Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test: Axi EVP system

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Test: Axi EVP system

    Hei igjen folkens, siden innendørs sesongen har kommet godt i gang tenkte jeg at skulle teste noe som jeg har hatt lyst til å teste ganske lenge nå. Variabel pitch system for innendørs bruk.

    Motoren jeg skal bruke har følgende spec:
    New light weight and powerfull motor AXI 2204/54EVP GOLD LINE with hardened and hollowed shaft was designed especially for new EVP UNIT for 2204 (Electric Variable Pitch propeller). AXI 2204/54EVP GOLD LINE with EVP UNIT for 2204 is superior to its light weight, thrust up to 300g in both directions and will bring you a great opportunity to try a new level of aerobatic flying. AXI 2204/54EVP GOLD LINE with EVP UNIT for 2204 is suitable for 3D EVP models weighing up to 200g.


    No. of cells 3 Li-Poly
    RPM/V 1400 RMP/V
    Max. efficiency 77%
    Max. efficiency current 2 - 6 A (>67%)
    No load current / 10 V 0,35 A
    Current capacity 7,5 A/30 s
    Internal Resistance 320 mohm
    Dimensions (diameter. x lenght) 27,5x23 mm
    Shaft diameter 3,17 mm
    Weight with cables 25,9 g


    EVP systmet jeg skal bruke er Axi sitt eget beregnet for akkurat denne nye EVP motoren:

    Axi sin spec. på dette:
    5 ball bearings
    carbon connecting rod
    optimized propeller blades
    new bearing element for easy setting
    professional design

    Flyet som dete skal inn i er en MS composit Wizard som jeg har flydd med vanlig oppsett tidligere og 2s oppsett.

    Hele systemet var veldig enkelt å montere og var gjort på en 30 minutters tid...det som gjenstår nå er å montere systemet i flyet.
    Attached Files
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

  • #2
    Trinn 1

    Trinn 1:
    Er å skru ut de skruene som sitter i motoren ut av pakka.
    Attached Files
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

    Comment


    • #3
      Trinn 2

      Trinn 2

      Det neste er å tre i akslingen som skal fungere som pitch overføringen til bladene, se orienteringen.
      Attached Files
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #4
        Trinn 3

        Trinn 3

        Neste trinn er å montere på bladholderene på motoren. Bladhoderene i dette systemet er tilogmed utstyrt med et kulelager for å fungere mykt. Veldig viktig er å huske å bruke gjengelim på skruer som går inn i metall. Hvis ike kan du risikere å miste et blad og med det relativt høye turtallet i bruk kan dette få kjedelige konsekvenser, husk tenk sikkerhet.

        .
        Attached Files
        - Håvard Glad Andreassen
        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

        Comment


        • #5
          Trinn 4

          Trinn 4

          Når bladholderene sitter godt fast i motoren er det neste å tre på "pitchkoblinger" tingen og koble denne til selve bladholderene.

          .
          Attached Files
          Last edited by flypilot; 29-11-07, 18:50.
          - Håvard Glad Andreassen
          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

          Comment


          • #6
            Trinn 5

            Trinn 5

            Når denne er på gjenstår det kun et par ting og det ene er å skru fast bladene. Ikke stram disse så hardt at bladet ikke kan bevege seg i lengderetning, heller ikke så løst at det faller av egen vekt men en mellomverdi er korrekt.
            Attached Files
            - Håvard Glad Andreassen
            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

            Comment


            • #7
              Trinn 6

              Trinn 6

              Når bladene er på plass er det eneste som gjenstår å justere null pitch punktet og feste pitchkoblings tingen med en hjulmutter på akslingen.

              Når bladene er i null grader pitch skal det være 7 mm fra bakkanten av motoren til der servokoblingen begynner. For å vite når bladene er i null har jeg bare adoptert et triks fra helikopterets verden. Måten man enkelt setter dette er ved å brette bladene sammevei og når de er pararelle med hverandre er bladene også i null grader(se bilde). Når man så sikter og bladene er pararelle og det er 7 mm på akslingen bak så er det bare å feste hjulstopperen på akslingen. Husk å bruke gjengelim her også!

              Det neste nå er å montere inn systemet i flyet og sette opp radio. Deretter blir det prøveflyging på Lørdag i kløfta hallen.

              Bilder og video vil følge...
              Attached Files
              Last edited by flypilot; 29-11-07, 18:51.
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #8
                Spennende med EVP

                [/B]Hei
                Her i Larvik har vi prøvd EVP systemet som AXI leverer til sin spesialmotor/spesialrotor.
                La meg først si at EVP innebærer et spennende tilskudd i flymanøvre både indoor og ute med egnet modell / flyforhold.
                For min del tror jeg de personlige mulighetene til å mestre dette er små, sett i forhold til hva man kan oppnå med gode reflekser og trening… vel, vel sånn er det bare.

