Announcement

Collapse
No announcement yet.

P-51 Mustang, 60" Slope soarer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • P-51 Mustang, 60" Slope soarer

    Hallo!

    Da klinte jeg til og bestilte dette flyet fra Tuff Planes. Kom på ca. kr. 750,-. Skal bli spennende å se hva staten skor seg på i toll, moms og avgifter for dette flyet. Info finner du uansett her:

    http://www.tuffplanes.com/Products/Mustang60.html

    Jeg håper det er enkelt å bygge. Lurer derfor på om noen har erfaring med å bygge dette flyet og som kan gi noen tips? Jeg aner ikke hva jeg får i posten... Tipper det blir liming, teiping og trekking. Har jo allerede bygget BanShe'n og det fløy greit.

    Det er trist at det er så få modeller av denne typen å få kjøpt her til lands. Den BanSheen som jeg kjøpte landet dessverre i totalt utilgjengelig og stupbratt ur ved hanggliderutspringet på Ringerudtoppen i Ådal. Det kvarteret jeg fikk prøvd det på vingene ble minneverdig. Et artig fly med gode egenskaper, helt til rotoren bak hanget trakk det ned i ura

    Et EPP fly er RIP, Leve EPP og Mustang 60 fra TuffPlanes!!

    T
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

    "Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

  • #2
    Hmmmm

    Den U2'en så sleek ut
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

    Comment


    • #3
      Mustangen ankommet!!

      Dette gikk smertefritt, gitt!! Med dollarkursen vi har i dag kostet pakken 710 + 271 i moms. Det må jeg si er konkurransedyktig til og med ovenfor norske inportører!

      Har åpnet pakka sammen med Odd Arne F. i dag. Mye hvitt skum, noen smådeler og et par balsaflak. Ingen rester etter støping og alle delene er flott tilskåret.

      Flysendt tok det ca. en uke for å få herligheten i hus! Og alt var i orden. Man trenger covermaterialer, 1.5 tommers glassfibertape, 30 min. epoxy og spraylim i tillegg, samt radioutstyr. Tror jeg kommer til å gå for HS81MG over hele fjøla. Det ser ikke ut som om konstruktøren, Norm, har tenkt sideror på denne modellen. Jeg kommer til å sende en mail til Norm for å spørre om det er mulig å lage til dette. Er glad i stallturns på hanget Norm svarer forresten utrolig raskt på alle henvendelser (Hadde spørsmål om sporingsnummer) og han er interessert i å se bilder av det ferdige flyet!

      Overraskende god byggebeskrivelse på engelsk, med tegning i 1:1 av vingenes avrunding. Blir ingen problem å få denne i flyvedyktig stand, selv om pussing med sandpapir nok blir hovedbeskjeftigelsen min i ukene framover

      Hvis det er interesse kan jeg ta bilder av prosessen og skrive litt om det her. To grunner til dette:
      1. Jeg vil at flere skal få øynene opp for hvor moro sloap soaring faktisk er, og
      2. Når det er så enkelt å få tak i disse flyene til en rimelig penge, bør man kanskje lage en norsk oversettelse av byggebeskrivelsen. Norm vil sikkert bli glad for det og kanskje norske inportører endelig vil få øya opp for dette markedet!
      En tredje grunn er at combat alene, kun sammen med seg selv, blir litt kjedelig i lengden. Hadde vi vært fler burde vi kunne lage solide luftkamper sammen!!

      Så da skrider jeg til verks med pussing og drømmer om 100 mph+ (over 160km/t) på hanget!! Står respekt av slikt

      T
      Trygve M.
      Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

      "Not within a thousand years will man ever fly!"
      -- Wilbur Wright, 1901.

      Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

      Comment


      • #4
        Originally posted by x-pilot View Post
        Hvis det er interesse kan jeg ta bilder av prosessen og skrive litt om det her. To grunner til dette:
        1. Jeg vil at flere skal få øynene opp for hvor moro sloap soaring faktisk er, og
        2. Når det er så enkelt å få tak i disse flyene til en rimelig penge, bør man kanskje lage en norsk oversettelse av byggebeskrivelsen. Norm vil sikkert bli glad for det og kanskje norske inportører endelig vil få øya opp for dette markedet!
        En tredje grunn er at combat alene, kun sammen med seg selv, blir litt kjedelig i lengden. Hadde vi vært fler burde vi kunne lage solide luftkamper sammen!!
        T
        Interesse? For et spørsmål! (Hvor er bildene?)
        1: Noen av oss vet allerede det.
        2: Bygging fra engelske manualer går normalt godt, men gidder noen oversette så er det superb. Spesielt bra hvis en manual er laget slik at uerfarne får masse tips med forklaringer på "hvorfor" på kjøpet.
        3: Combat gjør nok flere interesserte, men man MÅ ikke slåss på hanget. Imidlertid kan combat rekruttere flere unge piloter som vil ha mer action enn oss voksne.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Hehehe! Bildene kommer

