Announcement

Collapse
No announcement yet.

Første storoverhaling og trenger hjelp med valg av servo.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Første storoverhaling og trenger hjelp med valg av servo.

    Da har jeg brukt hele ettermidagen på å overhale flyet mitt og gjøre et par invendige forandringer. Det hele inspirert av et heller ublidt møte med terra firma. Og sånne møter det liker ikke balsa.

    Først så i grunnen flyet like helt ut etter krasjen. Bare en brukket propell, og siden reservelageret med propeller lå hjemme, ble det heldigvis ikke noen ny flytur. Neste dag, da jeg gikk over flyet for å sjekke litt før det bar ut på jordene, viste følgende:

    Fuse: Løsnet fra front del av "cockpiten".
    Bakre vingefeste...ramlet av da jeg tok av vingen.
    Batteri luke : brist da batteriet kom forover
    Lipo batteripakka: lettere komprimert i front, men tilsynelatende ok. (blir nok skrapet tror jeg)
    Høyderor servoen hang bare å dinglet i servo armen

    Det der hadde nok blitt en kort flytur.


    SÅ det ble en lang omgang med liming i ettermidag. Lagde nytt bakre vingefeste som er mer solid, men veier det samme som det gamle.

    Eller limte sammen fuse og batteriluka. Samt gjorde noen forandringer inni, slik at det ble mer plass til batteriet, og samtidig mer luft til kjøling. Pluss at batteriet er festet bedre. (velcro er fine greier, men trenger plass for å få det løst. Batteriet har også fått "sikkerhetsbelte" i velcro.

    Da lim var tørket satte jeg på vingen og testet litt mere.

    Og etter ett minutt så sluttet venstre aileron servo å fungere. Dvs motoren går men den står bare og hviner inni der. Haleror servoen synger nok også på siste verset.

    Så dermed tror jeg at jeg bytter alle 4 servoer. De som står i flyet er noe billig drit (fulgte med esky fjernstyringa som kostet meg hele 400 kroner, inkludert servoer...

    Så her trenger jeg råd om hva jeg bør kjøpe?

  • #2
    Esky sitt sender/mottaker utstyr er vel ikke å anbefale nei.. Det blir som med bilen din, hvis du kjøper deg en bil til 800tusen, så kjøper ikke du dekk til 250kr stk. Det er tross alt dekka som gjør at bilen din holder seg på veien.

    Samme blir det med flya våre. Det er radio-utstyret som holder modellen i lufta, og går dit du vil den skal gå. Det er utrolig mye billige RTF pakker på markedet i dag, og på meg så virker det som om det er på RC-utstyret produsenten sparer pengene. Og det taper vi forbrukerne på. HVis du kjøper deg en billig modell, så vil de fleste her inne anbefale at du bytter alt RC-utstyr.. Men.. Da er det jo ikke noen billig modell lengre?? da kunne du like godt kjøpt en ARF, og kjøpt det du vil ha i den selv, elle kanskje etter selger anbefalinger.

    Men tilbake til ditt spørsmål. Nå går jeg ut fra at dett er en mindre, billig modell. Du bør kjøpe, feks Hitec micro-servoer, HS-50 eller HS-55. det er sikkert andre her som har andre forslag.. Og så å du ha en mottaker som passer til styringa di, og da ikke den Esky. Men hvis du har ei av ett annet merke, som feks Hitec, Futaba, JR, osv

    En annen ting, hvis LiPo pakken din har fått en "smell", få den bort. LiPo kan være farlige greier. De skal en ikke ta sjanser med. Det er ikke tull. Jeg har selv sett LiPo batterier som tilsynelatende såg OK ut.. Og det endte med 2,5 meter med stikkflammer under lading..
    Thomas Molnes
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Er det vanlig størrelse på servoene? Eller er det microservoer?

      Comment


      • #4
        Originally posted by nettulven View Post
        Esky sitt sender/mottaker utstyr er vel ikke å anbefale nei.. Det blir som med bilen din, hvis du kjøper deg en bil til 800tusen, så kjøper ikke du dekk til 250kr stk. Det er tross alt dekka som gjør at bilen din holder seg på veien.

        Samme blir det med flya våre. Det er radio-utstyret som holder modellen i lufta, og går dit du vil den skal gå. Det er utrolig mye billige RTF pakker på markedet i dag, og på meg så virker det som om det er på RC-utstyret produsenten sparer pengene. Og det taper vi forbrukerne på. HVis du kjøper deg en billig modell, så vil de fleste her inne anbefale at du bytter alt RC-utstyr.. Men.. Da er det jo ikke noen billig modell lengre?? da kunne du like godt kjøpt en ARF, og kjøpt det du vil ha i den selv, elle kanskje etter selger anbefalinger.

