Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frekvens på MC-Alarm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frekvens på MC-Alarm

    Hei.


    Har nylig kjøpt meg en mc-alarm, til den forvokste tråsykkelen min! Den fant jeg på Ebay, i auksjonen står det FM i tittelen blant annet, men jeg begynner å lure på om det er noe AM svineri alikevel? :S

    Anyways frekvensen er iallefall: 433.92 MHZ

    Og i beskrivelsen hevder de følgende:
    The system can communicate with the 2 Way Pager at a maximum distance of 500 meters & the pager can communicate with the motorcycle at a maximum distance of 150 meters.

    Er dette sannsynlig? 150 meter gir litt AM assosiasjoner mens 500m sending blir litt FM igjen:P
    + at det er lite trolig korrekte tall for den saks skyld?

    Kanskje dette hjelper å bestemme rekkevidde?
    Operating Voltage

    12 Volt DC
    Operating Frequency

    433.92 MHZ
    LCD Transceiver Battery

    1.5V AAA

    Tenkte jeg kunne spørre her, da jeg har lite peilig på radiosignaler mens tenkte at modellflygutta ville ta denne på et blunk:P
    Var litt vanskelig å finne en topic til spørsmålet... Men er jo tross alt RC relatert visst du tenker deg om! (radio controlled).


    Takker for svar
    3
    FM
    66.67%
    2
    AM
    33.33%
    1
    |Pico Stick|Great planes spirit arf 2m R.I.P?|
    |Great planes electrostreak|Sagita EPP|Zagi 400x|
    |Zagi 5C|Zagi Tazz|Vertigo 75%|Cobra epp|

  • #2
    150m er ingen umulighet - hvor langt du når er avhengig av sendereffekten.
    Hvis jeg ikke tar helt feil brukes frekvensområdet med senter frekvens 322.92 MHz til "Remote Control" utstyr her i Norge og jeg vet ikke hvilke begrensninger P.T har satt i regelverket sitt på sendereffekt.

    150 / 500 meter er "fri sikt" avstand, skal du gjennom en husvegg eller liknende så reduseres avstanden betraktelig

    Jeg forstår teksten din slik at hoved enheten i motorsykkelen kan nå "pageren" (i lytte modus) på en avstand av 500m
    Ønsker du å bruke "Pager'en" (sendemodus) mot hovedenheten er maks lengde 150m.

    Men det enkleste er å teste det - koble fra hornet på alarmen og utløs den se hvor langt unna du kan gå før du mister kontakt.

    Comment


    • #3
      Takker for svar For å være helt ærlig så aner jeg ikke om den er lovlig til bruk I norge, men kan ikke si at jeg bryr meg stort for den saks skyld om hva teletilsynet vil...

      Men igjen det jeg er mest nysgjerrig på er:
      Har jeg kjøpt en FM alarm?
      Har jeg kjøpt en AM alarm?

      Frekvensen er som sagt:
      433.92 MHZ
      |Pico Stick|Great planes spirit arf 2m R.I.P?|
      |Great planes electrostreak|Sagita EPP|Zagi 400x|
      |Zagi 5C|Zagi Tazz|Vertigo 75%|Cobra epp|

      Comment


      • #4
        Spiller det noen rolle om det er FM eller AM?
        det skal jo bare virke.
        forøvrig e ofte små sender som det du beskriver ASK (amplitude shift keying) modulert, det er værken FM eller AM, men ligner AM.
        Last edited by sigve; 22-12-07, 14:11.
        Sigve Haugsnes

        Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


        sigve.haugsnes.net
        www.youtube.com/bergenflyer

        Comment


        • #5
          Vel... Jeg vet jo lite før jeg i det hele tatt får testet det!

          Og det står FM i tittelen i auksjonsbeskrivelsen...
          Og visst rekkevidden plutselig er 30m i åpne omgivelser...