          Begynte i går. Det første problemet jeg støtte på var "Shoe Goop". Karbonstangen i vingen skal limes med noe de kaller for Shoe Goop. Fant ut at dette antakelig kan sammenlignes med f. eks. Sikaflex, eller smeltelim. Limte stangen med epoxy, jeg. Håper ikke den manglende fleksibiliteten skaper problemer.

          Ellers har du rett, som vanlig, Joo. Problemet med manglende hang-interesse handler også om for mye skog i dette landet. Tenk hvor mange fine hangplasser vi kunne hatt om skogen ikke hadde vært der...

          Satser på drittvær i helgen for å få fortgang i byggeprosessen. Da kommer bildene!

          T
          Trygve M.
          Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

          "Not within a thousand years will man ever fly!"
          -- Wilbur Wright, 1901.

          Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

          Comment


          • #6
            Var ikke imponert over skala-likhet, akkurat. Men må jo si at det er litt kult med seiler i warbird-stil da. Den ser jo ut til å ganske bra fly-egenskaper.
            __________________________________________________ ___
            Jørn Kaasbøll
            Scale Warbirds of Norway

            Comment


            • #7
              Bilder av byggeprosess? JA TAKK
              Video av ferdig maskin? JA TAKK, veldig gjerne

              Er slopesoaring, eller hangflyging på norsk da, morsomt? Utvilsomt JA
              Burde flere prøve hangflyging? SELVSAGT JA!!!

              Gleder meg mest til videoen
              Sikler litt på den U2en da
              Mvh
              Torbjørn Gustafson
              www.trmfk.no



              Will fly for food

              Comment


              • #8
                Originally posted by chewbaca View Post
                Var ikke imponert over skala-likhet, akkurat. Men må jo si at det er litt kult med seiler i warbird-stil da. Den ser jo ut til å ganske bra fly-egenskaper.
                Kanskje vi skal skaffe oss hver vår sånn en i løpet av vinteren å ha dogfight / speedrace på hangkanten til våren?
                Får sikkert med oss Dag også. Kunne vært noen det?
                Mvh
                Torbjørn Gustafson
                www.trmfk.no



                Will fly for food

                Comment


                • #9
                  Jepp ! I'm in.. Når jeg har fått redusert fly-flåten min noe..
                  Det meste begynner å bli fly-bart nå, faktisk. mangler bare å få ordnet Puman' og Stearman-kjerra.

                  Er forresten veeeldig snart ferdig med Easy-glidern. Mangler å få loddet extention til bal.ror servoene. Bruker tp-kabel som jeg lodder i mellom. ( Gunnar skal jo ha en 1mill for ekstention kabler.. ) Ellers er fuselagen ferdig, og motoren trekker som F av en en 3S lipo Tror det blir grommt !
                  __________________________________________________ ___
                  Jørn Kaasbøll
                  Scale Warbirds of Norway

                  Comment


                  • #10
                    bra kjøpte du deg endelig det flyet nå! det har du lurt på en stund!!
                    Robert
                    Hole El-Flyforening

                    Comment


                    • #11
                      Er med...

                      Originally posted by torgust View Post
                      Kanskje vi skal skaffe oss hver vår sånn en i løpet av vinteren å ha dogfight / speedrace på hangkanten til våren?
                      Får sikkert med oss Dag også. Kunne vært noen det?

                      Helt klart noe for oss dette...... Fått "kjørt" fra oss litt easyglider i vinter så står vi klar med en U2 til våren tenker jeg.....

                      Vil gjerne se bilder og video fra x-pilot

                      Mvh
                      Dag
                      Last edited by dsolhei; 28-09-07, 21:12.
                      TRMFK

                      Comment


                      • #12
                        Hei igjen!

                        Er ferdig med vingen nå, bortsett fra balanseror og stag. Har satt inn servoer (HS65MG) og tapet sakene. Valgte å legge tapen butt-i-butt så jeg får så lite overlapp, og skjemmende kanter som synes gjennom betrekningen, som mulig.

