Announcement

Collapse
No announcement yet.

Top Flite Cessna 1:5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cessna46: Brukte du det medfølgende hinge-materialet til å hengsle med? Synes det virker litt skrøpelig på en såpass stor modell, og vurderer å bytte de ut med plasthengsler..

    Comment


    • Jeg har brukt de CA hengslene ja, men nå er de ikke limt enda så jeg kan bytte dem hvis jeg vil. Nå vil jeg tro disse hengslene vil klare jobben fint. Modellen er jo stor, men flyr sakte og med små rorutslag. Nå er ikke jeg noen erfaren flybygger eller "pilot", men jeg vil tro at ettersom det er levert med settet er det meningen de kan brukes Jeg spurte om det samme tidligere i tråden, og fikk noen svar. Så hvis du leter litt finner du det.
      Mvh Steffen Sund.

      Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

      Comment


      • Nå har jeg installert Robarts skalalegg, men er litt stuck på hvordan få til en mest mulig smidig overføring..tips?

        Comment


        • Av ren nyskjerrighet lurer jeg på om dere andre har fått ferdig Cessnaen deres?
          For min del har det stoppet helt opp.. Ikke bra. Får ta meg sammen og se å få den færdig, slik at den kommer på vingene i sommer.
          Mvh Steffen Sund.

          Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

          Comment


          • Har fått ferdig min Hangar-9 Cessna i hvertfall. Nydelig fly!

            Her er et bilde av modellen sammenlignet med originalen.
            Attached Files
            Erlend Moen
            Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

            Comment


            • Det var jo vanskelig å se at det første bildet var av en modell.. for det var vel det ja??:P
              Flott fly!! Hvordan er den å fly? Jeg innbiller meg at de er rolig og stødige omtrennt som en trainer.
              Og det ble suksess med tomatpurèboks-lyddemperen? Har du gjort noe målinger på turtall med den montert, og sammenlignet med org.demperen?
              Mvh Steffen Sund.

              Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

              Comment


              • Joda, bilde 1 var modellen
                Jeg måtte dessverre demontere potta da den viste seg å akkurat ta borti cowlingen slik at den svei en brun flekk i den. Må evt. lage en firkanta potte av blikk i stedet om jeg gidder. Mista ca. 200RPM med denne potta forøvrig.

                Jeg har bare hatt én liten tur så langt. Jeg slet lenge med takeoff, fikk rett og slett ikke opp farten skikkelig. Trodde det skyldtes propellen, men det viste seg at hjulkåpene bremset farten da de subbet nedi gresset. En annen faktor var at jeg ikke har helt kontrollen med nesehjulet ennå. Høres kanskje rart ut, men dette flyet krever ganske lang stripe, så når farten stiger skal det svært lite til før flyet skjener til ene siden. Da er det lett å overkompensere (for meg) og flyet vingler og mister fart. De modellene med nesehjul jeg har brukt før letter jo på 10 meter, så da merkes ikke dette så godt. Det er med andre ord påkrevd med litt mer trening for å få til skikkelige take-off-runs!
                Fikk den jo opp i lufta på et vis - men da gikk den som på skinner. Fløy silkemykt og rolig. Var rett og slett moro å oppleve hvordan et så stort fly oppfører seg i lufta i forhold til de jeg har brukt tidligere. Alt gikk tregere på en måte, det føltes i hvertfall slikt. Jeg putret stort sett avgårde på høy tomgang.
                Hadde på forhånd mikset inn sideror sammen med balanseror, men her måtte jeg bruke sideroret aktivt i hver sving, ellers hang den med halen og så heller tragisk ut. Den var følsom for sidevind, noe jeg hadde rikelig av på denne turen, så landingen måtte skje med siderors-kompensasjon i mye større grad enn med f.eks. Jupiteren min (som havna i møkka-siloen... annen tråd). Men landingen var silkemyk og uproblematisk, gleder meg stort til å fly denne mere. Har ikke prøvd ut flapsen ennå, det blir neste gang.

                Har laget en liten video av div. takeoff-forsøk samt litt av flyet i lufta.
                http://ljosnes.no/video/cessna01_std.wmv.

                En ting er i hvertfall sikkert: Det er gøy med store fly!
                Erlend Moen
                Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                Comment


                • Har lest om møkkaturen din ja.. men det ble da tross alt en dritmyk landing..hehe
                  Får håpe ikke Cessnaen lider samme skjebne.
                  Måtte du av med hjulkåpene for å få opp farten ved take off da?
                  Kan det være en idè å minske utslaget på nesehjulet da, for bedre kontroll i fart? Dette vil jo gå ut over manøvrèrbarheten ved taxing, men det må være bedre å få flyet til å gå rett fram ved take off..? Bare en tanke..
                  Mvh Steffen Sund.

                  Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                  Comment


                  • Måtte av med hjulkåpene ja. Dette med styringa tror jeg bare er en tilvenningssak. Jeg tenkte også å justere utslagene på hjulet, men jeg har lagt på expo på sideror/hjul så dermed er ikke utslagene veldig store sånn i utgangspunktet. Problemene oppstår når jeg overkompenserer. Jeg må rett og slett trene litt på å kjøre på bakken!
                    Erlend Moen
                    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                    Comment


                    • Hvilke servoer skal dere ha i dette flyet?
                      Mvh,
                      Anders Moen

                      Comment


                      • Mitt får standard kulelagerservoer fra Futaba. Trenger ikke noe kraftige saker på dette flyet.
                        Mvh Steffen Sund.

                        Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                        Comment


                        • Samme på mitt. Kun standardservoer over hele fjøla!
                          Erlend Moen
                          Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                          Comment


                          • Hvordan er fremdriften?

                            Comment


                            • Må vel desverre innrømme at det har stådd temmelig stille her hos meg
                              Det som gjenstår på mitt er litt finpuss på flykroppen og all puss på vingen før glassing. Så skal det jo lakkes og settes sammen, og resten av elektronikken skal inn, så det er enda litt jobb før det er klart for take off.
                              Har en del andre prosjekter som har tatt endel tid, så jeg kan legge noe av skylda på det. Enn dere andre da? Er vel 2-3 til som holder på med denne eller?

                              Det er faktisk flere uker siden jeg har flydd også...
                              Mvh Steffen Sund.

                              Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                              Comment


                              • Da har jeg faktisk vært en tur på hobbyrommet å prøvd meg på glassing av sideroret. Det gikk bra sålenge jeg kunne holde litt i roret, men plagdes litt da det ikke var plass til et par fingre lenger. Fester dere slike små lette ting til F.eks byggebordet før dere glasser?
                                Mvh Steffen Sund.

                                Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                                Comment

                                Working...
                                X