                Når det gjelder systemets tekniske side så fungerer det veldig greit men det er uhyre sårbart for ulike møter med hindringer, det være seg gulv,vegger, tak eller andre objekter som kommer i veien.
                Rikelig tilgang på reservedeler er en forutsetning hvis man skal trene skikkelig på å fly med EVP.

                Som en kommentar til Håvards utmerkede beskrivelse fyller jeg på med noen punkter jeg ble oppmerksom på ved min montering/”testflight”/drift.

                Montering.
                Det første man skal gjøre er å fjerne to skruer fra rotornavet.
                Disse er festet med altfor tøff gjengelås og hvis ikke 2,5 mm skruene skal brekke må man varme varsomt (ikke overdriv, magnetene tåler ikke mer enn 70 grader he he) og løsne skruene forsiktig. Dessverre brakk en av mine.

                Bruk av Loctite 243 på bladholderenes 2 mm skruer er nok nødvendig fordi de kan løsne som Håvard påpeker, men ulempen er at skruene sannsynligvis ikke vil kunne løsnes etterpå ettersom oppvarming ikke er tilrådelig på grunn av plasten i bladholderen. Dette er et konstruksjonsmessig punkt som har et forbedringspotensiale. Det er ikke propellsaverfunksjon ved EVP så bladholderskruene bøyer seg fort ved hindringer.

                Servomonteringen
                Det er vel neppe noe absolutt krav at servoarmen skal stå 7 mm fra motorens bakkant i nøytral. Servoen kan trolig monteres i vilkårlig avstand fra motoren (jeg satte den vel ca 40 mm bak motoren på grunn av CG) , men kravet er at linken er ”100% in line” . Det som videre gjelder er at 0 pitch tilsvarer 90 grader på servoarm ved 50% pitchvandring. Det som deretter gjelder er at max +pitch / max –pitch tilsvarer ca 2 mm vandring hver vei fra nøytral. Linken skal settes 7 mm ut på servoarmen. For Waypoint W60 passer dette med innerste hull.

                Justering.
                Man må ha en radio med minst 2 flightmodes, dvs en radio med helisoftware.
                Flightmode 1 satte jeg opp med tilnærmet linjær kurve på hrottle. Strømtrekket må måles og max+pitch justeres til max 7 A. (3s lipo) Som man vil forstå er pitchkurven flat i flightmode 1.
                I mitt tilfelle justerte jeg altså pitch og lot throttle være 0-100% fordi 7 A ga akseptabelt maxturtall.
                Flightmode 2 justerte jeg med +pitch tilsvarende max i flightmode1 og –pitch ble satt tilsvarende på negativ side, altså en linjær kurve.
                Throttle ble satt til 100% i begge ender og med avtrekk til ca 30% på midten for å ungå overrun på systemet.
                Jeg brukte altså i dette tilfellet 3 kurvepunkter


                Drift.
                Med ovenstående mekaniske og radiooppsett fungerte systemet etter hensikten, men det kan være ting som tyder på at man bør bearbeide kurver bedre slik at negativ pitch hugger raskere til i forhold til reaksjonen på positiv pitch. Eventuelt en Flightmode3.

                De vanlige depronkjærrene flyr ikke baklengs så poenget er vel noen sekunders negativ bremsing / hovring for å stoppe fremad / nedadrettet flyretning.
                Dette oppleves svært utfordrende for oss som har levd noen år.


                Vedlikehold.
                Fordelen med AXI systemet er at pitchstyringen følger rotorakselens rotasjon og følgelig blir kulltråden minimalt slitt.
                Crash tåles ikke, så deler ryker ved den minste hindring. Er man uheldig kan også gearet i servoen skades, nest siste tannhjul er mest utsatt.


                Det finnes sikkert andre måter å konstruere EVP funksjonen på, men AXI’s løsning fungerer selv om opplegget adderer noe vekt i flyet med konsekvens for CG justering.

                Comment


                • #9
                  Hei Per, veldig gode kommentarer og punkter, gleder meg veldig til å teste ut hvordan systemet fungerer.

                  Kommer til å teste systemet ut på 2s først for å se om det i det hele tatt fungerer tilfredsstillende, hvis ikke har jeg et par 3s pakker som skal prøves. Jeg gjorde som Per og monterte linken på det innerste hullet på waypoint 60 seroven. JEg valgte å lage linken fra servoen til pitchslideren så kort som mulig for å forhindre eventuelle svingninger og for å få en mest mulig direkte følelese av pitchendringen. Jeg flytter heller batteriet litt bakover for å justere CG.

