Announcement

Collapse
No announcement yet.

Top Flite Cessna 1:5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Hvilken lakk bruker dere til å fuelproofe fueltankrom og firewall?
    TapZ; hvordan går det med bygginga di?
    Mvh Steffen Sund.

    Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

    Comment


    • #47
      Heisann, moro å se at det er flere som bygger på denne flotte modellen! Legger ved et bilde av min. Den har fått en OS 120 Surpass3 i nesa, og er ellers klargjort for flaps og lys. Blir nok å glasse denne med epoxyduk jeg også. Planen er jomfrutur utpå våren en gang

      Cessna46: Jeg fuelproofet tankrommet med Z-poxy resin.
      Attached Files

      Comment


      • #48
        Bygginga mi går rolig framover. Min erfaring med bygging (kun et tidligere prosjekt) er at byggelysten går i bølger, noen kvelder frister det ikke å bygge i det hele tatt, og det føles som et ork bare å tenke på å begynne skjære og lime balsaflak, mens andre kvelder kastes iveren over meg, og selv den kjedeligste pussejobben er inspirerende.
        Jeg er ferdig med den horisontale staben + høyderoret, begge er ferdig planket. Eneste som mangler på de er å pusse tippene.

        Forresten, på mitt forrige byggeprosjekt (GP Ultimate) brukte jeg 30 min epoksy blandet ut 50/50 med rødsprit og penslet på firewallen og området rundt tanken for å fuelproofe. Det fungerte veldig bra, lett å pensle ut og tørket kjapt.

        Rnoaf: Hvordan blir det med OS 120'en, stikker den utenfor cowling? Evt hvor mye?
        Frank Thingelstad
        2050 Jessheim

        Comment


        • #49
          Den blir nok å stikke litt utenfor cowlingen ja, bra for kjøling, men mindre bra for skalalikhet. Men valgte å ofre dette til fordel for lyden. Uten at jeg har målt helt nøyaktig vil jeg tro det er rundt 2,5-3cm. Potten ser ut til å akkurat holde seg innenfor cowlingen på undersiden.
          Attached Files
          Last edited by Rnoaf; 14-09-07, 17:43. Reason: glemte bilde

          Comment


          • #50
            Det er sånt som skjer, ofte må man ofre utseendet litt for kjøling og sånt. Blir jo fint uansett om det ikke ligner helt på skalaen Supert arbeid
            Øyvind Kveen Fagervold

            -Graupner Club Star

            For tiden få fly

            Comment


            • #51
              Har dere noen formening om hvor mye duk og epoxy som går med til å glasse cessnaen?
              Mvh Steffen Sund.

              Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

              Comment


              • #52
                Nå har byggelysta vært på bunn en stund, men litt har jeg hatt mot og tid til. Flykroppen er nesten færdig planket, og neste trinn i byggebeskrivelsen er å montere stab og ror.
                Jeg vurderer å flytte elektronikken litt lengre bak, omtrennt ved CG. Dette for lettere tilgang til utstyret. Dvs at interiøret ikke blir satt inn. Iallfall ikke alt. Får se hva det blir til.

                Hvordan går det med dere andre som bygger Cessnaen?
                Mvh Steffen Sund.

                Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                Comment


                • #53
                  Originally posted by cessna46 View Post
                  Hvordan går det med dere andre som bygger Cessnaen?
                  Har slitt med byggevegring selv og har gjort minimalt. er vel snart så byggelysta kommer tilbake satser jeg på.
                  Frank Thingelstad
                  2050 Jessheim

                  Comment


                  • #54
                    Heisann,
                    Hvordan går det med byggingen? Jeg har en C182 på vei i posten nå jeg også. Vet dere om det blir plass til feks en saito 100 twin eller en ASP/Magnum 160 twin uten at det stikker ut noe?

                    Comment


                    • #55
                      Hei og velkommen i c182- klubben.
                      Har bygget ferdig begge stab + høyde og sideror. Går med andre ord litt trått for min del. Jeg får vel ta å rydde opp på byggebordet snart, frister mye mer å sette seg ned når bordet ikke er fullt av støv, flis og høvelspon. Eneste som mangler er å pusse til v-fom på sideroret, så skal jeg starte på vingen.
                      Høres helt konge ut med twin i denne modellen, men jeg kjenner ikke til størrelsen på de motorene du vurderer. Jeg vet at feks en OS FS .90 vil være helt skjult under cowling, mens en .120 vil stikke utenfor.
                      Frank Thingelstad
                      2050 Jessheim

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by tomafoo View Post
                        Heisann,
                        Hvordan går det med byggingen? Jeg har en C182 på vei i posten nå jeg også. Vet dere om det blir plass til feks en saito 100 twin eller en ASP/Magnum 160 twin uten at det stikker ut noe?
                        Heisann.

                        Så en kar på gulknapp som fløy en slik en med en saito 90 twin.
                        Var en nydelig gange i den motoren, akkurat passe med krefter til skala flyging.
                        Futaba 10C Fasst
                        Last Down 3XL V3
                        Spirit Elite
                        Primo
                        Hellcat
                        Sukhoi
                        Pt 19
                        Ucd
                        Bossanova
                        Giles 202
                        Boomerang
                        Mojo
                        Ultra Stick
                        Riva Silver X
                        Laser 3d
                        Hobbyrommet er fullt av leker.

                        Comment


                        • #57
                          Er det nok krefter i 90`n til gresstripe da tro?
                          Her er målene på 100`n: Mounting Dimensions: 101mm x 172mm x 80mm.
                          Hvis noen hadde kunne tatt et mål hadde jeg blitt glad

                          Comment


                          • #58
                            Ser at 90`n faktisk er større...er vel ventildekslene som gjør det.
                            Mounting Dimensions:121mm x 170mm x 64mm

                            Comment


                            • #59
                              Målte på tegningene nå. Du har ca 175mm til rådighet (40mm bak fra propellen).
                              50mm bak fra propellen har du ca 180mm.
                              Så det ser ut så det går med både .90 og 100 motoren uten å ta hull i cowlingen, hvis ikke sylindrene er nærmere enn 40mm bak propellen .
                              Mvh Steffen Sund.

                              Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                              Comment


                              • #60
                                Har god lyst på en 2 syl. sak i mitt også, men tror ikke pengene strekker til nå., så jeg har nesten bestemt meg for en Magnum .90 4-t.
                                Last edited by cessna46; 22-11-07, 19:15.
                                Mvh Steffen Sund.

                                Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                                Comment

                                Working...
                                X