Announcement

Collapse
No announcement yet.

Top Flite Cessna 1:5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Rnoaf View Post
    Har samme problem med aileronsene. Begge er bøyde, har prøvd å bløte dem og legge i press med det virker nytteløst. Finner du på en lur løsning så er jeg lytter øre
    Du "legger" dem i bløt.. mens de er våte, legger du dem i press og lar de ligge til de er tørre...
    -og så vrir de seg etterpå ??

    Har hørt om folk som har brukt ammoniakk, rødsprit, aceton og andre mer eller mindre skumle væsker.. men bare brukt vann selv.

    Ellers er det bare ett trix som gjelder.. Lag nye.
    Last edited by chewbaca; 03-04-09, 12:06. Reason: mer info..
    __________________________________________________ ___
    Jørn Kaasbøll
    Scale Warbirds of Norway

    Comment


    • Har som et siste forsøk med å få rettet bal.roret dampet det over to kasseroller med alufolie over. Kokte i 30-40 min, å så rett i press. Det må da for f.. nytte..

      Ellers er det ikke så lang vei til nærmeste hobbyforetning få å kjøpe nytt emne...
      Mvh Steffen Sund.

      Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

      Comment


      • Nå er endelig flykroppen glasset. Venter på at første lag skal herde før jeg pusser lett over det hele og legger på et tynnt lag epoxy til. Når det er gjort skal jeg montere flyet med servoer og det hele for å kontrollere alt. Planen er da at når flyet er lakkert, er alle skruehull borret og alt passer som det skal.
        Tar en økt i ny og ne med å lime på plaststrimler på rorflatene. 10-15 stk hver gang. Kjedelige greier.. Vurderer å droppe de på undersiden av rorene. Legger på på oversiden først, så får jeg se hva jeg gidder etterpå.
        Mvh Steffen Sund.

        Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

        Comment


        • Cessna46: Fikk du orden på aileronsene?

          Den ARFen var nydelig..hadde lett tatt den om den eksisterte da kitet ble kjøpt, hehe..

          Comment


          • Gir opp det balanseroret og lager nytt i stedet. Det nytta bare ikke få det rett.
            Mvh Steffen Sund.

            Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

            Comment


            • Da var flyet ferdig glasset. Begynnt å pusse det nå, var kanskje litt raus med epoxyen noen steder, evt. lat med å skrape av.. så det ble litt jobb, hehe. Kvir meg til lakkeringen, bare gjort det noen ganger før, det ble under pari. Hvordan har du tenkt å gå frem?

              Har vurdert å legge ailerons`ene i press, trekke med duk&epoxy og se om kanskje det hjelper. Kanskje formen vil holde seg når alt størkner(?)

              Comment


              • Har ikke helt lagt noe plan for lakkering enda, men jeg vet hvordan jeg vil ha det til slutt
                Har ikke pusset kroppen, men nå loves det godvær noen dager så jeg ta pussinga ute.

                Var også ikke på tanken med å legge bal.roret i press men jeg glasset det, men lagde et nytt i stedet. Fort gjort.
                Mvh Steffen Sund.

                Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                Comment


                • Nesten ferdig...Bilder

                  Har hatt en siste prøvemontering av alt i dag. Servoer i vingen, ror, og motor. Alt ser ut til å falle fint på plass. Kom på at vingestagene ikke var montert når jeg tok bildene. Må bare borre skruehull i dem, så er de også ferdige. Et par kveldsøkter til må til for å få på plass resten av disse plaststrimlene på rorene. Balanserorene og et høyderor gjenstår. Når det er gjort skal det bare være å få litt farge på flyet.
                  Attached Files
                  Mvh Steffen Sund.

                  Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                  Comment


                  • Som dere ser er flyet lakket hvitt, og maskering av dekoren er i gang. En kjedelig jobb, som man må ta seg god tid med. Lagde meg maler, så det ble likt på begge sidene av flyet. Tror dette blir pent. Har nå lakket noe i sølv metallic. Dette skal dekkes over og resten lakkes med blå metallic i morgen. Ser nå at det hadde kanskje vært enklere å lakket med blå og sølv først, så maskert stripene, og lakket resten hvitt. Blir mindre maskering da.
                    Attached Files
                    Mvh Steffen Sund.

                    Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                    Comment


                    • Ikke bra...
                      Fant ut at Lustrekote lakk ikke er bra på Quick lakk.. Hadde en boks blå Lustrekote jeg skulle bruke, men hele flyet er lakket med Quick og det ble oppkok når jeg sprayet på Lustrekoten Dvs ikke over alt. Det ble slik der det ble litt tykt lag lakk, så jeg tok en sjangs på å slipe ned det kokte, og legge på på nytt. Ser ut så det går bra hvis de første to lagene er tynne, og får tørke nesten helt før neste kommer på. Det får bli som det blir nå, så får jeg heller lakke om hele greiene ved en senere anledning.
                      Mvh Steffen Sund.

                      Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                      Comment


                      • Etter noe ekstrajobb med sliping for å få bort lakken som hadde kokt, og sprayet på nytt ble ikke resultatet så verst likevell.
                        Attached Files
                        Mvh Steffen Sund.

                        Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                        Comment


                        • Sjangsen for at det blir bensinmotor i cessnaen, er stor, men trenger ikke størrre enn 20ccm.
                          Får se hva det blir..finnes så mye fint i butikkene i dag at.-))
                          HansE
                          ____________________
                          Kyosho Calmato 40
                          Topflight Cessna 182
                          Futaba 9c 35Mhz/ 2.4 Spektrum
                          Esky Belt CP
                          Blade EP
                          Greatplanes Spirit Elite (seilfly)

                          Comment


                          • Har hatt igang motoren i flyet, men syns det rista noe helt for j.....
                            Er det "normalt" for en 1syl. 4-takter?
                            Burrde jeg kankje hatt en gummidempet motorbukk?
                            Mvh Steffen Sund.

                            Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                            Comment


                            • 91 4takt, ja..
                              Vurderer som sagt bensin, men hvordan er det med vibrasjoner i forhold til nitro??
                              Bør kanskje vurdere nitro istedenfor??
                              HansE
                              ____________________
                              Kyosho Calmato 40
                              Topflight Cessna 182
                              Futaba 9c 35Mhz/ 2.4 Spektrum
                              Esky Belt CP
                              Blade EP
                              Greatplanes Spirit Elite (seilfly)

                              Comment


                              • Originally posted by flyet View Post
                                91 4takt, ja..
                                Vurderer som sagt bensin, men hvordan er det med vibrasjoner i forhold til nitro??
                                Bør kanskje vurdere nitro istedenfor??
                                Glem besin på i denne størrelsen, det vibrerer (rister er kanskje mer riktig ord....) noe helt forferdelig. En-sylindret 4-takt gir også vibrasjon og det kan være lurt å montere motor i et godt gummioppheng. Jeg har selv flydd slik modell med flottører med OS 91 4-takt og det er en god kombinasjon. Dette var ikke mitt fly. Selv ville jeg valgt OS91 2-takt.
                                Last edited by Tom Erik; 14-07-09, 22:44.
                                Tom Erik Smedal
                                www.artistic3D.net
                                www.photopia.no

                                Comment

                                Working...
                                X