Announcement

Collapse
No announcement yet.

Top Flite Cessna 1:5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Her går det også tregt. Dette byggesettet har virkelig satt tålmodigheten på prøve må jeg innrømme.. Gjenstår tilpasning av alle plastdeler, glassing, lakkering og montering av radioutstyr. Har nettop funnet ut at motoren gjerne skulle vært mer enn de oppgitte 158mm mellom spinner og baksiden til motorbukken..må kutte ihvertfall 5mm av cowlingen..argh..ser også ut til at cowlingen trenger en del "bondo"..den er jo smalere i hjørnene enn firewallen er..
    Er dette i tråd med deres erfaringer?

    Comment


    • Hos meg ble også cowlingen for trang i forhold til firewallen og festeblokkene. Jeg løste det med å splitte cowlingen litt på undersiden, slik at den kunne utvides litt. Satte cowlingen på plass, og limte en trebit over sprekken for å holde rett åpning mens cowlingen ble tatt av for liming med en dukremse og epoxy innvendig.
      Mvh Steffen Sund.

      Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

      Comment


      • Litt fremgang i byggingen Har pusset og sparklet et par omganger til, og montert vindu bak, med påfølgende sparkling og pussing for å få det i ett med resten av kroppen. Dette plaststykket danner overgangen i fin bue fra sidene til vinduet, og vinduet er markert med et så vidt synlig strek rundt. La maskeringstape rundt vinduet for å unngå å få stygge striper innpå vinduet. Resten skal lakkes sammen med resten av flyet. Flykroppen og ror er så å si klar for glassing. På vingen har jeg vært litt uheldig med bakkantlistene på flaps og midtseksjonen, slik at disse ikke flukter helt med hverandre med flapsene oppe. Det må gjøres noe med. Vingetippene og forkantlista har ikke fått sin endelige fasong, men ellers skulle det meste være klart på vingen også.
        Nå er det vel rundt ett år siden jeg startet byggingen og denne tråden så jeg skulle mene det er på tide å få det ferdig, slik at jeg kan begynne å se meg om etter neste prosjekt:P

        Planen for ett år siden var jo at flyet skulle være på vingene i vår en gang, men den gang ei.. T.T.T..:P
        Mvh Steffen Sund.

        Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

        Comment


        • Noen bilder.

          Her vises den dårlige tilpassningen mellom midtseksjon og flaps, samt et par av bakvinduet. Legger også med et av hvordan jeg utvidet cowlingen litt.
          Attached Files
          Mvh Steffen Sund.

          Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

          Comment


          • Idag har jeg fått gjort litt hobbyarbeid. Har tilpasset klossen som skal dekke til hullet over linkene i halen. Denne skulle egentlig limes fast, men da kommer man ikke til for ettersyn og evt. vedlikehold av linkene. Så i en annen byggetråd en som lagde en luke der istedet, så det ble også gjort her.
            Brukte hengselverktøyet for å få en åpning i enden på luken til å tre inn en tynn finèrplate som blir anlegg til skruehodet som er forsenket i luken. (bilde 1)
            I andre enden laminerte jeg noen finèrbiter og lagde en låsehake som låser luken i bakkant. Denne låser luken i bakerste spant.
            Foran limte jeg inn en laminert finèrbit mot spanten og sidene, la luken på og borret gjennom det hele med 3mm bor. Hullet i luken borres opp til 4mm og hullet i finèrbiten gjenges med M4 tapp.
            Alt ble limt med epoxy, og gjengene forsterket med tynn CA.
            Attached Files
            Mvh Steffen Sund.

            Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

            Comment


            • Da er første steg med glassing unnagjort. Har tatt undersiden av vingen i dag, og oversiden er planlagt i morgen. Undersiden ble tatt i 3 deler. Yttre vingepaneler, og midtseksjon. På første halvdel gikk det med rundt 30cc epoxy, mens på andre halvdel+ midten gikk det totalt litt over 20cc.. En tabbe jeg gjorde på første delen var at jeg fordelte all epoxy rundt på duken før jeg begynnte å dra det utover. Tror dette førte til at mye trakk inn i balsaen før jeg fikk det dradd ut. Delte det mere opp neste gang, og sparte altså ca 10cc epoxy på det.
              Ellers var det greit å legge på, og duken formet seg fint rundt vingetipper og for-og bakkantlist. Men det skal vel pusses og strykes ut et tynnt lag epoxy til over det hele, før det igjen mattes ned og gjøres klart for primer og lakk.. så enden på prosjektet ser ikke ut til å komme særlig mye nærmere.. Hadde jeg bare valgt filmbetrekning så hadde halve vingen hatt færdig finish nå.. hehe
              Mvh Steffen Sund.

              Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

              Comment


              • Ja det er godt å se at det er noen som får gjort noe.
                Hvor fikk du tak i såkalt "bondo" til cowlingen? Ingen som har det der jeg spør.

                Comment


                • Forsett og stå på cessna. Selv om det er mye arbeid nå, kommer du ikke til og angre når du får den i lufta. Finns vel ikke noe "penere" enn en cessna i lufta?
                  Følger spennende med på tråden din.

                  Comment


                  • Originally posted by Rnoaf View Post
                    Hvor fikk du tak i såkalt "bondo" til cowlingen? Ingen som har det der jeg spør.
                    Cowlingen var færdig sammensatt og sparklet når jeg kjøpte byggesettet.. Kjøpte
                    det "brukt", såvidt påbegynnt.
                    Har noe sparkling på hjulkåpene igjen, men regner med jeg kan bruke vanlig finsparkel fra f.eks plastic padding?
                    Mvh Steffen Sund.

                    Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                    Comment


                    • Jeg er i modellflymodus for tiden nå, så ståpå viljen er tilstede ja Har brukt noen kvelder på å sette sammen en .46 size arf mustang fra elefun. Billig kinasak. Den monteringsanvisningen som fulgte med var jammen begredelige greier..
                      Har strevd litt med å få motoren til å trives montert inverted, så jeg har ikke hatt det i luften enda. Litt uvant å ha pluggklypa på undersiden av flyet, og det resulterte i et større kutt i en tommel... Da ble Donaldplastrene for små gitt. hehe
                      Mvh Steffen Sund.

                      Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                      Comment


                      • Litt update.. Nå ligger vingen glasset og renskjært, klar for pussing og siste strøk epoxy. Servolukene er klar for grunning.Hadde jeg tenkt på det før, og hatt en nøyaktig vekt, kunne det vært moro å se hva de forskjellige delene veier før og etter glassing. Har prøvd å holde vekta nede med minimal bruk av epoxy. Nå får jeg ta en økt på hobbyrommet å få vingen klar til grunning. Når det er gjort vil jeg sjekke at flaps og ror får plass, før jeg glasser de også. Regner med det er bare god sort å få glasset endene på rorene også, eller holder det å smøre de inn med epoxy?
                        Mvh Steffen Sund.

                        Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                        Comment


                        • Bilder..

                          Legger inn noen bilder fra glassinga av vingen. Resultatet i dag, etter andre strøk epoxy ble veldig bra Litt pussing/matting så er vingen klar til lakk Bare resten igjen..
                          Attached Files
                          Mvh Steffen Sund.

                          Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                          Comment


                          • Hvilken type glass bruker du?
                            Erlend Moen
                            Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                            Comment


                            • Det er 21gr. duk fra Hobbico. Det var den letteste jeg fant hos TowerHobbies.

                              Nytt spm: Vil tynn CA feste godt rett på epoxyen? På alle ror untatt sideror skal det limes på en hel del tynne plastprofiler. Tanken er å lime de på før grunning og lakk, slik at de blir mer i ett med rorene.
                              Last edited by cessna46; 15-08-08, 14:02.
                              Mvh Steffen Sund.

                              Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                              Comment


                              • bruk Zap-a-dap-a-Goo, det limer alt på alt, nesten, veldig bra altmulig lim..
                                - Håvard Glad Andreassen
                                - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                                Comment

                                Working...
                                X