Club

                      Align T-Rex 450S CF w/SE V2 head
                      Align T-Rex 600N Pro - TT RedLine 53H - Hatori #523 - JR DS8915 - CSM SL720 w/JR DS8700G - CarbSmart - 600mm GCT Ultra
                      Spektrum DX7

                      Comment


                      • #12
                        Meget bra, setter pris på god veiledning i starten.

                        Comment


                        • #13
                          Her er det noe lignende men på engelsk
                          swashplate.co.uk
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by esmel
                            Her er det noe lignende men på engelsk
                            swashplate.co.uk
                            Denne finnes i oppgradert versjon 1.7 swashplate.co.uk

                            Anbefales!
                            Børge Berg-Olsen
                            Medlem i Phoenix RC Club

                            Align T-Rex 450S CF w/SE V2 head
                            Align T-Rex 600N Pro - TT RedLine 53H - Hatori #523 - JR DS8915 - CSM SL720 w/JR DS8700G - CarbSmart - 600mm GCT Ultra
                            Spektrum DX7

                            Comment


                            • #15
                              guiden

                              Trodde den skulle bli kjedelig å lese men tok feil.
                              Helt genialt og spesielt det at du tar for deg ord og utrykk er veldig viktig når det gjelder helikopter
                              Stå på!

                              Comment

                              Working...
                              X