Announcement

Collapse
No announcement yet.

Top Flite Cessna 1:5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Top Flite Cessna 1:5

    Har en Cessna182 på vei i posten. Er det noen som har sett byggetråder på det flyet noe sted? Det holder nok med byggebeskrivelsen som følger med, men en tråd àla den med Mustangen, hadde vært kjekt å sett. Veldig bra!
    Ser fram til en vinter med bygging og klargjøring til maiden flight utpå vårparten.
    Tipper det ikke blir så veldig detaljert med panellinjer og nagler m.m, men interiørsett er med og skal inn. Muligens også lysanlegg.
    Kommer helt sikkert med spm. om diverse etterhvert som de måtte dukke opp.
    Noe jeg har fundert litt på er overflatefinish.. film eller duk/epoxy/lakk. Hvor stor er vektforskjellen mellom alternativene?
    Mvh Steffen Sund.

    Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

  • #2
    Jeg ser fram til byggetråden! Husk mye bilder!

    http://www.rcmf.co.uk/4um/index.php?topic=13767.0
    Marius

    Comment


    • #3
      Tråd og bilder skal bli
      Mvh Steffen Sund.

      Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

      Comment


      • #4
        http://www.rcuniverse.com/forum/m_55...tm.htm#5531029
        Futaba 10C Fasst
        Last Down 3XL V3
        Spirit Elite
        Primo
        Hellcat
        Sukhoi
        Pt 19
        Ucd
        Bossanova
        Giles 202
        Boomerang
        Mojo
        Ultra Stick
        Riva Silver X
        Laser 3d
        Hobbyrommet er fullt av leker.

        Comment


        • #5
          Se der ja, der var jo to gode byggetråder. Mange nyttige tips. Har sånn smått begynt å bla i katalogen å lage liste over hva jeg trenger underveis i bygginga. Ser ut så lista blir lang. Men nå vet jeg ikke hva som er med av pushrods og annet utstyr i settet. Fant det på finn til 1450kr, såvidt påbegynt. (stab, cowling og hjulkåper er sammensatt) Fikk med litt ekstra, bl.a. ekstra balsa og en voltspy.
          Var egentlig ikke tengt å kjøpe nytt fly i år, men det ble plutselig gjort alikevell..
          Mvh Steffen Sund.

          Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

          Comment


          • #6
            Originally posted by cessna46
            Se der ja, der var jo to gode byggetråder. Mange nyttige tips. Har sånn smått begynt å bla i katalogen å lage liste over hva jeg trenger underveis i bygginga. Ser ut så lista blir lang. Men nå vet jeg ikke hva som er med av pushrods og annet utstyr i settet. Fant det på finn til 1450kr, såvidt påbegynt. (stab, cowling og hjulkåper er sammensatt) Fikk med litt ekstra, bl.a. ekstra balsa og en voltspy.
            Var egentlig ikke tengt å kjøpe nytt fly i år, men det ble plutselig gjort alikevell..
            Det burde vel være mulig å legge pushrods til høyde- og sideror inni flykroppen slik at de ikke blir synlige. Det er noen tips å plukke opp i byggeloggen av denne storchen: http://www.rcmf.co.uk/4um/index.php/topic,13665.0.html

            Vedlagt ligger et bilde fra storchloggen om hvordan man kan bygge et sideror med innvendig pushrod.

            Betrekning så er vel glassing, solartex og koverall noen alternativer.
            Attached Files
            Marius

            Comment


            • #7
              Etter hva jeg har skjønnt utifra byggebeskrivelsen(via Internett) bygges modellen uten synlige pushrods og horn i halen.
              Jeg har egentlig fått avsmak på trekking med film, så jeg heller litt mot glassing ja. Gøy å sprøytelakke litt og da men det er ennå høyt opp og langt fram.. har jo ikke fått flyet enda engang.. Det skal jo Norge på langs en gang eller to før det kommer fram..
              Mvh Steffen Sund.

              Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

              Comment


              • #8
                Da har esken med flydelene kommet.. Kan det virkelig bli fly av den haugen med flis?? Jaja.. Skal gå igjennom innholdet nå, å se over om alt er som det skal være.
                Kommer tilbake med blogg og bilder når bygginga tar til. Nå er det snart ferie, og da er det fjellheimen som lokker.
                Mvh Steffen Sund.

                Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                Comment


                • #9
                  Hva bruker dere til underlag på byggebordet, slik at nålene er lette å få ned?
                  Er det kontaktpapir som legges på tegningene?
                  Mvh Steffen Sund.

                  Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                  Comment


                  • #10
                    Du kan kjøpe en billig korktavle fra Ikea eller noe. Sponplate kan vel også brukes. Desto hardere det er jo vondere er det å trykke nålene ned.

                    Magneter hadde vært det beste: Airfield Models - Magnetic Building Board Systems for Model Aircraft


                    ...men trenger du å bruke nåler? Jeg har aldri helt sett behovet.
                    Marius

                    Comment


                    • #11
                      hvis du skal beskytte tegningene kan du f.eks legge på sånn plastikk du finner i kjøkkenskuffen for å tildekke mat.
                      Marius

                      Comment


                      • #12
                        Nå er jeg såvidt kommen igang med bygginga. Har limt færdig stab og høyderor, samt finnen. Nå er jeg fri for lim, så jeg må inn til byen å kjøpe mere. En balsahøvel står også på lista. Den er anbefalt når tuppene på staben og finnen skal formes. Og sikkert kjekk og ha i andre tilfeller. Dette er gøy. Det er 10-12 år siden jeg byggde fly sist, men da synes jeg det var en plage. Dette er nok et bedre sett, med bedre tilpassede deler. Sålangt virker det rimelig enkelt å få det rett og pent.
                        Div. hardware var ikke med i esken(stag til høyderor og sideror, skruer, linker m.m), men det er enkelt å bøye stagene selv, og skruer og annet småtteri er lagervare her.
                        Legger inn noen bilder, samt et bilde av traineren min som har blitt mishandlet en rekke ganger i løpet av årene..Tross i at den er både skjev og skakk, og ikke minst stygg, flyr den nokså pent

                        Nei det gikk ikke.. bildene er for store..Hva gjør jeg?
                        Mvh Steffen Sund.

                        Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                        Comment


                        • #13
                          Paint

                          Originally posted by cessna46

                          Nei det gikk ikke.. bildene er for store..Hva gjør jeg?
                          Åpne bilde i paint, gå på bilde - strekk/forskyv øverst i skjermen og reduser bildet til eks 50% eller noe, avhengig av hvor stort bildet er til og starte med.
                          T-Rex 600 Nitro Pro
                          Kyosho Caliber 3

                          Comment


                          • #14
                            Nå får vi se..
                            Attached Files
                            Mvh Steffen Sund.

                            Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                            Comment


                            • #15
                              Her er et par av traineren..
                              Attached Files
                              Mvh Steffen Sund.

                              Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

                              Comment

                              Working...
                              X