                  Min installasjon kunne nok ha sett ryddigere ut men pga. brukt fly så var det slik dette blei, resultatet var uansett at dette fungerte veldig godt, ihvertfall på den lille testingen jeg gjorde på hobbyrommet. Den virkelige testen får vi se på Lørdag.
                  Attached Files
                  - Håvard Glad Andreassen
                  - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                  Comment


                  • #10
                    Alternativ EVP

                    Jeg kjøpte i fjor en annen EVP løsning der det ikke trengs hul aksel, men hvor det er en smart løsning for variabel pitch og utskiftbare blader i flere lengder.

                    Sjekk www.mamo-models.com og søk på Verstellpropellersystem

                    Min skal inn i Clas Meijer sin Shark
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Hehe, idag var jomfrutur og pokker det skal jeg si ble en kort tur ja hehe...

                      Fløy vel i totalt 20 sekunder tenker jeg før jeg planta'n med nesa først rett i gulvet, heldigvis var det kun pitchoverføringen som røyk, dvs, den lille karbonstanga som går igjennom akslingen på motoren. Hadde desverre ikke med dette i hallen så det ble med den ene turen. Heldigvis enkelt å reparere, skal ha med et par i reserve neste gang jeg skal fly ja Desverre så blir det hele 14 dager før neste gang da jeg skal jobbe i Bodø neste helg.

                      Konklusjonen var ihvertfall at det ikke holder med 2s ved kjøringen med positiv og negativ pitch. Ved kjøringn med kun positiv pitch holder 2s lenge, men det gir ikke rask nok push ved hurtig pitchbruk, så neste gang blir det brukt 3s.

                      Skal se om vi ike får tatt litt bilder og filmet litt da.

                      .
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                      Comment


                      • #12
                        Hei
                        He he ikke du også vel!
                        Ja, ja det krever nok øvelse.
                        UTE i god høyde først tror jeg.
                        Jeg hadde med kullstang så det ble flere forsøk før en grundig jording.

                        Men, jeg satte systemt opp i benk (Medusa PowerAnalyzer PRO utstyr med rpmdetektor via ESC) i går for å måle/observere.
                        Det så desverre slett ikke bra ut.

                        Det jeg merket først var at bladene hadde dårlig tracking.
                        Det neste jeg merket var vibrasjoner (blader ble balansert først) , særlig medbringeroscillering ved ulike hastigheter.

                        Jeg målte generelt strømtrekk og sjekket servoens strømtrekk spesielt fordi medbringeren (den hvite dingsen med link til bladholdere) er dimensjonert feil slik at den tvinger seg ut og vekk fra 0 graderpunktet (stikka's midtstilling i flightmode2.

                        Systemet er forutsatt å skulle trekke inntil 7A ved 3s ved maxpitch.
                        Desverre var det ikke mulig å kjøre systemet opp mot 7A på grunn av ekle vibrasjoner.
                        Selv ved ca 3 A roterte systemet med over 5000 rpm og ristet såpass at jeg stoppet der. (Pitch satt opp etter bruksanvisningen : 7 mm ut på servoarm og 2 mm vandring hver vei, driftsspenning = 11,7 volt)

                        Waypoint W60 servoen trakk ca 300 mA ved pitchbevegelsen i flightmode2 med utkoplet (!) motor.
                        Med motor i drift skal det vesentlig mer krefter til å holde angitt pitch med den følge at strømtrekke vil øke, men dette fikk jeg ikke målt.

                        Affa viste ovenfor til et annet system, og det er mulig at det er bedre.
                        Systemet til AXI er trolig for smekkert til å kunne holde mekanisk over tid og jeg tror hovedårsaken er
                        1. Meget dårlige blader
                        2. Medbringerkonstruksjonens løsning / 1,5 mm kulltråden er for svak og gir etter.

                        Men bevares ..... jeg kan ha tatt feil jeg ....... og kjøring i benk er noe ganske annet enn flysituasjonen.

                        Flere som har prøvd seg KnutJ ? He he

                        Comment


                        • #13
                          Interesante observasjoner Per, her også merket litt vibrasjoner i konstruksjonen men følte ikke at det hadde så mye effekt på ytelsen men så kjørte jeg kun på 2s jeg å da, blir spennende å se vd skikkelig prøving på 3s, og som du sier blir nok dette utendørs først ja hehe, kanskje greit at det er en halvmeter med snø ute akkurat nå

                          Får ikke håpe at systmet går i selvoppløsning som jeg har sett andre system har gjort, ikke spesielt pent syn hehe....vi får se.
                          - Håvard Glad Andreassen
                          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                          Comment

                          Working...
                          X