Announcement

Collapse
No announcement yet.

Glassing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Glassing

    Har lest tråden om glassing, og kan tenke meg å prøve å planke inn åpne flater på et eldre fly jeg har.
    Sp. 1: Må ror tas av og nye rorhengsler monteres, eller går det greit å legge glassfiberduken mellom vinge og ror?
    Sp. 2: Noen sier at å blande epoxy og rødsprit 50/50 er ok å bruke, mens reklamen for
    Z-poxy Finish tilsier at dette er det riktige. Erfaringer og ev. hvorfor?
    Sp. 3: Finnes det alternativer til glassfiberduk? Tenker da på om det er noe produkt som
    binder seg til fiberen i balsaen, altså som man kan "male" rett på modellen?
    FlyRoger
    Spacewalker II

  • #2
    Jeg har glasset bare en gang før og det gikk fint som gull. Brukte Z-poxy finish blandet med cirka 50% rødsprit og noen dråper med renset parafin eller noe. Dette skal hvistnok gjøre glassingen hardere. Men det har jeg ingen ting å sammenligne med før. Men jeg ville nok si at det går ann å glasse med ror på men selvfølgelig lettere og finere resultat om man tar av rorene. Bare forsikre deg om at flatene du glasser er sparklet så det ikke er noen groper eller riper for det synes faktisk veldig godt gjennom epoxyen...

    Lykke til
    Mvh.

    Ole Chr. Espedal
    __________________
    Scale Warbirds of Norway
    www.scalewarbird.org
    __________________
    Kyosho Piper Cub
    Hangar 9 P-51 Mustang
    Great Planes Super Decathlon
    Hirobo Shuttle Plus
    Top-Flite P-40E Gold Edition
    Kyosho Jet Illusion
    Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
    Mini Mag (Trainer for min far)
    E-Flight AT-6 Harvard

    Comment


    • #3
      Originally posted by RogerFly View Post
      Har lest tråden om glassing, og kan tenke meg å prøve å planke inn åpne flater på et eldre fly jeg har.
      Sp. 1: Må ror tas av og nye rorhengsler monteres, eller går det greit å legge glassfiberduken mellom vinge og ror?
      Sp. 2: Noen sier at å blande epoxy og rødsprit 50/50 er ok å bruke, mens reklamen for
      Z-poxy Finish tilsier at dette er det riktige. Erfaringer og ev. hvorfor?
      Sp. 3: Finnes det alternativer til glassfiberduk? Tenker da på om det er noe produkt som
      binder seg til fiberen i balsaen, altså som man kan "male" rett på modellen?
      Glassing er en hel liten "vitenskap" hvor det går med en hel rull tolettpapir til en middels
      stor modell for og få til et lett og bra resultat...Skal jeg forklare må jeg lage en egen tråd...

      Imidlertid...Det finnes en litt enklere metode om enn ikke så sterk og det er og bruke
      Silkspun Coverite. Denne legger du på med samme metode som film og et par strøk
      dope til slutt for glatt overflate. Tror du finner nevnte betrekning hos Teknisk Hobby...
      Når det gjelder ror er det nok best og ta disse av for at både Coverite og eventuell
      glassing ikke skal gi synlige viker som bare løsner etter en stund...

      Mvh Einar -

      Comment


      • #4
        Jeg har vært veldig fornøyd med epoxy fra R&G. Dette er epoxy som er beregnet for laminering, og er svært tyntflytende - trenger ikke tynnes ut. Fås hos Øgrey i 1kg eller 280g pakning.

        Comment


        • #5
          Glassing

          Takker for svar.
          Skal kikke litt på alternativene og kanskje teste ut på et stykke.
          Blir nok vinterarbeid.
          Prioriterer å fly enda. (Har lys på flyet)
          FlyRoger
          Spacewalker II

          Comment

          Working...
          X