Announcement

Collapse
No announcement yet.

DX7 - Praktisk rekevidde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DX7 - Praktisk rekevidde

    Hei

    Etter å ha lest gjennom ulike forum vedr. 2,4GHz er jeg ikke særlig klokere vedr. forskjellen på USA- og EU-versjonen av DX7. Alle "har lest" eller "har hørt" det ene og det andre. Ingen utsagn bakkes opp med fakta som kan etterprøves.

    Derfor hadde det vært interessant om de som bruker DX7-er kjøpt i Norge kunne komme med sine erfaringer vedr. praktisk rekkevidde.

    Spesielt forskjellen mellom AR7000 og AR6100 mottakere er av interesse. Spektrum sier selv at AR6100 bare skal brukes i parkflyers/slowflyers og små elektrohelikoptre, men hva sier egentlig det om rekkevidden?

    Praktiske tester gjort i USA opererer med en rekkevidde på rundt "700 feet" (216m) for AR6100 hvilket skulle gjøre den brukbar for elktrofly rundt 1m i vingespenn i det minste. Dette er da selvfølgelig USA utgaven av DX7.

    Er det noen som har noen praktiske erfaringer rundt dette - post dem her

  • #2
    Jeg kjøpte en DX 7 hos Smallsize og har brukt AR7000 i en HET F-16 EDF og en AR6100 i en Ultimate elektro i"park" størrelse. Begge har fungert absolutt prikkfritt innenfor hva jeg vil kalle praktisk rekkevidde - da mener jeg det å kunne se modellen i det hele tatt. AR6100 virker å ha mer rekkevidde enn det som oppgis, men det er vel for å være på den sikre siden det anbefales til mindre modeller. I tillegg kan det vel være andre faktorer som spiller inn - nært bebygget område osv.. som kan innvirke uten at jeg vet så mye om sånt.
    Der jeg flyr kan vi kalle langt ut på "bygda"


    Trond
    Last edited by trondb; 29-11-07, 12:22.

    Comment


    • #3
      Hallo Pål

      Har ikke du Futaba 9C fra før ?
      Da ville jeg heller kjøpt løs Futaba FASST 2.4 modul + Rx til denne ?

      Jeg har nettopp gjort det og laget en hybrid sender av min MC24, dvs jeg har mekket til slik at Futaba modulen passer elektrisk og mekanisk i Graupner senderen.
      Har fløyet med den i "fullsize" F3A-modell med elektro og det er i hvertfall null problemer med rekkevidde...

      MVH
      Øistein
      hilsen

      ois

      Comment


      • #4
        Originally posted by oisf3a View Post
        Hallo Pål

        Har ikke du Futaba 9C fra før ?
        Da ville jeg heller kjøpt løs Futaba FASST 2.4 modul + Rx til denne ?

        Jeg har nettopp gjort det og laget en hybrid sender av min MC24, dvs jeg har mekket til slik at Futaba modulen passer elektrisk og mekanisk i Graupner senderen.
        Har fløyet med den i "fullsize" F3A-modell med elektro og det er i hvertfall null problemer med rekkevidde...

        MVH
        Øistein
        Jeg hadde en 9C, men har en 9Z. Har tenkt på Futaba-modulen, men synes den ser problematisk ut med tanke på bruk av senderpult - hvordan har du løst dette? Jeg synes også prisingen av Futabas 2,4 mottakere er i stiveste laget - de har ingen "depronmottakere" - prismessig. Det er særlig til små ting som glitcher jeg har lyst på 2,4GHz.

        Blir nysjerrig når du skriver om fullsize F3A-modell med elektro - sysler med tanken selv. Har du flere detaljer?

        Comment


        • #5
          Jeg flyr med AR6100 motakeren og har en rekkevidde på mellom 350 400m tenker jeg og de funker utmerket. har ikke hatt noe glitch med den.
          Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
          På vei inn i Hangaren.
          Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

          Comment


          • #6
            Jeg har "jordet" et fly med 6100 på ca 200 meters avstand, antakelig mens antennen var skjermet av batteripakken. Ingen forhåndsvarsler, men motorkutt og ror i siste stilling.

