Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Lay up olje?

Ble medlem
    Nov 2006
    Post Thanks / Like
    Thanks
    13
    Kraft
    0

Unhappy Lay up olje?

Hvilken olje burde man bruke når man legger vekk motoren for vinteren?
    Kan man bruke vanlig sykkelolje eller lignede, eller burde man bestille egen olje for dette..

Er det noen andre ting man burde gjøre med motoren før vinterlagring?

Jeg sitter med en OS 91 4-takt og en SC 61 2-takt

Takk

Ble medlem
    Jul 2006
    Post Thanks / Like
    Thanks
    0
    Kraft
    0

Standard

Bruk sykkelolje eller vanlig motorolje. Jeg pleier å kjøre CRC 5-56 gjennom motoren. Det duger det også. Alle oljer forhindrer korrosjon. Dette har fungert for meg i 30 år nå....
    Hans Petter Ytterbø
    Trondheim

RCRCM; Strega F3F
    RCRCM; E-Typhoon
    RCRCM; Predator V1 F3F
    Wildflug; MDM Fox
    CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
    Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
    ESM; Seafury m/ MVVS 40
    ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
    ESM Seafury m/ OS FT-300
    + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

Ble medlem
    Nov 2006
    Post Thanks / Like
    Thanks
    13
    Kraft
    0

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Hans Petter Vis post
    Bruk sykkelolje eller vanlig motorolje. Jeg pleier å kjøre CRC 5-56 gjennom motoren. Det duger det også. Alle oljer forhindrer korrosjon. Dette har fungert for meg i 30 år nå....
    Tusen takk for svaret..

Det var nok det jeg tenkte at sykkelolje o.l gjør den samme nytten..

Ble medlem
    Feb 2004
    Post Thanks / Like
    Thanks
    0
    Kraft
    0

Standard

Eg har høyrt at ATF-olje skal vera bra.
    Sjølv har eg brukt totaktsolje for utenbordsmotorer. Mest på grunn av at eg alltid har det liggjande. Og eg trur den er betre mot korrosjon enn vanlig totaktsolje.

Ble medlem
    May 2002
    Post Thanks / Like
    Thanks
    0
    Kraft
    0

Standard

De fleste rene oljer funker.
    Men det er greitt at de inneholder et rusthindrende stoff.
    Fordi når motoren stoppes, så ligger det igjen uforbrennt fuel i motoren.
    Dette inneholder metanol. Og metanol kondenserer til vann over tid.
    Derfor ruster motoren ved lagring, fordi de fleste syntetiske modellmotoroljer ikke inneholder noe, eller tilstrekkelig med rusthindrende stoffer.
    Det beste man kan gjøre, er å kjøre motoren i noen sekunder (30 sek), før den lagres, på en blanding av normal fuel iblandet 10-20 % layup olje.
    Da er man sikret at den rusthindrende oljen dekker alle vitale innvendige deler i motoren.

olle

Ble medlem
    Jan 2007
    Post Thanks / Like
    Thanks
    1
    Kraft
    0

Standard

http://www.saito-engines.info/index.html
    Saito sin hjemmeside har mange gode tips. Herfra har jeg sakset følgende:
    After Run Oil: After running, empty the fuel tank and then restart the engine to burn the remaining fuel from the fuel lines and engine. Squirt some oil into the crank-case via the breather nipple on the crankcase. You should have a few inches of fuel tubing permanently attached to the crankcase breather nipple that is normally open to the atmosphere. It is easy to squirt oil into the crankcase through this tubing. Use Marvel Mystery Oil (the air tool version is better), or any other brand of air-tool oil such as Snap-On Air Tool Oil. Other popular after-run oils are a 50:50 mixture of transmission fluid and air-tool oil, just transmission fluid, Mobil-1 synthetic oil, or any light oil such as 5W30. WD-40 is not recommended.
    Some people never use after-run oil and claim they never have a problem - take your choice - oil will do no harm so why not use it. Four-stroke engines are susceptible to internal rust on steel parts such as bearings, and after-run oil is helpful for preventing rust and possible consequent bearing failure.

Ble medlem
    Feb 2005
    Post Thanks / Like
    Thanks
    4
    Kraft
    0

Standard

Etter hva jeg har forstått så er dette en endeløs diskusjon.

Har senest i dag lest en del på RunRyder ang. temaet, og for å si det slik er det ikke lett å bli klok på det folk skriver. Jeg har akkurat tatt ut min 1 år gamle OS 91SZ-H PS og den så ikke ut. Den har ikke vært kjørt for lean, jeg har alltid kjørt den tom for fuel (slik OS anbefaler), den har vært lagret tørt.

Motoren hadde gått 12 kanner fuel og den var i så dårlig forfatning at jeg faktisk ikke tror det vil lønne seg å reparere den.

Jeg er nå veldig i tvil på hvordan jeg skal behandle min nye motor - men etter å ha lest side opp og side ned er jeg nøyaktig like klok.
    - Erik -

------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

Futaba 18MZ

Ble medlem
    Aug 2007
    Post Thanks / Like
    Thanks
    0
    Kraft
    0

Smile

Sitat Opprinnelig skrevet av ehaga Vis post
    Etter hva jeg har forstått så er dette en endeløs diskusjon.

