Announcement

Collapse
No announcement yet.

4 i en boks

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    hvor få jeg kjøpt en sånn sikring da? har biltema det?
    E-sky Honey bee
    Dynam cessna 182

    Comment


    • #17
      Originally posted by Tobbi View Post
      hvor få jeg kjøpt en sånn sikring da? har biltema det?
      Jeg fikk tak i vanlige "mini" flatstift, samme som i pdf-fila. Biltema tror jeg har dem ja.
      Enkelte bensinstasjoner kan nok ha dem også.

      Mech
      Stein Løberg

      Blade mSR, Micro P-51, FMS P-51
      Honey Bee CP2
      Honey Bee King 2
      Raptor 50 Titan - OS 50 Hyper
      JR 9xII m/DSM modul, Dx6i
      FS One Sim

      Comment


      • #18
        Spiller ingen rolle hvilken type sikring du bruker, 1 ampere er 1 ampere om det er 9,6V, 12V eller24V men du kan spare vekt ved å bruke micro-flatstift og bare lodde ledningene rett på. Og Biltema har de.
        Husk ohm`s lov Ohm`s lov → U = R ∙ I

        Spenningen er lik motstanden multiplisert med strømmen.

        (avhanger av hvordan du snur formelen) I= U/R R=U/I

        U= Spenning (Volt)
        R= Motstand (Ohm)
        I= Strøm (Ampere)

        Comment


        • #19
          Størrelse på sikring

          Dette er et standard problem på "billig" elektronikk fra Østen...
          Inne i 4-1 kontroll enheten sitter det et par kretser som regulere spenningen ut til motorene.
          Valg av og kvalitet på denne komponenten varierer veldig faktisk innen for samme modell betegnelse
          Har byttet mengder av disse i forskjellig typer helikopter og x-ufoer.
          Kretsen koster normalt Kr 20+ hos www.elfa.se/no.
          For å bytte denne trenger du noe erfaring med lodding av overflate monterte komponenter
          9 Amp sikring fungere sikkert bra for hovedrotor motoren siden den interne regulatoren normalt greier 10A i denne typen helikopter, men som nevnt tidligere - det varier så i verste fall vil du kunne svi av regulatoren igjen ved et uhell.

          Lykke til med modifikasjonen og mange timer i lufta.

          Comment


          • #20
            nå brant den jævla boksen opp igjen. denne gangen virket ikke halerotoren når jeg skulle fly etter og ha lodda inn sikringer (sikringen er ikke gåen) jeg tok voltmeteret og målte litt på halemotoren og i pluggen og alt var fimt , men så begynte det og komme røyk ut av 4 i en boksen. Denne gangen har jeg i hvertfall ikke gjort noe galt og må vel få det på garantien. Er det noen som har sikringer på heliet og vet t det virker? jeg har 2 amp på halen og 7,5 amp på hoved motoren. virker dette eller kan jeg risikere at den ryker igjen ?
            E-sky Honey bee
            Dynam cessna 182

            Comment


            • #21
              Originally posted by Tobbi View Post
              nå brant den jævla boksen opp igjen. denne gangen virket ikke halerotoren når jeg skulle fly etter og ha lodda inn sikringer (sikringen er ikke gåen) jeg tok voltmeteret og målte litt på halemotoren og i pluggen og alt var fimt , men så begynte det og komme røyk ut av 4 i en boksen. Denne gangen har jeg i hvertfall ikke gjort noe galt og må vel få det på garantien. Er det noen som har sikringer på heliet og vet t det virker? jeg har 2 amp på halen og 7,5 amp på hoved motoren. virker dette eller kan jeg risikere at den ryker igjen ?
              Du kan ha fått kortsluttet ledningen til halen når du monterte sikring .
              I så fall er det ikke garanti.

              Jeg har en Twister cp v 2 som har vert med på det meste men har aldri brent boksen det er bare å stoppe motoren med en gang det går ned.
              Amund Gårdhammer
              www.ringerikemfk.com

              Comment


              • #22
                stopper seff motoren når jeg lander eller kræsjer. Nå har jeg fått vite at halemotoren var gåen skiftet den. og nå gir heliet bare throttel med en gang jeg kobler til bateriet. får jeg det ikke til og virke uten og bytte noe mer gir jeg opp. får spare til en noe skikkelig.
                Last edited by Tobbi; 27-10-07, 19:48.
                E-sky Honey bee
                Dynam cessna 182

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Tobbi View Post
                  stopper seff motoren når jeg lander eller kræsjer. Nå har jeg fått vite at halemotoren var gåen skiftet den. og nå gir heliet bare throttel med en gang jeg kobler til bateriet. får jeg det ikke til og virke uten og bytte noe mer gir jeg opp. får spare til en noe skikkelig.
                  Hmm.. Du har ikke bryteren på venstre topp satt på Idle-up? (Skal stå ned (fra deg))
                  Fort gjort å komme borti denne, og da vil motoren spinne opp for fullt med negativ pitch tror jeg.

