Announcement

Collapse
No announcement yet.

T-rex 450 som ikke vil stå i ro....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • T-rex 450 som ikke vil stå i ro....

    Jeg nettopp bygget mitt første helikopter og alt virket helt OK helt til jeg skulle fly det første gang..... Problemet er at når jeg skal ta det opp driver det til venstre (ganske raskt, ca 1m pr. sekund)! Det ligger stabilt og rett i luften, og hvis jeg prøver å kompensere med trim fortsetter det å drifte mot venster helt til jeg kommer til et punkt hvor det tydeligvis blir for mye og det legger seg mot høyre og nødlandigen er et faktum. Jeg har etter beste evne gjort alt etter boken (Finless). Servoer 90 grader, alt i vater, osv osv. Hva er det som kan forårsake driftingen jeg opplever, og ike minst - hvordan bli kvitt den? Any one..??
    Olav.......

  • #2
    Det er helt vanlig at alle helikoptere drifter mot venstre under takeoff pga. tork. - Du må holde igjen med litt høyre aileron stikke input.

    Hvis det er veldig mye må du justere swashplata til heliet drifter minimalt.
    Mathias
    Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

    Comment


    • #3
      Nå er ikke jeg noe ekspert, men et helikopter vil alltid drifte, men jeg synes 1m/pr.s høres mye ut, Jeg klarer å få min 450 zoom til å stå helt rolig i max 2-3 sekunder, deretter begunner den å drifte til en side,,. Ting som kan minske driftingen er traking av blader, har opplevd at servor som ikke går med samme hastighet, dette er ekstremt viktig når man har ccpm. Da vil ikke swashplata di gå likt når du gir pitch. Linker til swash pøata må være like lange og servoarmene bør stå helt likt på servoen, det vil si 90 grader fra servoen når du har 0 i pitch.
      Som sakt så er jeg ikke noe ekspert men det er noe av det jeg har opplevd som kan øke driften på et helikopter.
      Raymond Jakobsen
      Protech zoom 400 samler støv/425 sk360/450,slaktet.
      Mikado Logo 400se,v-bar
      Mikado Logo 600se, v-bar, 12c, scorpions.



      Only electric!!



      http://s388.photobucket.com/albums/oo325/jakobsen/

      Comment


      • #4
        Kan gi deg basic liste over sjekketriks

        1. Sett på THROTTEL HOLD, eller ta ut motor kablene
        2. Sett gassen på 50% (halveis opp med sticka)
        - Servhornene skal da stå nermest mulig 90 grader rett ut.
        - gi ful gass og maks utslag på alt for å se at ikkeno binder seg (skurrer).
        - Se at swah plata er dønn rett! den skal ikke tippe, hvis heliet tipper ved nesteflytur, til høyre f. eks. stiller du det mest mulig på swash platen. Slipper du å fikle med radioen.
        4. Se at du har tracket bladene dine. (Må gjøres med motor i og mens du flyr helst)


        får håpe det hjalp litt

        Mitt 450 sto nesten dønn i lufta vertfall
        Go Lower! Lower.... To Low!

        Comment


        • #5
          Helikoptre står ikke i ro av seg selv. Tar du av uten å korrigere vil helikoptere akselerere og stikke av i en retning avhengig av hvordan det er trimmet.

          Comment


          • #6
            Originally posted by tahustvedt View Post
            Helikoptre står ikke i ro av seg selv. Tar du av uten å korrigere vil helikoptere akselerere og stikke av i en retning avhengig av hvordan det er trimmet.
            med mindre du heter Curtis Youngblood, Jason Chow, Alan Szabaso...osv
            Go Lower! Lower.... To Low!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Mademan View Post
              med mindre du heter Curtis Youngblood, Jason Chow, Alan Szabaso...osv
              Szabaso hehe...
              Tro det eller ei, men deres helikoptere er like utsatt for naturens fysiske lover som oss andres
              De drifter nok de også....
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

              Team Visa...

              Comment


              • #8
                hehe, jaja
                men de er nok satt opp så bra som det går ann ikkeno splinter i bladene der kan jeg tenke meg^^
                Go Lower! Lower.... To Low!

                Comment


                • #9
                  Jeg heter Olav, og det hjelper ikke....

                  Takker for innspill. Skal gå over det mekaniske en "siste" gang. Videre skal jeg tracke bladene, korrigere med høyre aileron ved take off og gi jernet.... Siden det ikke har vært en vindstille dag siden april 2006 her på vestlandet flyr jeg i resepsjonen på jobb, blir kanskje lettere når en kommer utendørs med litt mindre avisstativ og resepsjons damer rundt seg..?

                  Et spørsmål til.... For å kompensere for et tung batteri i fronten står swashplaten tiltet litt bakover ved 50% throttle. Er det veldig lurt, eller veldig dumt...?
                  Olav.......

                  Comment


                  • #10
                    Jeg vil anbefale deg å ta en tur ut på bore og snakke med karene der, det er nok flere der so,m kan sjekke om det er noe feil justert på rex'n din...
                    Mvh
                    Bjørn Tore Espevik

                    Team Visa...

                    Comment


                    • #11
                      Den skal stå flatt. helikopteret er ganske bra balngsert selv med batteri på etter mine erfaringer

                      Mye lettere å fly ute en inne..du kan glede deg
                      ikkeno publikum da
                      Go Lower! Lower.... To Low!

                      Comment


                      • #12
                        Sikker like greit uten publikum! Fremstår jo ikke som noen pilot-helt der jeg flyr en meter opp og to meter til venstre, før jeg i panikk slepper det rett i parketten...
                        Olav.......

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Super73 View Post
                          Sikker like greit uten publikum! Fremstår jo ikke som noen pilot-helt der jeg flyr en meter opp og to meter til venstre, før jeg i panikk slepper det rett i parketten...
                          Mere morsomt å se på deg en de som flyr hard 3d...der har man jo sett det meste alerede og vet at det ikke skje rnoe spesielt
                          Go Lower! Lower.... To Low!

                          Comment


                          • #14
                            Hovring

                            Originally posted by Super73 View Post
                            Sikker like greit uten publikum! Fremstår jo ikke som noen pilot-helt der jeg flyr en meter opp og to meter til venstre, før jeg i panikk slepper det rett i parketten...
                            Hei Super73. Ta med 450`en til vår lille uhøytidlige samling på fredag.
                            Vi er 4-5stykker som har vært igjennom det samme og kan sikkert hjelpe deg.
                            Se www.hakkipannen.no
                            Alt kommer ned....

                            Comment


                            • #15
                              Deler til T-rex 450....?

                              Det høres ut som en fryktelig god ide, men etter det som skjedde i lunchen i dag må jeg i så fall ta heliet med i deler.....! Gjorde litt justeringer på bakgrunn av de tipsene som kom på denne tråden, og synes jeg fikk litt mer kontroll etterhvert, men flyturen endte med en blanding av loop og roll noe som gikk hardt ut over inventaret....
                              Bør jeg erstatte med tilsvarende orginale deler (alt fra swash og opp), eller finnes det oppgraderinger som er verdt de ekstra pengene..?
                              Last edited by Super73; 05-02-08, 15:31.
                              Olav.......

                              Comment

                              Working...
                              X