Har senest i dag lest en del på RunRyder ang. temaet, og for å si det slik er det ikke lett å bli klok på det folk skriver. Jeg har akkurat tatt ut min 1 år gamle OS 91SZ-H PS og den så ikke ut. Den har ikke vært kjørt for lean, jeg har alltid kjørt den tom for fuel (slik OS anbefaler), den har vært lagret tørt.

Motoren hadde gått 12 kanner fuel og den var i så dårlig forfatning at jeg faktisk ikke tror det vil lønne seg å reparere den.

Jeg er nå veldig i tvil på hvordan jeg skal behandle min nye motor - men etter å ha lest side opp og side ned er jeg nøyaktig like klok.

Hva står i papirene som følger med motoren? - Der står det neppe at motoren skal lagres
    uten en eller annen form for olje...

Til mine medskribenter ovenfor...Beste lagringsolje er "Inhibition Oil" som brukes i
    flymotorer size 1/1...Så bor du i nærheten av en flyplass...Hvis ikke; bruk Statoil's
    maskinolje eller tilsvarende som du får på nærmeste bensinstasjon. - Når det gjelder
    CRC 5-56 vil jeg fraråde og bruke denne...Årsak..? Stoffer i denne kan - sier kan -
    angripe nikkelplatteringer. Det er dermed ikke sakt at den gjør det i akkurat din motor,
    men ta i allefall dette hintet alvorlig så er dere på den sikre siden.

Mvh Einar - mye teknisk-kjemisk i den store flyverden...og mange advarsler om dette og hint...

MFN Skribent spewster sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2007
    Post Thanks / Like
    Thanks
    147
    Kraft
    10

Standard

Har ingen egenerfaring ang layup olje men kom over dette når jeg sjekket opp fuel jeg bruker.
    Omega 4-stroke
    http://www.morganfuel.com/omega_faq.htm#4

"
    Should I use after-run oil?

No!

Most of our flyers don't use any after-run. Petroleum based "after-run" oils do not mix with methanol-based fuels. So,we definitely don’t recommend any petroleum based lubes. Our built-in after-run oil is one of the most universally recognized features of our fuels. As an example of this check out these 2 e-mails we recieved,

This first one is from Troy Davis,
    “It has been at least three years since I've flown my model airplane due to the lack of free time so the other day I'm standing in my garage and finally decided to pull it down off the ceiling and see what it was going to take to get it going again… I must admit when I put it away three years ago I did not put after run oil in the engine. The plane went straight from the field, the last time I flew it, to the ceiling. Now the question came to me, do I waste my time with this engine or just get a new one? So I decided to crack it open and check out just how bad it looked inside… So now after I've torn the engine all apart and put it back together I sit here writing this because I just could not believe what I discovered. There was not one bit of corrosion inside that engine. As a matter of fact it looked like it did the last time I pulled it apart when I was religiously flying it every weekend. There was no way this was what I was seeing. How could it hold up that long and not be at least somewhat corroded? Then it came to me as I inspected around in the engine I saw this green oil film all over the inside of the casing. Sure enough the only thing it could be was that all I ever ran in that engine was Cool Power synthetic fuels... Thank you tons for looking after my equipment for three years while I was unable to tend to it myself.”

And this one from Alan Wellentin,
    “I've got a story that demonstrates extreme rust protection. I parked one of my helicopters on the bottom of a pond it stayed the night underwater. The next day when I fished it out, I took out the glow plug, pumped all the water out of the engine, refueled with fresh 30% cool power and started the engine. I let it idle for a tank of fuel then it sat for a month until I got all the parts to rebuild the heli. The engine has run flawlessly. I recently took it apart and the insides still look new even after sitting underwater for 16 hours.”
    Thanks for a great product, Alan Wellentin
    "

Ble veldig usikker selv nå. Noen sier man skal mens andre sier ikke....
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Ble medlem
    Jul 2002
    Post Thanks / Like
    Thanks
    7
    Kraft
    0

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av ehaga Vis post
    Jeg har akkurat tatt ut min 1 år gamle OS 91SZ-H PS og den så ikke ut. Den har ikke vært kjørt for lean, jeg har alltid kjørt den tom for fuel (slik OS anbefaler), den har vært lagret tørt.

Nå er det kanskje litt forskjell på hva du gjør med motoren før en vinterlagring kontra hva du gjør hver dag på stripa. Litt olje under langtidslagring kan vel neppe skade , men om det er nødvendig er en helt annen sak.

Når det gjelder å kjøre motoren tom etter hver tur så har du jo nå prøvd dette et år og sett resultatet. Da skulle jo valget være lett for hva du gjør med neste motor? Utfallet kan jo ikke bli værre for å si det sånn Rapporter tilbake neste år og si hvordan det gikk Jeg er overbevist om at den nye motoren din vil være i topp form neste år.

mvh.
    Ole André

Edit: Ref. denne tråden for mer diskusjon rundt samme tema:
    http://www.modellflynytt.no/showthre...highlight=olje
    Sist endret av OAK; 06-12-07 kl 09:49

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  
Annonse