        Men tilbake til ditt spørsmål. Nå går jeg ut fra at dett er en mindre, billig modell. Du bør kjøpe, feks Hitec micro-servoer, HS-50 eller HS-55. det er sikkert andre her som har andre forslag.. Og så å du ha en mottaker som passer til styringa di, og da ikke den Esky. Men hvis du har ei av ett annet merke, som feks Hitec, Futaba, JR, osv

        En annen ting, hvis LiPo pakken din har fått en "smell", få den bort. LiPo kan være farlige greier. De skal en ikke ta sjanser med. Det er ikke tull. Jeg har selv sett LiPo batterier som tilsynelatende såg OK ut.. Og det endte med 2,5 meter med stikkflammer under lading..
        Flyet er hverken en ARF eller en RTF. Det er bygd fra scratch i balsa.

        Lang historie, men det er det første flyet mitt. Og ante ikke om jeg ville vare i hobbyen, så det å kjøpe en radio/ mottaker til flere tusen, kunne jeg i innkjøpsfasen ikke forsvare. Er på lang ut i villmarka på fattigste bondebygda i Thailand, så hadde nok brent inne med den om resultatet av første flytur hadde blitt fly til pinneved, med derpå følgende misting av lyst og mot.

        Derav billig TX. Men den fungerer helt fint. Mottakeren likeså. Det er servoene som fulgte med som er problemet, og som jeg trenger nye.

        Ja jeg kjøper gjerne billige servoer, så dersom de du lister opp er bra...så kjøper jeg de hvis det ikke er andre anbefalinger?

        Senere når jeg går i gang med neste fly (det blir nok en ARF), så blir det nok en "ordentlig" sender og mottaker. Men til dette flyet får jeg klare meg med de jeg har.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jøllsrud View Post
          Er det vanlig størrelse på servoene? Eller er det microservoer?
          Mikroservoer...

          Comment


          • #6
            Originally posted by IsaanFly View Post
            Flyet er hverken en ARF eller en RTF. Det er bygd fra scratch i balsa.

            Lang historie, men det er det første flyet mitt. Og ante ikke om jeg ville vare i hobbyen, så det å kjøpe en radio/ mottaker til flere tusen, kunne jeg i innkjøpsfasen ikke forsvare. Er på lang ut i villmarka på fattigste bondebygda i Thailand, så hadde nok brent inne med den om resultatet av første flytur hadde blitt fly til pinneved, med derpå følgende misting av lyst og mot.

            Derav billig TX. Men den fungerer helt fint. Mottakeren likeså. Det er servoene som fulgte med som er problemet, og som jeg trenger nye.

            Ja jeg kjøper gjerne billige servoer, så dersom de du lister opp er bra...så kjøper jeg de hvis det ikke er andre anbefalinger?

            Senere når jeg går i gang med neste fly (det blir nok en ARF), så blir det nok en "ordentlig" sender og mottaker. Men til dette flyet får jeg klare meg med de jeg har.

            Stemmer det ja. Jeg las litt den første føyturen ja..

            Etter min erfaring med Esky sine radio/mottaker som følger med slike billige pakker, så er ikek de verd å bruke. Jeg har hatt 5-6 stk som har fulgt med små el helikopter og fly..

            Men hvis du får tak i Hitec sine micro-servoer, så skulle vel de holde.. De er iallefall mye brukt.. Der er jo sjapper i Kina som selger mye billig, jeg har kjøpt en del derfra, men enda ikke kjøpt noe om er verd å kjøpe igjen, når det kommer til Micro-servoer..
            Men du får håpe det kommer noen innpå her med litt mer info til deg utover kvelden
            Thomas Molnes
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Da ble det kjøpt inn en del til flyet.

              Servoene ble Hitec HS-65MG 12gr Metal Gear microservoer. De er 4 gr tyngre enn Esky servoene som står i flyet nå, men det ble kjøpt inn et par 2200mHa 20C Lipo ppakker som er litt lettere enn de to jeg har fra før.

              Ellers så ble det en Bantam E-station Check master, med følgende fuknsjoner:

              Servo tester
              Mottaker puls tester
              Watt meter
              Tachometer
              Termometer
              Batteri sjekker

              Ja også et par 2,5" hjul som nok skal gjøre livet llettere under take off og landing. Diverse lim, dekktape, og annet vedlikeholds snacks, også ble det jammen en ny motor og.

              En A22-10S Brushless motor med følgende data:

              Size: 28.00mm (Dia.) x 29.00mm (L)
              Weight: 54g
              Shaft: 2.90mm (Dia.) x 13.00mm (L)
              K/V: 1200
              Working Current: 4A – 13A
              Battery: 2 to 3 cells Lipo batteries
              Prop mount and gold plated connectors included

              Aner ikke hva jeg skal med den...men jeg kjøpte den nå...

              Kjøpte også noen 9x5 propeller å teste på flyet...

              Comment


              • #8
                Originally posted by IsaanFly View Post
                Aner ikke hva jeg skal med den...men jeg kjøpte den nå...
                Velkommen i klubben !
                Kjetil
                oops: . . ! . .

                http://www.vingmfk.com

                Comment

                Working...
                X