Announcement

Collapse
No announcement yet.

Top Flite Cessna 1:5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ok, får få tak i en flaske Zappadappago da:P
    Mvh Steffen Sund.

    Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

    Comment


    • Cessna46: Hva er status for tiden?
      Har begynt å glasse min også nå. Gikk for samme duk som deg. Hvor mye epoxy brukte du? Har kjøpt Z-poxy sin, det holder med en pakke kanskje?

      Comment


      • Hei Rnoaf.
        Status for tiden er desverre "urørt siden sist".. Dvs. vingen ferdig glasset, kropp og rorflater igjen. Det ser ut så en pakke z-poxy holder ja.
        Er du begynnt å glasse kroppen? Er litt spent på hvor greit det går å få duken fint lagt, med alle runde formene på kroppen. Legg gjerne ut bilder underveis..
        Mvh Steffen Sund.

        Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

        Comment


        • Har glasset elevators og rudder, fant ut det var best å begynne i det små. Synes det gikk mye epoxy med, var vel litt raus med å legge på og litt lat med å skrape av kanskje men de virker ikke så tunge. Neste ut er horizontal og vertical fin, så kroppen tror jeg. Skal få se om jeg får lagt ut bilder etterhvert..akkurat nå er det litt byggepause..hehe

          Comment


          • Hei igjen.
            Har vært litt på hobbyrommet å sett på Cessnaen. Tanken på et fly (Cub?) på flottører til sommeren har fristet, så Cessnaen må færdigstilles før et evt. nytt prosjekt tar til..
            Jeg har lakket dashbordet svart matt, og limt på frontvinduet. Jeg skar en liten forsenkning rundt der vinduet skulle limes, så det flukter bedre med flykroppen. Det skal legges litt balsasparkel rundt i tillegg. Samme prosedyre som tidligere er gjort på bakvinduet. Det blir mer jobb med maskering, men mye finere enn å lime vinduet på til slutt..
            Attached Files
            Mvh Steffen Sund.

            Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

            Comment


            • Originally posted by cessna46 View Post
              Hei igjen.
              Har vært litt på hobbyrommet å sett på Cessnaen. Tanken på et fly (Cub?) på flottører til sommeren har fristet, så Cessnaen må færdigstilles før et evt. nytt prosjekt tar til..
              Jeg har lakket dashbordet svart matt, og limt på frontvinduet. Jeg skar en liten forsenkning rundt der vinduet skulle limes, så det flukter bedre med flykroppen. Det skal legges litt balsasparkel rundt i tillegg. Samme prosedyre som tidligere er gjort på bakvinduet. Det blir mer jobb med maskering, men mye finere enn å lime vinduet på til slutt..
              Kan du ikke sette Cessnaen på flottører da?
              Fin byggetråd dette!

              Comment


              • Blir fristet til et slikt prosjekt selv.

                Til dere som har denne modellen:
                Får man plass til en Saito FG-20 uten å måtte modifisere?
                Legger ved bilde med mål av motoren.
                Attached Files
                Stian Håvak (82)
                Fly low or crash trying!

                MFN @ Facebook - Like!

                Comment


                • Har tatt et kjapt mål, men den kommer nok litt ut av cowlingen. Magnumen jeg har har ca samme mål og ventildekslet til den kommer på utsiden. Det går jo an å sette den inverted da, så slipper man klumpen som stikker ut på siden
                  Mvh Steffen Sund.

                  Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                  Comment


                  • Originally posted by cessna46 View Post
                    Har tatt et kjapt mål, men den kommer nok litt ut av cowlingen. Magnumen jeg har har ca samme mål og ventildekslet til den kommer på utsiden. Det går jo an å sette den inverted da, så slipper man klumpen som stikker ut på siden
                    Takk for hjelpen!

                    Vet du vekta på magnum`en? har du noen ide om hvordan CG`en blir?
                    Stian Håvak (82)
                    Fly low or crash trying!

                    MFN @ Facebook - Like!

                    Comment


                    • Vekta er oppgitt til 728 gr. Har desverre ikke kommet så langt at jeg har sett på CG enda.
                      Mvh Steffen Sund.

                      Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                      Comment


                      • Originally posted by AVIATor-Olav View Post
                        Kan du ikke sette Cessnaen på flottører da?
                        Fin byggetråd dette!
                        Har tenkt tanken, men ser mere for meg et mindre fly å ha flottører på.
                        Blir kansje noe lettere å få det med seg..
                        Mvh Steffen Sund.

                        Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                        Comment


                        • Jaja, det skjer da noe på hobbyrommet av og til..
                          Har vært gal å kjøpt et byggesett til. Denne gangen av en .40 cub fra greatplanes, men før dette settet åpnes, må jeg få færdig cessnaen. I allefall klar til lakkering.
                          Tilpasset vingestagene nå i dag. Disse regner jeg med jeg ikke trenger å legge glass og epoxy på. Kun grunning og lakk.
                          Skjøtene på hjulkåper sparkles med Plasticpadding finsparkel.

                          Fatter ikke hvor jeg kjente jeg hadde mot til å skulle begynne på et nytt byggesett allerede nå... Trøsten får være at Cuben ikke er like stor, og ikke så tidkrevende å bygge. Kansje..
                          Attached Files
                          Mvh Steffen Sund.

                          Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                          Comment


                          • Begynte i dag med å lime på disse plastremsene som skal på alle ror untatt sideroret. Jeg ser dette kommer til å ta tid, men det blir bra til slutt. Lagde meg en avstandskloss som jeg holder remsene inntil når jeg limer de fast, slik at de blir rette og har rett avstand til hverandre. Bruker tynn CA til dette, og det virker så det sitter bra på epoxyen. Ellers har jeg glasset bunnen av flykroppen, og lakket understellet.

                            Sliter fortsatt med et balanseror som nesten har formen til en banan Har lagt det i bløt et par ganger, og tørket det mens det var i press, men det har ikke hjulpet.
                            Hvor lang tid bør det ligge i bløt? Varmt eller kanskje kokende vann? Damp? Hva er best? Kjøpe et nytt emne kanskje?
                            Attached Files
                            Mvh Steffen Sund.

                            Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                            Comment


                            • Har samme problem med aileronsene. Begge er bøyde, har prøvd å bløte dem og legge i press med det virker nytteløst. Finner du på en lur løsning så er jeg lytter øre

                              Comment


                              • Cessna 182 fra TopFlite som ARF.

                                Ser de kommer med denne modellen som ARF nå.. Med ferdig installert interiør og lys.
                                http://www.top-flite.com/airplanes/topa0906.html
                                Mvh Steffen Sund.

                                Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                                Comment

                                Working...
                                X