Announcement

Collapse
No announcement yet.

Top Flite Cessna 1:5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ja, hadde egentlig planer om en .90 firetakter, men den ble litt dyrere. Er innstillt på at jeg må kutte hull i cowlingen, bare håper den ikke stikker veldig mye utenfor. isåfall får jeg gå for en mindre motor.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

    Comment


    • #32
      På tegningen er det ventildekselet som stikker ut.
      Mvh Steffen Sund.

      Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

      Comment


      • #33
        ok men hvis noen hvet, har jeg øyne og ører oppe
        fly:
        - Endelig var min første fuel trainer Bestillt! SkyRaider MachII.
        - MiniMag: Motor:TowerPro 2409 (Bruker flottører på denne traineren)





        Radioer:
        2 To-kannals bilradioer
        2 E-Sky 6-ch
        Og en Pico Line 4ch fra Multiplex

        Adressen til hjemmesida mi er: http://home.no.net/flyingla

        Comment


        • #34
          Til Lars Andrê: Du burde nok starte en egen tråd om emnet (motoren du lurer på) for å få raskt svar. Folk klikker seg ikke inn på en tråd som omhandler TF Cessna 182 for å svare/lese om motoren du etterspør.
          Dessuten vil jo tråden spore totalt av (noe jeg nå bidro til med denne posten). La tråden handle om TF Cessna 182!

          Til trådstarter: Hva har du tenkt til å gjøre med finishen? Glassing eller trekke med plastfilm?
          Selv er jeg veldig nysgjerrig på glassing og har veldig lyst til å prøve, men usikker på om jeg behersker det. Har heller ikke noe spraypaint-utstyr, så da må det evt handles inn i tillegg.
          Last edited by TapZ; 22-08-07, 06:08.
          Frank Thingelstad
          2050 Jessheim

          Comment


          • #35
            Jeg har som en plan om å glasse det. Har ikke prøvd dette med epoxy før, men har plastet en del med polyester på båter, så jeg tror det skal gå bra. Prinsippet er vel det samme.
            Jeg har tilgang på sprøyteutstyr og blir å bruke det, men kan ikke egnet lakk på spraybokser brukes da?
            Hvor kjøpes duk og epoxy til en fornuftig penge?
            Mvh Steffen Sund.

            Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

            Comment


            • #36
              Vingen nærmer seg ferdig..

              En oppdatering: Holder for tiden på med flapsene. Det var noe pirkete å få de løs fra vingen. Men med en god kniv å litt tålmodighet løsnet de. Forkantlist er limt på flapsene og skal formes til rett fasong. Servohornene er die-cut 1,6mm bjørkefinèr.. Mulig det holder, men det ser noe spinkelt ut m.h.p slitasje.
              Fasongen på vingetippene er såkalte "horner tips", og er option på orginalen.
              En del pussing for å få det til, men tror resultatet blir bra til slutt.
              Litt balsafiller må til på vingen enkelte steder, men den ser stort sett bra ut
              Attached Files
              Mvh Steffen Sund.

              Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

              Comment


              • #37
                TapZ:

                Glassing er ikke ett stort problem om du tar deg litt tid å hører litt etter tips. Jeg glasset mitt første prosjekt, en P-40 i våres uten problemer å resultatet er jeg utrolig godt fornøyd med. Brukte 25 grams glassfiberduk og en epoxy som fåes kjøpt hos Norwegian i blandet litt renset parafin for å få finishen litt hardere. Lakket selv med Warbird Colors uten problemer å da brukte jeg en lakksprøyte fra Metabo som jeg kjøpte her på jobben til 600,- pluss en Biltema airbrush til 100,-

                Jeg har selv sikklet på denne Cessnaen så den blir vel kjøpt inn neste sommer tenker jeg men da blir det med en to takter med in-cowl potte.
                Mvh.

                Ole Chr. Espedal
                __________________
                Scale Warbirds of Norway
                www.scalewarbird.org
                __________________
                Kyosho Piper Cub
                Hangar 9 P-51 Mustang
                Great Planes Super Decathlon
                Hirobo Shuttle Plus
                Top-Flite P-40E Gold Edition
                Kyosho Jet Illusion
                Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
                Mini Mag (Trainer for min far)
                E-Flight AT-6 Harvard

                Comment


                • #38
                  Ok, tenker jeg går for glassing jeg også når den tiden nærmer seg. Ser at ClasOhlson har billige kompressorer etc. Skal se nærmere på det når modellen tar form.
                  Ser bra ut dette, cessna46! Spennende å følge tråden.
                  Frank Thingelstad
                  2050 Jessheim

                  Comment


                  • #39
                    Bygginga skrider frem. Har begynnt på flykroppen. Bunnen bygges først, plankes, og så snus den, før øvre halvdel bygges opp.
                    Det anbefales å sette inn servoer nå før øvre halvdel kommer på. Ikke umulig å sette dem inn senere, men det er lettest å gjøre nå. Mangler pc-kabel til kameraet for øyeblikket, så jeg kommer med bilder senere. Har dere anbefalinger til rimelige og greie servoer? Hvor?
                    Det blir en pause i bygginga nå. Servoer og motor skal kjøpes inn før jeg gjør noe mere. Har også et par andre prosjekter som må prioriteres først.
                    Mvh Steffen Sund.

                    Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                    Comment


                    • #40
                      Da var det gjort: ryddet byggebordet, fant fram nye knivblader, hentet kaffekoppen og åpnet esken. Er snart ferdig med ribbene og selve rammen på stab'en. Deilig med litt balsastøv i nesen igjen. hehe.

                      Kommer til å bruke "Uhu Coll express" trelim som jeg hadde god erfaring med på forrige byggeprosjekt. Men til liming av ribbene foretrekker jeg tynn CA pga effektivitet, men får igjen med rennende nes. Skulle ønske jeg ikke reagerte på CA'n. :/
                      Last edited by TapZ; 04-09-07, 22:43.
                      Frank Thingelstad
                      2050 Jessheim

                      Comment


                      • #41
                        Så bra, da tar du meg igjen Jeg plagdes med svie i øynene hvis jeg kom for nært CA-dunsten..
                        Har fullført plankinga av underdelen av flykroppen i dag. Det var noe plundrete, så må nok fram med litt balsafiller for å få et pent resultat.
                        Hengte på understell, cowling og stab/fin, og satte modellen på golvet. Fikk et lite innblikk i størrelsen og fasongen nå
                        Last edited by cessna46; 04-09-07, 22:44.
                        Mvh Steffen Sund.

                        Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                        Comment


                        • #42
                          Bra du leder ann så kan jeg spørre deg hvis jeg står fast på noe.
                          Har du forresten bestemt deg for hva slags finish du skal ha på den?
                          Jeg har 90% bestemt meg for å glasse.
                          Frank Thingelstad
                          2050 Jessheim

                          Comment


                          • #43
                            Ja, det blir nok glassing på min også. Bygginga er ganske grei så langt. Flapsene er litt arbeid med. Du skal bygge med flaps ja?
                            Mvh Steffen Sund.

                            Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                            Comment


                            • #44
                              Jepp, skal ha flaps. Et must på denne modellen synes jeg.
                              Frank Thingelstad
                              2050 Jessheim

                              Comment


                              • #45
                                Helt enig!
                                Mvh Steffen Sund.

                                Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                                Comment

                                Working...
                                X