Announcement

Collapse
No announcement yet.

OS 50 Hyper Pump

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OS 50 Hyper Pump

    Jeg fant en side som var meget interessant og litt informasjon om dette på www.runryder.com, så jeg lurer bare om det er noen av dere gutter som har noen erfaring innen "modifisering av motorer"?

    Det skal visstnok være mulig å modifisere en hyper ved å legge til pumpe, men hva det skal være nyttig for vet jeg ikke. BlueGarry1 sier:

    "fitting a perry pump is no big deal and it will help to stop the engine from going lean in the last quarter of a tank or so."

    Man kjøper altså en pumpe (http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...1&P=0&I=LXDG59) og plate (dreamrcheli.com) til hyperen.

    Om det er noen som kan fortelle litt mer om nytten og eventuelle bakdeler, så hadde det vært veldig bra.

    Er det forresten noen som har erfaring med YS50ST motoren og/eller TT REDLINE? Kraft, forbruk og annet?
    13
    OS 50 Hyper
    69.23%
    9
    YS 50 ST
    23.08%
    3
    TT Redline 50 (53?)
    7.69%
    1
    -----------

    Raptor 50 SE
    Raptor 30 V2
    T-rex 600 CF
    Honey Bee King 2

    Hansen & Siri

  • #2
    Tja...er vel ikke så mange som har alle tre typene.
    Har en OS50 H, og det er en bra motor, men det er nok YSen også helt sikkert.
    Hvorfor du trenger Perry pumpen skjønner ikke jeg.
    Når det er 1/4 tank igjenn, så er det vel på tide å lande.

    Comment


    • #3
      Hei.
      Jeg har drevet og lekt litt med bruk av Perry-pumpe og rundt-pumping av fuel på 90 motorer tidligere, og har blanda erfaring. Blir en god del mere slanger og feilkilder og effekten er ikke allverdens. -Men, leaning mot slutten av tanken blir mindre ja.

      På OS50 så er min erfaring at potta er det som i størst grad påvirker dette med at motor leaner mot slutten av tanken. Potter med litt lite trykk fremkaller dette naturligvis.
      Har god erfaring med potter fra Hatori, men ingen regel uten unntak....
      Hatori 544 og 521 gir bra trykk, samme med den siste Hatori SAB50HP potta fra Hatori USA som gir sinnsykt med power og samtidig lett og tune.

      Lykke til.
      RJ

      Comment


      • #4
        Man bruker pumpe for at motoren ikke skal leane seg ut mot slutten av tanken. OS 91SZ lages både med og uten pumpe. Det er flere og flere som opplever problemer med den versjonen med pumpe.

        På en 50-motor er det ikke noe stort problem at den leaner seg ut mot slutten av tanken. Hvorfor skal man da løse et problem, som ikke eksisterer, med å sette på på komponent som gir problemer ??????

        YS50ST er det veldig mange som er fornøyd med. Jeg har akkurat byttet ut min OS91SZ-H PS til en YS 91SR-RR, men har ikke prøvd den enda. Etter hva jeg har forstått så gir YS50ST tilsvarende power som OS'en, men bruker mye mindre fuel. Men det er nok ikke like hissig på høyt turtall.

        Men i diskusjonen om pumpe/ikke pumpe, så har YS valgt en enklere løsning. Fuelsystemet er lukket og under trykk. Dvs. man bruker ikke lenger potte-trykk, men i stedet kobles en slange fra bakplata på motoren via en enveis-ventil og inn i tanken. Dette skaper et overtrykk i tanken.

        Skal innrømme at jeg er selv litt spent på dette. Man må passe på at man slipper ut trykket i fuelsystemet når man lander. Dersom, eller når , man glemmer dette ender man opp med et "rennende" helikopter. I tillegg må man selvfølgelig passe på å "stenge ventilen"/"koble til fuelslangen" før man starter.

        Men det som er tiltalende med dette systemet er at det er enkelt. Delen som vanligvis feiler er enveis-ventilen, men denne skifter man på max 10 sekunder.
        - Erik -

        ------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

        Futaba 18MZ

        Comment

        Working...
        X