Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balanse punkt på Mini Funtana.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balanse punkt på Mini Funtana.

    Hey.

    Jeg kjøpte for en stund siden en mini funtana.

    Satte i et batteri jeg viste var for stort, men prøvde og balansere flyet fordi.

    Jeg hadde balanseringspunktet like bak framsiden på flyvingen, men alikevell så ble det altfor baktunkt.

    Nå har jeg kjøpt et mindre batteri (Hyperion 3S 20C - 1200mah)

    Hvor er det likest at batteriet ligger, og hvor skal balansepunktet være?

    Bruker forresten en e-flight 400 outrunner motor på flyet, for liten motor?

    Mvh Robert.
    ~Futaba 10C~


    ~T-Rex 500 v-bar~
    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

    ~Min Cnc byggetråd #1~
    ~Min Cnc byggetråd #2~
    ~Min Cnc byggetråd #3~


    ~Trondheim Modellflyklubb~

  • #2
    hvor cg skal være står vel i manualen som fulgte med flyet?
    -= www.samundsen.net =-

    Comment


    • #3
      Originally posted by Vegabond View Post
      Hey.

      Jeg kjøpte for en stund siden en mini funtana.

      Satte i et batteri jeg viste var for stort, men prøvde og balansere flyet fordi.

      Jeg hadde balanseringspunktet like bak framsiden på flyvingen, men alikevell så ble det altfor baktunkt.

      Nå har jeg kjøpt et mindre batteri (Hyperion 3S 20C - 1200mah)

      Hvor er det likest at batteriet ligger, og hvor skal balansepunktet være?

      Bruker forresten en e-flight 400 outrunner motor på flyet, for liten motor?

      Mvh Robert.
      Noe skurrer alvorlig her...
      Du hadde et for stort batteri og byttet det med et mindre og enda var det baktungt... Hvor har du plassert batteriet? Batteriet skal ligge forran vingerøret

      Skjønner liksom ikke helt beskrivelsen din av hvor du har tyngdepunktet...
      Det skal være ca. 1/3 inn på vingen sett fra fremkanten av vingen. Husker ikke de nøyaktige målene på denne, men det står som sagt i manualene.
      Hvis du ikke har manualen lenger er det muligens noen andre her inne som kan finne frem sin og ta en titt..
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Jeg har ikke prøvd med det nye batterien enda. men enn hvis jeg legger batteriet foran vingerøret og det er framtunkt, kan jeg da flytte det bakover?

        Har manualen, skal sjekke hvor cp er..

        Mvh Robert.
        ~Futaba 10C~


        ~T-Rex 500 v-bar~
        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

        ~Min Cnc byggetråd #1~
        ~Min Cnc byggetråd #2~
        ~Min Cnc byggetråd #3~


        ~Trondheim Modellflyklubb~

        Comment


        • #5
          Flyet vil selvsagt bli framtungt hvis du legger et altfor stort batteri hvor det egentlig skal ligge et mye mindre batteri Hvis du ikke har det batteriet du skal bruke for hånden, så venter du med å balansere til du kan justere CG med det batteriet du skal bruke.
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #6
            Ja, jeg skjønner det. men nå er det vel slik i denne verden, at hvis man kan bruke noe "tilsvarende" en liten stund først, så MÅ man prøve det.:P i allefall jeg.

            Men uansett, jeg finner ikke manualen, men hvis jeg får balansepunktet 1/3 bak for vingespissen, blir da flyet greit og fly uansett? eller?

            Mvh Robert.
            ~Futaba 10C~


            ~T-Rex 500 v-bar~
            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

            ~Min Cnc byggetråd #1~
            ~Min Cnc byggetråd #2~
            ~Min Cnc byggetråd #3~


            ~Trondheim Modellflyklubb~

            Comment


            • #7
              Hvis det ikke betyr noen ting å sørge for at ting er som de skal før du skal fly kan du stappe inn det batteriet som ikke passer, plassere tyngdepunktet slik ca. 1/3 bak fremkanten (inne ved vingerota) og fly. Det du bør være helt klar over er at dette flyet ikke liker ekstra vekt, ei heller feil plassert (det er snakk om små marginer her og det er ikke sikkert nøyaktig 1/3 er riktig) tyngdepunkt og at du mest sannsynlig får en unødvendig spennende jomfrutur. Tipper uansett at understellet, som ikke tåler så mye vil bukke under under landinga med det store batteriet.

