Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lurer på å begynne med RC modellfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lurer på å begynne med RC modellfly

    Sitter med Flight-Model-Simulator og prøver meg litt til å begynne med og har tenkt å skaffe meg en USB-radio.

    Jeg plumpet over disse flyene:
    404 Not Found

    Disse virker interessante siden de skal være robuste og lette å fly i følge siden.

    Jeg tenkte evt. å begynne med et fly som ikke er for dyrt, ikke går så fort og som tåler litt siden jeg regner med å krasje litt i starten. Litt balanse mellom disse er greit. Det må være et som det er litt moro å fly med og .

    Jeg har null erfaring med modellfly. Jeg er ikke så sugen på å skru så mye i starten. Det må være noe enkelt.

    Dere som driver med dette har sikkert noen anbefalninger til meg. Jeg setter i såfall pris på tilbakemeldinger og forslag .
    ---------------
    Øystein Sund
    Ps! Jeg synger kun i dusjen..

  • #2
    Jeg startet med en cessna fra Dynam ( Siden finnes ikke)
    Tåler det meste av juling, knekker du noe er det bare å lime/teipe.
    Anbefales!

    Videoklipp av den her: Fant ikke siden – Friluftsliv
    -= www.samundsen.net =-

    Comment


    • #3
      Originally posted by Aerial View Post
      Jeg startet med en cessna fra Dynam ( Siden finnes ikke)
      Tåler det meste av juling, knekker du noe er det bare å lime/teipe.
      Anbefales!

      Videoklipp av den her: Fant ikke siden – Friluftsliv
      Jeg har som sagt brukt Flight-Model-Simulator litt nå og har sett at enkelte av flyene kan man ikke kutte motoren på og lande ved glidning. Er det mulig på dette flyet?

      Hva slags lim bruker dere forresten? Aralditt?
      ---------------
      Øystein Sund
      Ps! Jeg synger kun i dusjen..

      Comment


      • #4
        Det er vel mulig på alt av elektro men ikke motordrevet om du ikke har clutch.
        På elektro vil som regel propellen snurre lenge pga fartsvinden om du ikke bremser den med vilje.
        Last edited by Holger; 10-11-07, 08:39. Reason: off topic kommentar

        Comment


        • #5
          Det er ikke mer å lure på.. Klart du må begynne med modellfly

          Jeg startet med denne modellen : 404 Not Found

          Det er ikke mye å se til, men du vil ikke angre når det, før eller senere, går i bakken. Da er det stort sett bare propellen du må skifte ut.. Jeg har hatt kræsj med mitt, som ingen andre fly hadde overlevd.. Du kommer ikke til å angre ett sekund, hvis du begynner med denne modellen..

          Jeg ser forresten at Throttlestore er utsolgt, men det er vel bare å høre med han om de kommer inn igjen snart, eller legge ut ei "ønskes kjøpt"-annonse på Ute av drift
          Thomas Molnes
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Originally posted by nettulven View Post
            Det er ikke mer å lure på.. Klart du må begynne med modellfly

            Jeg startet med denne modellen : 404 Not Found

            Det er ikke mye å se til, men du vil ikke angre når det, før eller senere, går i bakken. Da er det stort sett bare propellen du må skifte ut.. Jeg har hatt kræsj med mitt, som ingen andre fly hadde overlevd.. Du kommer ikke til å angre ett sekund, hvis du begynner med denne modellen.. Ute av drift
            Jeg tviler ikke.. Men så tenkte jeg å begynne på et noe mindre budsjett siden denne fort kommer opp i 6-7k for å få det i luften. Jeg vet jo enda ikke om dette blir min nye hobby .

            Jeg har jo en del andre ting på listen... Som fallskjermhopping og motorsykkel. Ang. fallskjemhopping, så får dere se her for bevis:

            Men uansett, så er jeg gira på dette.. Men jeg vil begynne i det små.
            ---------------
            Øystein Sund
            Ps! Jeg synger kun i dusjen..

            Comment


            • #7
              Originally posted by Aerial View Post
              Jeg startet med en cessna fra Dynam ( Siden finnes ikke)
              Tåler det meste av juling, knekker du noe er det bare å lime/teipe.
              Anbefales!

              Videoklipp av den her: Fant ikke siden – Friluftsliv
              Er dette videoklippet av flyet som originalt uten modifisering ved å bytte motor o.l.?
              ---------------
              Øystein Sund
              Ps! Jeg synger kun i dusjen..

              Comment


              • #8
                Originally posted by Onan View Post
                Jeg tviler ikke.. Men så tenkte jeg å begynne på et noe mindre budsjett siden denne fort kommer opp i 6-7k for å få det i luften. Jeg vet jo enda ikke om dette blir min nye hobby .