                        Sendte en mail til Norm, konstruktøren vedr. sideror og den før nevnte "Shoe Goop" som man skal bruke på karbonstangen. Han kan fortelle at det går helt greit å erstatte Shoe Goop med 30 min. epoxy. Det er heller ingen problemer å lage sideror på modellen. Man setter servoene i rekke foran i modellen og legger en link på hver side av flyet. Det vil bli langt sprik fra der linken slutter og rorhornet begynner på haleseksjonen, og han anbefalte å forsterke denne delen med epoxy, slik at ikke linken vrir seg under belastning.

                        Vil forsøke å legge ut bilder i helgen. Det er utrolig mye tenkearbeid med denne modellen. Pussingen har gått greit så langt, men det blir nok værre når jeg skal til med utformingen av flykroppen. Mye av arbeidet er allerede gjort ifm god utskjæring fra produsenten, men jeg ser at det blir mye fingransking etter som jeg pusser. Likevel er det stort sett å ta ned kantene slik at kroppen blir oval.

                        Har fått opsjon på hjelp til haleseksjonen av en med skikkelig peiling, samt båndsag. Betrekningen vil en annen god kompis hjelpe med med, siden jeg aldri har gjort dette før. Litt skummelt, fordi EPP ikke tåler så mye varme. Har valgt matt aluminiumsfarge på kropp og vinger. Oppå der vil jeg legge sorte og hvite striper innerst på vingen, samt et gult/sort sjakkmønster på haleseksjonen og sort på "panseret".

                        Jeg har valgt HS65MG rund baut. Disse er små og trekker 3 kg. Tror det er viktig med metallgir i servoene i vingene, siden disse vil bli skjult under betrekningen og må holde hele flyets liv (Forhåpentlig vis)

                        Er nå igang med kroppen. Har planlagt å merke av for servoer, mottaker, rorlinker, batteri og en liten bryter, samt kontakt for lading. Alt av elektronikk vil bli skjult under betrekning og jeg må derfor sørge for at dette funker før flyet trekkes. Servoene til høyde- og sideror skal settes etterhverandre.

                        MVH T
                        Trygve M.
                        Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                        "Not within a thousand years will man ever fly!"
                        -- Wilbur Wright, 1901.

                        Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                        Comment


                        • #13
                          Mister du ikke en del styrke i vingen hvis teipen ikke overlapper?
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                          Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by bad scientist View Post
                            Mister du ikke en del styrke i vingen hvis teipen ikke overlapper?
                            Det vet jeg ærlig talt ikke... Gjenstår å se, men jeg tror det blir sterkt nok. Først er tapen lagt i kryss, så langs med vingen. Men du er inne på noe: Kanskje må man velge vekk litt styrke for å få en grei finish.

                            Fikk dessverre ikke lastet opp bilder i helgen heller. Var flott flyvær og MiniMagen fikk rocka seg Det kommer bilder!

                            T
                            Trygve M.
                            Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                            "Not within a thousand years will man ever fly!"
                            -- Wilbur Wright, 1901.

                            Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                            Comment


                            • #15
                              Det begynner sikkert å iritere noen at det ikke kommer bilder her... Har tatt dem, men konemor vil ha igjen stuebordet og jeg prioriterer bygging om kveldene.

                              Er nå ferdig med elektronikken og har trekt vingen. Det gir ypperlig resultat! Skal tape resten av skroget, samt sette fast mottakeren i dag. Fester nok balanserorene og linker der også i kveld. Kanskje jeg begynner å trekke skroget i kveld, selv om jeg ikke er helt sikker på fargevalg enda. Har planer om D-dagsstriper på vingene og gult sideror. Sort på "panseret" og rød nese. Får se hva de har på Martinsen Hobby FLyet er neselett, som det fremstår nå. Har en ide om å finne en aluspinner og fylle den med bly. Dette limer jeg i tuppen av flyet. Bør vel bli ganske stilig, tenker jeg....

                              Konklusjonen så langt er at dette ikke er et begynnerfly. Problemene oppstår når tegning/byggebeskrivelse hopper over det de anser som selvfølgeligheter, men som er ukjent terreng for en begynner som meg. Ser likevel ut til at jeg får et resultat.

                              T
                              Trygve M.
                              Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                              "Not within a thousand years will man ever fly!"
                              -- Wilbur Wright, 1901.

                              Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                              Comment

                              Working...
                              X