          Eller pointet er vel egentlig å finne ut om jeg har blitt "svindlet" eller ei.. Eller lurt da!
          |Pico Stick|Great planes spirit arf 2m R.I.P?|
          |Great planes electrostreak|Sagita EPP|Zagi 400x|
          |Zagi 5C|Zagi Tazz|Vertigo 75%|Cobra epp|

          Comment


          • #6
            Originally posted by christian90 View Post
            Hei.


            Er dette sannsynlig? 150 meter gir litt AM assosiasjoner mens 500m sending blir litt FM igjen:P
            + at det er lite trolig korrekte tall for den saks skyld?
            grunnen til at det er 500 meter fra sykkelen til "pageren" og bare 150m andre vei er at sendern i sykkelen bruker 12 V og "pageren" bruker 1,5V.
            om det er FM eller AM har ikke nødvendigvis noe å si om kvaliteten, til dette formålet er det ingen grunn til å ikke bruke AM.
            Sigve Haugsnes

            Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


            sigve.haugsnes.net
            www.youtube.com/bergenflyer

            Comment


            • #7
              Seff er det grunn til å bruke FM overfor AM!

              FM har lengre rekkevidde! Om ikke mulighet for lengre rekkevidde!

              Visst jeg da står i butikken og en jævel driver på med snusk så vibrerer kontrollen og piper..
              Så kan jeg løpe ut i en rykandes fart og gjøre det jeg kan for å skade vedkommende

              Følelser i bildet når vi prater italienere vettu:P

              Visst AM teknologien ikke hadde nådd frem i det tilfellet og min elskede hadde blitt stjelt.. så ville jeg påstå at det er all grunn til å bruke FM vs AM.

              Det er forsovet sant det... Men visst det står en FM sender i den så tyder jo det på at den er litt påkostet og ikke direkte basic visst du skjønner hva jeg mener?

              Men så igjen, ingen tvil om at kvaliteten/produktet det er prat om ikke er all verden! kostet meg 570kr or so + muligens no mva og tyggegebyr til tollageret.

              Sier ikke at lav pris må bety dårlig, men ser flere tegn som gir meg en "made in china" feeling. Tydelig at denne ikke er lagd i Tyskland for å si det sånn.

              Men har fortsatt stor tro på at den virker godt i praksis! Og grunnen til at jeg kjøpte den var jo motorvarmer for morgenen+moro+tyverisikring+ ? 2takt trenger en 5-6 minutter for å bli god å varm vettu:P
              |Pico Stick|Great planes spirit arf 2m R.I.P?|
              |Great planes electrostreak|Sagita EPP|Zagi 400x|
              |Zagi 5C|Zagi Tazz|Vertigo 75%|Cobra epp|

              Comment


              • #8
                I utgangspunktet så har ikke FM lengre rekkevidde enn AM. Rekkevidden er kun bestemt av frekvensen og signalstyrke! Men, derimot så er ett FM-signal mindre sårbart for støy enn ett AM-signal, noe som kan påvirke den praktiske rekkevidden for alarmen din.

                Det er absolutt en fordel at produktet er godkjent for bruk i Norge, da bruken av slikt utstyr kan påvirke naboens garageåpner, babyphone etc... eller visa versa. Lite morsomt om din alarm utløses når naboens unge gråter....
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

                Comment


                • #9
                  En av grunnene til å kjøpe godkjente produkt er at alle har fått tildelt ett frekvensområde som de skal jobbe innenfor. Her er et annet produkt (godkjent i Norge) som bruker 433.92 mhz: 404 - Siden er ikke funnet | LOBAS® - Lonevåg Beslagfabrikk AS
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment


                  • #10
                    Haha... såpass jah, for håpe at min ikke kræsher med port åpneren til felles garasjen da:P
                    |Pico Stick|Great planes spirit arf 2m R.I.P?|
                    |Great planes electrostreak|Sagita EPP|Zagi 400x|
                    |Zagi 5C|Zagi Tazz|Vertigo 75%|Cobra epp|

                    Comment

                    Working...
                    X