                Jeg har jo en del andre ting på listen... Som fallskjermhopping og motorsykkel. Ang. fallskjemhopping, så får dere se her for bevis:

                Men uansett, så er jeg gira på dette.. Men jeg vil begynne i det små.
                6-7000 nei.. 3600 for "budsjett-pakken". du må selvfølgelig ha noe saker til, som fuel, gløder og starter.. Og noen ekstra propeller..
                Men om du ikke vil fortsette med denne hobbyen, så er det bare å selge
                En Prangster klarer du ikke ødelegge uansett he he
                Thomas Molnes
                Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Onan View Post
                  Er dette videoklippet av flyet som originalt uten modifisering ved å bytte motor o.l.?
                  flyet er 100% orginalt på videoen, går fort nok for en nybegynner på full gass, og flyr fint på mye under halv gass...

                  Bruker 5min epoxylim når uhellet er ute
                  -= www.samundsen.net =-

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Onan View Post
                    Jeg tviler ikke.. Men så tenkte jeg å begynne på et noe mindre budsjett siden denne fort kommer opp i 6-7k for å få det i luften. Jeg vet jo enda ikke om dette blir min nye hobby .

                    Jeg har jo en del andre ting på listen... Som fallskjermhopping og motorsykkel. Ang. fallskjemhopping, så får dere se her for bevis:

                    Men uansett, så er jeg gira på dette.. Men jeg vil begynne i det små.
                    Du hoppet med Tønsberg fallskjermklubb eller hva det nå enn heter ja, kjenner igjen Twin Otteren =P LN-JMP
                    Øyvind Kveen Fagervold

                    -Graupner Club Star

                    For tiden få fly

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Onan View Post
                      Ang. fallskjemhopping, så får dere se her for bevis:
                      Hadde det ikke vært for ørene dine hadde gliset gått helt rundt!
                      Veldig bra video - har lyst til å prøve dette selv!
                      Erlend Moen
                      Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by ErlendM View Post
                        Hadde det ikke vært for ørene dine hadde gliset gått helt rundt!
                        Veldig bra video - har lyst til å prøve dette selv!
                        Det var en grunn til at jeg glisa. Det var helt sinnsykt fett og ikke slik jeg trodde det skulle være. Kommer garantert til å prøve igjen om jeg ikke tar fallskjerm sertifikat .

                        Du kan få et tandemhopp for 2000 kr. De sier det er tryggere enn å kjøre bil og det tviler jeg ikke på. Jeg hadde i hvertfall ikke følelsen av at det var farlig.
                        ---------------
                        Øystein Sund
                        Ps! Jeg synger kun i dusjen..

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Futaba4ever View Post
                          Du hoppet med Tønsberg fallskjermklubb eller hva det nå enn heter ja, kjenner igjen Twin Otteren =P LN-JMP
                          Det er Tønsberg ja
                          ---------------
                          Øystein Sund
                          Ps! Jeg synger kun i dusjen..

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by nettulven View Post
                            6-7000 nei.. 3600 for "budsjett-pakken". du må selvfølgelig ha noe saker til, som fuel, gløder og starter.. Og noen ekstra propeller..
                            Men om du ikke vil fortsette med denne hobbyen, så er det bare å selge
                            En Prangster klarer du ikke ødelegge uansett he he
                            Hvordan er det å fly? Siden det er fuel, så regner jeg med at det går noe fortere enn et batteridrevet... Fortere=vanskeligere for en nybegynner? Men det kan jeg vel styre selv ved å ikke gi full gass.

                            Er det mye vedlikehold med fuel flyene?
                            Jeg sjekket fuel biler for noen år tilbake og fant ut at det måtte litt vedlikehold til.
                            ---------------
                            Øystein Sund
                            Ps! Jeg synger kun i dusjen..

                            Comment


                            • #15
                              Største forskjellen mellom glow og elektrisk er stort sett størrelsen. De aller fleste trainere har en motorstørrelse fra .40 - .50 (6,5ccm til 7,ccm) og ett vingespen på 140cm - 160 cm.
                              Elektro modellene ligger gjerne fra 100 cm - 120 cm.

                              Jeg har både elektro og glow og synes glow er mest morsom fordi du hører at motoren går og det er noe helt spesialt med lukten. Ulempen er at motoren må kjøres inn hvis den er ny og at flyest må rengjøres etter bruk. Ellers så er det veldig lite vedlikehold med glowmotorer.

                              Elektro er mere plug and play, men du må lade batteriene etter bruk eller før du skal bruke de igjen.

                              Store modeller er mere stabile i vind men trenger større områder og fly på. Elektro er dyrere i anskaffelse da man gjerne må ha noen batterier for å kunne foreta flere turer når man er på stripa men omtrent kostnadsfri etter det.

                              Hva som passer deg best blir mere hvilket område du skal fly fra og om du liker "stille" varianten eller at du hører en motor som går.

                              Uansett så er det moro og fly!!!!!
                              Espen Kvien
                              Gruppeleder F3A
                              Vingtor RC Club
                              f3a.norge@gmail.com

                              Mange fly og mye moro

                              Comment

                              Working...
                              X