Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt fly underveis!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt fly underveis!

    Har bestilt Phoenix Sea Bee Home Page fra Singapore Hobby. Det blir mitt første patternfly og tenkte at det skal være bra nok til å øve videre på Sport 07 programmet.

    Har en MVVS 45 liggendes og jeg tror det blir en bra match for flyet. Kommer til å sette inn digitale servoer på alt utenom throttle. Kanskje noen har anbefalinger på "billige" men bra digitale servoer for et fly i denne størrelsen.

    En pris på under 900 med frakt er ikke helt gærnt og så kommer mva og tollbehandling i tillegg men fremdeles billig.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    Da kom flyet i dag. Det lå en uke på terminal i Singapore og 4 dager til tollbehandling i Norge. Slapp toll og moms så da ble totalprisen 970 ifølge kontoutdraget på Visa belastningen. Har veid ut alt som skal i flyet og det havner på underkant av 2,6 kg. Dette er 150 gram lettere enn oppgitt fra produsent. Ved en rask gjennomgang av deler og tilbehør så ser dette veldig bra ut. Skikkelig balsa, bra limt, stram og fin Oracover film. Tilbehørspakken er bra, kommer bare til å bytte ut rorhorn og linker. Heldigvis så er mye av dekoren med som dekaler og jeg kan ha en enklere dekorering da jeg synes modellen blir litt glorete med alle medfølgende dekaler.

    Hadde det ikke stått Phoenix på pakka ville jeg ha sverget på at det var en Seagull modell, veldig mye som er likt.

    Har prøvd å laste opp noen bilder men det gikk ikke nå - legger de inn siden.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Ut av esken.
      Attached Files
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Nesten ferdig

        Da er modellen så godt som ferdig satt sammen. Det gjenstår å feste belly pan og balansere den.

        Modellen er veldig bra bygget. Det er faktisk det første flyet hvor vingedelene er 100 % identiske. Betrekningen er lagt på veldig bra. De eneste modifikasjonene som er gjort er: byttet til stållinker, måtte borre nye hull for understellet da de i forhåndsborrede ikke stemte. Har byttet spinner da den som fulgte med hadde helt feil rødfarget og fasongen synes jeg ikke var pen til modellen.

        Oppsettet er: Balanse, høyde og sideror - Hitec 5475 servoer, throttle Hitec 422 servo, mottaker Graupner C17, mottakerbatteri på 1600 mAh, motor MVVS .45.

        Det skal ikke bli lenge til jomfruturen - må kjøre inn motoren først og ha noe ledig tid til det og flyging.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Jeg har bare gode erfaringer med DS8077-servoer fra Graupner. Thorbjørn selger disse til under 200,- pr stk. Tåpelig billig. De har specs på ca 3 kg ved 4,8 volt og akseptabel hastighet for smooth flyging. Har t.o.m brukt dem i en stor Saphir uten noe trøbbel.

          Når det gjelder servos så skal alltid den sterkeste være på sideroret, og resirkuler helst ikke gamle billigservos på throttle. Du får alle mulige kjipe effekter av svake servos som ikke sentrerer, og i tillegg får de mye juling av å være kobla til en vibrerende motor. Kjør digi på throttle om du kan, så skal du se at det ikke er tilfeldig at den går tilbake til stabil tomgang hver gang du drar av gassen.

          Velkommen på Vingtor til patterntrening, sjekk terminlista på modellfly.info, vi har allerede planlagt flere treningsdager spesielt for de som vil teste hva det går ut på.
          MVH

          Jon Gunnar Wold

          Comment


          • #6
            Takk for tipset Jon. Servoene fra Hitec har en dragkraft på 4,4 kg ved 4,8 V så jeg tror det skal bli bra. De sentrer veldig bra (100&#37 under oppsettet av modellen. 422 er standard servo med rundt 3,3 kg dragkraft så jeg håper det funker på throttlen. Har bare gode erfaringer med de fra tidligere fly. Flyet veier 2530 gram.

            Ellers så har jeg gått til innkjøp av Graupner MC22S sender og det var utrolig enkelt å programmere. Gleder meg til å få testet den skikkelig ut.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              Bilder

              Noen bilder.
              Attached Files
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

              Mange fly og mye moro

              Comment


              • #8
                Da er jomfruturen unnagjort, fikk en i klubben til å ta den opp å trimme den inn. Tilbakemeldingen etter første turen var at rorutslagene og expo måtte ned på balanseroret.

                Fikk selv 3 turer og synes at den var herlig å fly. Presis som rakkern etter hva jeg er vant med. Dessverre vil ikke Mvvs gå helt reint - 2 dead stick. Da jeg skulle rengjøre motoren viste deg seg at potta hadde løsnet. Håper at det var årsaken.

                Har økt motortrekket mer mot høyre og endret på støttstengene til balanseroret, flyttet støttstangen til innerste hullet på servoarm og ytterste på rorhorn og heller økt utslaget på servoen.

                Førsteinntrykket er for meg meget bra og når motoren blir innkjørt/går skikkelig tror jeg at det er en modell til å lære sport 07 programmet med.
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment

                Working...
                X