              "Tilsvarende" er ikke det samme som noe som ikke er "tilsvarende"...

              Du kan også sørge for å montere vingen i det fremre festet for å få et litt snillere fly.

              Lykke til....

              Hadde jeg vært deg hadde jeg helt klart sørget for å sette opp flyet korrekt og ikke kastet noe sammen og satset på at det skal fly... Fly noe av det andre du har å fly med i mellomtiden

              Edit: Visste jeg hadde skrevet noe om dette tidligere her inne, søkte og jeg fant... Bakre anbefalte CG er 88mm fra forkantlista på vingen (inne ved rota). Under jomfruturen ville jeg nok valgt å legge det 1/2 - 1cm lenger frem.
              Last edited by esmel; 24-11-07, 15:18.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Alt var som det skal, balansepunktet var perfekt. men uansett så var flyet vinglete, men jeg skjønner hva du mener.

                Hvis du er av den typen som ALDRI improviserer litt, og gjør ting AKKURAT som det skal gjøres til envær tid, så skal jeg bukke for det.

                For og være ærlig, så tror jeg ikke det finnes så mange av de.

                Poenget var at jeg tenkte jeg skulle prøve det batteriet jeg hadde, slik at jeg slapp og bestille nytt. kanskje det jeg har nå er for stort også?

                Men uansett Espen, Takk for hjelpen

                Mvh Robert.
                ~Futaba 10C~


                ~T-Rex 500 v-bar~
                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                ~Min Cnc byggetråd #1~
                ~Min Cnc byggetråd #2~
                ~Min Cnc byggetråd #3~


                ~Trondheim Modellflyklubb~

                Comment


                • #9
                  Jeg fløy med alt fra 1300-1500mah på min. Fungerte fint det.

                  Forstod det slik fra en av postene dine at det batteriet du hadde prøvd med var alt for stort... Selvfølgelig improviserer jeg der det trengs, men jeg har gjort meg ferdig med å prøve ting jeg vet ikke kommer til å fungere Var ikke noe vondt ment

                  Hva mener du med vinglete forresten? Dette er i å for seg et fly som kun egner seg til 3D leking. Noe patter'n fly er det definitift ikke. Jeg ble etter hvert god venn med min men solgte det til en i klubben til fordel for et anna prosjekt. Han andre solgte det videre fordi han ikke likte hvordan det fløy... Mye av det kom nok av den korte avstanden mellom vingen og høyderoret Masse expo ble min løsning. Om det var vinglete i utgang av lopp etc. så var nok vekta litt høy/feil plassert cg.

                  Håper du blir venn med din, jeg likte i hvert fall min.
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10
                    Vinglete, altså.. jeg har flydd masse heli, men nesten ikke noe fly.

                    Vinglete da mener jeg at rompa så veldig tung ut, altså at tngdepunktet lå feil, men det var rett plassert, balansen var 1/3 bak for vingespissen, men men.. får se i morgen hvordan det nye batteriet fungerer.

                    Er det bedre at det er fram tungt enn baktungt?

                    Mvh Robert.
                    ~Futaba 10C~


                    ~T-Rex 500 v-bar~
                    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                    ~Min Cnc byggetråd #1~
                    ~Min Cnc byggetråd #2~
                    ~Min Cnc byggetråd #3~


                    ~Trondheim Modellflyklubb~

                    Comment


                    • #11
                      Det er bedre om den er litt fremtung. Om du måler opp f.eks 80mm fra fremkanten og balanserer den der er det greit om den så vidt peker nedover med snuta.
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        Balansepunkt

                        Hei
                        Jeg har en Mini Funtana med 77gr outrunner og 2200aH 3S batteri på 183gr.
                        Jeg har passert batteriet slik som vedlagt bilde viser, har da CG der det skal være 80mm fra framkant vinge, NB! da har jeg plassert vingen i bakerste instilling.
                        For mer avanserte piloter så kan du flytte fram vingen og da skal CG være 88mm fra framkant vinge, dette har ikke jeg prøvd.
                        Attached Files
                        Mine besittelser:
                        € Ultimate 140size m/Dle30
                        € 60" Extremeflight Edge540
                        € Trex 600 OS 55 Hyper 3G FBL
                        € TT Minititan e325 3G FBL
                        € Katana V46 m OS50Hyper

                        Comment

                        Working...
                        X