            Comment


            • #7
              Tror ikke du trenger å bekymre deg for rekkevidden på dx7.en kompis har en dx6 som han bruker til ein motorglider med 2m vingespenn.Flere ganger har han flydd så langt vekk at flyet nesten har forsvunnet utav syne med blå himmel som bakgrunn.Og denne senderen har ikke full ranges en gang
              Alt som kan fjernstyres.
              ---------------------------------------------
              The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
              Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
              Steinar Kvarme.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Torstein View Post
                Jeg har "jordet" et fly med 6100 på ca 200 meters avstand, antakelig mens antennen var skjermet av batteripakken. Ingen forhåndsvarsler, men motorkutt og ror i siste stilling.
                Det høres mer ut som om du fikk brudd til batteripakke. Når jeg skrur av senderen min går rorene til failsafe, altså den stillingen som de stod i ved binding.
                -----------
                Bengt

                Comment


                • #9
                  100mW 2.4 Ghz radioer har bra rekkevidde, det ingen tvil om. Det er ikke i senderen problemet ligger, men i kvaliteten på mottakeren , montering av denne og sist men ikke minst kvaliteten på mottakerantennen. Videre "krever" 2,4 GHz utstyr nærmest fri sikt alså ikke noen i mellom sender å mottaker for å virke optimalt. Dette pleier ikke å være noe problem siden piloten normalt sår fremst, men jeg har jo sett de som sender flyet bak ryggen sin eller bak en tilskuer......

                  Her er et lite eksempel på hvor følsomt dette er, ta et 2,4GHz kamera/mottaker utstyr som normalt i Norge sender 10mW som tilsvarer 60 til 100 meter med støyfri overføring ved fri sikt (dette bruker mer eller mindre samme teknologi som du har i radioen din) . Ta kamera og bevege deg ca 30 meter vekk fra mottakeren - bildet er sannsynlig helt topp. Ta så å plasser hånden din foran antennen på kameraet, hva skjer, bildet vil sannsynlige flimre, inneholde støy eller i verste fall være helt svart.

                  Normalt vil den digitale data pakke trafikken prøve og "synkronisere" seg og glatte over pakke tap, men dette kan bare gjøres opp til et hvist punkt får man får problemer her også!
                  Se på de to små antennen på AR6100 så forstår man fort at plasseringen av mottakeren er essensiell - det er en grunn til at det sitter to antenne moduler som + monteres på de større modellene av motakeren.
                  Etter hva jeg har hørt er AR61000 og tilsvarende mottakere vesentlig mer kravstor til "ren" og riktig tilførsel spenning, Jeg har ikke målt på dette så jeg kan ikke gå 100% god for utsagnene.
                  Det er interessant å høre om folk som har hatt problemer med denne type utstyr og om de har funnet årsaken til problemet

                  Men tilbake til Spørsmålet ditt, monterer du mottaker/antenne riktig burde en AR6100 holde i mengder for flytypen og avstanden den er designet for!

                  Er du stadig usikker på om det DMS2 er bra nok (husk denne teknologien ble utviklet der hvor man kan sende med "ubegrenset" effekt) - se da på IFS fra Graupner - de har lagt mer "engineering" i å optimalisere mottaker / sender for lavere effekter noe som gjenspeiles i bl.a. en vesentlig mer elegant antenneløsning på mottakeren. har ikke gått i dybden på Futabas FASST , så jeg kan ikke uttale meg om denne.

                  Blir vel en skrik og skrål etter dette innlegget men slik er det bare
                  Last edited by Quadrocopter; 29-11-07, 18:21.

                  Comment


                  • #10
                    Ventet på kommentaren din - phammers
                    Tok litt lang tid i dag

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Torstein View Post
                      Jeg har "jordet" et fly med 6100 på ca 200 meters avstand, antakelig mens antennen var skjermet av batteripakken. Ingen forhåndsvarsler, men motorkutt og ror i siste stilling.
                      Se på Dx7 with a AR6100 - Page 53 - RC Groups, du er ikke den eneste som har "landet" på den måten

                      Tror du finner svaret der.

                      Originally posted by phammers

                      En vakker dag skal jeg ta med meg et par DSM2 mottakere, en GPS og DX7'en og utføre en rekkeviddetest. Akkurat som trådstarter er jeg litt "lei" av synsing, og kunne tenkt meg å finne ut hvor lang rekkevidde man faktisk oppnår. Litt rart ingen har kommet meg i forkjøpet her.
                      Si ifra så blir jeg med....