                  Mech
                  Last edited by Mech; 27-10-07, 23:18.
                  Stein Løberg

                  Blade mSR, Micro P-51, FMS P-51
                  Honey Bee CP2
                  Honey Bee King 2
                  Raptor 50 Titan - OS 50 Hyper
                  JR 9xII m/DSM modul, Dx6i
                  FS One Sim

                  Comment


                  • #24
                    har fast pitch så det er ikke noen idle-up å radion. Skjønner ingen ting av det skal høre med de på elefun , men de fant ikke noe annet enn halemotoren sist og den er skiftet nå. så nå skjønner jeg ikke en dritt!
                    E-sky Honey bee
                    Dynam cessna 182

                    Comment


                    • #25
                      Har du satt inn ledningen fra halemotoren feil vei inn i 4-1 enheten (snudd plugg med rød/sortkabel), dette er en feil som mange gjør med det resultat at regulatoren ryker!

                      For meg kan det kan virke som du har svidd av mosfet'en (regulatoren) i 4-1 enheten.
                      Regulatoren sitter normalt mellom minus på batteriet og motoren.
                      I de fleste tilfeller hvor denne ryker (i dobbelt forstand) vil den kortslutte, noe som igjen medfører at motoren går med maks turtall.

                      Som jeg skrev i et tidligere innlegg så er disse relativt enkle å bytte (hvis du har noe elektro/lodde kunnskap)

                      Ulempen med sikringer er at de som regel er så "trege" at regulatoren ryker lenge før sikringen brenner over!
                      Vet ikke hvor du bor men stikk innom et Radio/Tv verksted eller en elektronikk butikk og kjøp noen glasssikringer som er merket med en F (Flink) + holdere, disse er vesentlig raskere en tradisjonelle bil sikringer.

                      Ehirobo er et HK basert firma som er ok og handle reservedeler av uten at de flår deg, de har et par 4-1 enheter til e-sky
                      EK2-0702A (EhiRobo.com is for sale | HugeDomains) eller
                      EK2-0702 (HugeDomains.com)

                      vet ikke hvem du har i helikopterert ditt men du finner sikkert en som har samme type betegnelse som den du har i dag (husk å velge 35 MHz versjonen)
                      Denne koster en 40 US $ pluss en 5 $ i frakt (normalt ikke noen flere kostnader når du får den inn i Norge...)

                      Comment


                      • #26
                        er 110% sikker på at jegikke harsatt kontakten feil vei ikke lodda motsatt i halemotoren heller. Du snakker om og byte noe i 4ienboksen men er ikke det jævlig lite og nesten umulig og lodde sammen? Jeg hadde helt ny boks og halemoter kbla bare sammen så virka ikke halerotoren og da tok jeg en sjekk over heliet og at så fint ut. Så startet jeg på nytt og dakom det røyk fra boksen med en gang. Åpna to av boksene og så det var nesten den samme "dingsen" som var brent og en til som var forskjellig på begge.
                        E-sky Honey bee
                        Dynam cessna 182

                        Comment


                        • #27
                          Høres ut som du har en eller annen kortslutning etter 4-1 boksen og utover, det kan være motoren eller kabelen men problemet kan være vanskelig og måle seg frem til grunnet den lave motstanden i motoren.
                          Ja, som du sier, hexFET chipen er .... liten og du bør ha erfaring fra lodding på overflate monterte kretser hvis du har tenkt å bytte denne!
                          Vet ikke hvordan Elefun forholder seg til garanti, regner vel med at dette tilfelle faller utenfor garantivilkårene deres men du bør prøve dem først.
                          Det er Vanskelig å feilsøke over forumet - hvis du bor du i Oslo, send meg en email så skal jeg se om jeg har mulighet til å se på problemet ditt.

                          Comment

                          Working...
                          X