Announcement

Collapse
No announcement yet.

Top Flite Cessna 1:5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hei.

    Jeg er ny her på forumet og har startet med TF Cessna 182 prosjekt. Puster litt liv igjen i denne tråden og håper det er greit jeg låner den litt.

    Har gått i gang og bygget ferdig staben og jobber for fullt med skroget.

    Her er hvordan progresjonen er så langt:

    På grunn av plass mangel valgte jeg å vente med vingen tilslutt å heller prioritere skroget, så alt er ikke bygget etter rekkefølgen i instruksjonsboka. Bilder av staben kommer.


    Flere bilder og oppdatering kommer nok.
    Attached Files
    Last edited by aberg88; 08-04-15, 14:24.

    Comment


    • Fine byggebilder du legger ut. Følger denne jeg
      Mvh Andreas
      Stevensaero, glede i noen balsaflak.
      PCM.at mye glede i litt carbon
      Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

      Comment


      • Takker for det her er en liten oppdatering fra byggeprosessen. Er veldig kjekt når ting begynner å ta
        form.
        Attached Files
        Last edited by aberg88; 08-04-15, 14:23.

        Comment


        • Nå har jeg kommet så langt at jeg må begynne å tenke motor. Når jeg begynte var planen å bruke en .61 2-takter, men nå så heller jeg over på 4-takter for et fly så flott som dette. Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal ha en .91 som jeg muligens får plass til inni cowlingen (skjult) eller en 1.20 som hvor jeg må lage hull i cowlingen og litt av motor dekselet vil vise på utsiden.

          Hva ville dere valgt?

          Comment


          • Kommer jo også lit an på vor mye vekt det er gunstig å ha fremme i nesa. Selv liker jeg SC/ASP sin 91 motor svært gott den drar utrolig bra med 14x7 propell. Har tre slike 2 stk ASP og 1 stk SC 91 det er samme motorene og disse er fantastisk driftssikre. Har også en OS 91 men den er lit latere. 120 motoren til ASP/SC synes jeg også er noe lat i forhold til vekta her er faktisk OS sin 120P lettere og sprekere. Ellers er jo Saito 115 en flott motor som ikke veier mer en en annen 91 motor og drar like bra som de fleste 120 motorer. OS sin 110 alfa er jo også en fin sak.
            Men det hadde vel passet fint med en 160 bokser i dette flyet om den ikke blir for tung.

            Comment


            • Takk for utfyllende og godt svar. Med tanke på vekt er ikke dette noe problem da dette flyet er relativt baktungt ifølge andre som har bygget det samme settet. Har selv vært inne på tanken med en 160 bokser motor som gir en veldig fin skala følelse til dette flyet og denne passer godt under cowlingen. Eneste negative med den motoren er at den er veldig kostbar og jeg er redd for at den og vil "over power" flyet?!.

              av de andre to alternativene er det SC/ASP sin 91 eller O.S. 120 Surpass motor. Har også hørt av andre at 120 motor er i overkant mye for dette flyet. kansje noen kan bekrefte eller avkrefte det.

              Comment


              • Uansett hva du velger så blir aldri motoren for kraftig. Du har jo trossalt en gasshendel. De kan bli for tung eller propellen for stor slik at den tar i marka men aldri for kraftig. Dukker jo ofte opp brukte motorer til en fornuftig pris. Ikke mange som sliter ut slike motorer så brukt kan være like bra som ny.

                Comment


                • Også vil jeg nevne st jeg hadde en slik modell for mange år siden med en 60 totakt os. Og det var ikke mer enn akkurat nok.
                  Mener den het 61 fx
                  så better dage than sorry. Hehe

                  Comment


                  • Du får slenge inn et bud på denne har lagt for salg en stund nå.
                    Usjda

                    Comment


                    • Hehe morsomt, var akkurat den jeg så på og har sendt forespørsel til selgeren. Prisen på denne synes jeg er fornuftig. Hvis ikke så er jo en 160 bokser veldig fristene men bare synd ingen selger disse brukte, ikke på ebay en gang.

                      Comment


                      • Da er motoren kjøpt og det ble den OS 1.20 4-takteren som lå på finn, så dette blir nok bra.

                        Comment


                        • Ja det blir nokk bra. Var det med eksospotte til den motoren?

                          Comment


                          • Jan han klarte å finne potta frem igjen. Var egentlig en forutsetning for kjøp siden ny potte koster mellom 400-500 kroner. Fikk med et par ekstra kjekke ting han skulle slenge med. Motoren hadde kun gått et par tanker i følge selger og kunne betraktes som ny. hvis dette stemmer synes jeg det er et godt kjøp. Er det noen som klarer å se om dette er en Surpass I, II eller III ?
                            Attached Files
                            Last edited by aberg88; 08-04-15, 14:24. Reason: La til bilder av motoren

                            Comment


                            • Ikke siker på hva forskjellen er på 1-2-3 men se den har pumpe. Har en som ser tilsynelatende lik ut og det er vistnokk en Surpass II.
                              Jeg bruker en slik potte på min. Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking
                              Fungerer utmerket.

                              Comment


                              • Fant forskjellene på en annen side:

                                O.S. Max FS-120 Surpass E---non-pumped 4-stroke 1.20 size engine
                                O.S. Max FS-120 Surpass--Original engine, pumped with a brass adjusting screw in the center of the pump, crankshaft-driven pump integral to rear cover.
                                O.S. Max FS-120 Surpass II--Second version, pressure regulator moved to carb, no adjustment on pump, velocity stack on carb intake, crankshaft driven pump integral to rear cover.
                                O.S. Max FS-120 Surpass III--Diaphragm pump connected to rear cover via tubing. Black plastic regulator on carb body.

                                Comment

                                Working...
                                X