                      Ikke så mye synsing men med fakta - det finnes mengder av praktiske "virkelighets" tester ute på nettet, her en fra http://www.rclineforum.de

                      Zurück zum Thema "Praxiserfahrungen Spektrum DX7"
                      Zufällig entdeckt: Unterschiedliche Einschaltverzögerung bei EU DX7.
                      Die Verzögerung zwischen Einschalten (Schiebeschalter) und Sendesignal (grüne LED Anzeige brennt) beträgt bei der US DX ca. 0,9s - bei der EU DX7 dauert der Vorgang deutlich länger: ca. 2,6s.
                      Reichweitentest auf dem Fluggelände des AeroClub Rheidt:
                      Senderantenne ca. 80cm vom Boden (worst case: kleiner jugendlicher Pilot)
                      Empfänger: AR6100 (eingebaut in EasyStar)
                      Modell in ca. 1,5m Höhe - Reichweite max ca. 350m (sichere Reichweite ca. 300m)
                      Bei 200m Entfernung sollte man nicht tiefer als 25cm fliegen, da unterhalb dieser Höhe der Empfang abreisst.
                      Modell am Boden liegend: Reichweite ca. 120m
                      .
                      Trengs "oversettelse" så bruk Yahoo | Mail, Weather, Search, Politics, News, Finance, Sports & Videos

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by bengtern View Post
                        Når jeg skrur av senderen min går rorene til failsafe, altså den stillingen som de stod i ved binding.
                        Mnnei; Det stemmer ikke med mine erfaringer og manualen til 6100: "if loss of signal occurs, the throttle will be driven to a preset fail-safe position, normally low throttle (set during binding) while all other channels WILL HOLD THEIR LAST KNOWN POSITION."

                        Jeg har forøvrig bare gode erfaringer med 6100, og vil ikke påstå at det var rekkevidden som var problematikken når flyturen brått tok slutt. På den annen side er det vel en grunn for at Spektrum er forsiktig i angivelse av rekkevidde mot 6100. En mulig slik grunn kan være at i gitte situasjoner kan komponenter på flyet (f.eks en stor batteripakke i nærheten av antennen) ødelegge signalene såpass at linken brytes. Det er antakelig en grunn for at Spektrum helst selger systemer med to adskilte mottakere.

                        Takk for link Quadracopter. Jeg tror det var den meldingskjeden jeg leste meg igjennom i sommer, som konkluderte med spenningsproblem ved for stor belastning av BEC. Denne modellen brukte hele to små søte Waypointservoer, så det er neppe forklaringen på min "jording". Jeg har masse lim, og denne droppen har kun skjedd èn gang så jeg er ikke veldig bekymret - men jeg registrerte at avstanden mellom meg og modell passet veldig godt med Spektrums "rekkeviddegaranti".
                        Last edited by Torstein; 29-11-07, 22:05.

                        Comment


                        • #13
                          Da husket jeg vel feil angående failsafe, men du kan heller ikke utelukke brudd mot drivbatteriet i ditt eksempel. Kanskje fikk regulatoren en liten klump i halsen og måtte hoste. Det er mange muligheter og ingen sikre svar. Radiosignaler reflekteres jo også så det virker merkelig at du greide å lage fullstendig radioskygge med batteriet. Men alt kan jo skje, og det er jo ikke akkurat noe daglig problem dette. Jeg har uansett gått fra masse forstyrrelser med 35MHz på det ene flyfeltet til absolutt ingen med DX7. Det betyr mere enn noen mulige kanskjefeil.
                          Last edited by bengtern; 30-11-07, 10:21. Reason: Hemmelig
                          -----------
                          Bengt

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har ikke hatt noen problemer med min dx7.
                            og jeg flyr en 600 e og 550 hurricane.
                            og bruker ar6200 og ar 7000.
                            begge rx har 2 mottaker moduler med hver.
                            men jeg bruker 6a bec for ikke at rx skal gå i reset mode grunnet en low peak når servoene bruker mye strøm, resulterende i at du er uten radioforbindelse i noen sec.
                            dette kan også være problemet til mange som har opplevd lockout og ikke aner hva det kommer av.
                            bare en tanke...
                            Hmmm..... Det så ikke billig ut kompis
                            T-Rex 600 e (bling)
                            futaba gy 601
                            futaba 9256
                            Spektrum ar 6200

                            Hurricane 550 (phoenix version)(bling)
                            Futaba gy 401
                            Futaba 9254
                            Spektrum AR7000

                            Comment


                            • #15
                              er det trygt å bruke en ar 6100 mottaker i en Kyosho F16 edf? eller burde jeg bruke en ar 6200?
                              Hmmm..... Det så ikke billig ut kompis
                              T-Rex 600 e (bling)
                              futaba gy 601
                              futaba 9256
                              Spektrum ar 6200

                              Hurricane 550 (phoenix version)(bling)
                              Futaba gy 401
                              Futaba 9254
                              Spektrum AR7000

                              Comment

                              Working...
                              X