Announcement

Collapse
No announcement yet.

F3P - Innendørs kunstflyging

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • F3P - Innendørs kunstflyging

    Hei!

    Har forsøkt littegrann i det siste å trene på innendørs "F3A"-flyging, eller nærmere bestemt F3P-A. Morsomt å ha litt konstruktivt å trene på og ikke BARE fly bajas (selv om det er morsomt det også)

    Kunne jo vært inspirerende med en tråd her på forumet hvor vi deler litt erfaringer etc. rundt dette temaet og få litt tilbakemeldinger om det er flere enn meg som synes det er utfordrende å fly pattern innendørs!

    På sikt kunne det jo vært morsomt om vi kunne avholdt F3P-konkurranser i Norge slik det blir gjort i mange andre land.

    Her er et par nyttige linker for de som har lyst til å finne ut mer hva dette er for noe.

    - Video av en gjennomflyging av programmet med kommentator som forklarer hva som gjøres: http://www.metacafe.com/watch/951158...on_aerobatics/

    - FAI sin "sporting code" som beskriver alle F3A programmene. F3P begynner først på side 57: ftp://www.fai.org/sporting_code/sc4/...obatics_08.zip

    mvh.
    Ole André

  • #2
    spennende

    Hadde vært gøy og ha noe konkret og trene på ja!

    Men hva slags utstyr er ideelt for F3P? Hva slags fly brukes på videoen? Noen som vet?
    Last edited by Kristian; 18-02-08, 18:58.
    -Futaba 14 MZ
    -2 JR Sylphide 90 med Funtech Staysee kropper
    -Robbe Futura Nova
    -Robbe Futura Contest
    -Schlüter Champion
    -Schlüter Mini Boy
    -Schlüter DS22
    -Century Ninja ProMaster
    -TSK Mystar 46
    -X-Cell 40
    -Ikarus Piccolo
    -ZN Line Synergy
    -BVM Aggressor
    -Cheveron 60 på flotører
    -Yoshioka Model Factory Viking 40
    -Donut models Nexus
    -noen biler og båter

    Comment


    • #3
      Jeg har vært inne på dette tidligere år og syntes dette er en veldig god ide i vinterhalvåret, så jeg er med på hva som måtte gjøres for å få til en konkurranse. I år leier vi hall på Kløfta og kunne sikkert lagt en dagskonkurranse dit nærmere høsten igjen...
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #4
        Det er mange fly som egner seg til dette, men felles for alle er at man bør gjøre det man kan for å få ned vekten. Og man trenger ikke like mye motorkraft som man ofte har på 3D innendørsfly. Faktisk er det en ulempe med for mye motor, vanskeligere å fly med jevn hastighet.

        Technoflight har vel en modell som heter Spark som skal være fin. Personlig har jeg Clik! som kan kjøpes fra Elefun. Har også en Jazz ("fettern" til Clik!) som også flyr strøkent. Noe som også sees ofte på F3P modeller er diverse lufbremser. Dette er for å lage luftmotstand som gjør det lettere å holde jevn fart spesielt i "downlines" ned fra f.eks stall-turn, loop etc.

        Av utstyr er det typisk 15-25g batteri, 15-25g motor. 6-10A regulator. ca.5-grams servoer.

        Eksempler på utstyr jeg har prøvd selv og som fungerer bra:
        Motor: Axi 2203/46, Cyclon Nano (Rotorsport), Hyperion Z1705-14
        Batteri: 2s Flightpower EvoLite350
        Servoer: Dymond D47 (disse er veldig presise og sentrerer veldig bra).
        Regulatorer: CC phoenix 10, CC Thunderbird 10, CC Thunderbird 6.

        Det er vel med dette som med mange andre konkurranseklasser at det er litt "tungt" å dra igang noe nytt. For at folk skal ha noe å strekke seg etter må det liksom være en konkurranse (eller fler) å trene mot.

        Comment


        • #5
          For å gjøre det litt lettere å komme igang kunne det jo som en start vært lurt å hatt konkurranser i et program som er litt lettere enn F3P-A (som kan være litt i tøffeste laget for mange). Noe mer ala vingtreff?

          Siden IMAC er litt i vinden, hvordan hadde det f.eks vært å adoptert de forskjellige IMAC-programmene? Da hadde jo IMAC-pilotene slått to fluer i en smekk ved å få spikra programmet inn i skolten allerede på vinteren.

          Eller hva tror du Håvard?

          Comment


          • #6
            Originally posted by OAK View Post
            For å gjøre det litt lettere å komme igang kunne det jo som en start vært lurt å hatt konkurranser i et program som er litt lettere enn F3P-A (som kan være litt i tøffeste laget for mange). Noe mer ala vingtreff?

            Siden IMAC er litt i vinden, hvordan hadde det f.eks vært å adoptert de forskjellige IMAC-programmene? Da hadde jo IMAC-pilotene slått to fluer i en smekk ved å få spikra programmet inn i skolten allerede på vinteren.

            Eller hva tror du Håvard?
            Ja, gode tanker hele veien Ole Andre....er med på hva det måtte være av tilstelninger Når det gjelder å kjøre Imac innendørs kan det ofte innebære litt problem med for lav takhøyde da mange manøvre strekker seg endel i vertikalene, det ejg foreslår er å trene på de programmer som allerede finnes og som er etablert da det blir enklere å gjennomføre evt. konkurranser, treningstreff osv..Finnes jo enklere program enn Fp3-A også da, og så er jo prinsippene for at det skal se pent ut de samme når det gjelder kunstflyging enten det er imac eller innendørs..hvat you sai?
            - Håvard Glad Andreassen
            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

            Comment


            • #7
              Hei gutter
              Vi har diskutert dette før (face-to-face), og jeg tror nok at det ville være hensiktsmessig å satse på en forenklet versjon, ellers tror jeg det kan være vanskelig å få med flere enn noen ytterst få. Om det er mulig å bruke IMAC sekvenser er jeg ikke kapabel til å uttale meg om, det jeg av erfaring vet er at mange 'ute-programmer' inneholder øvelser som fort kan skape problemer med takhøyde (bokstavelig talt) når man kommer innendørs. Spesielt gjelder dette om man ønsker å få med de som har en schockflyer eller lignende, noen av øvelsene i F3P programmet er nærmest umulig med slike da de rett og slett går alt for fort rett ned.
              Jeg syntes det hadde vært gøy om man kunne fått til noe litt utover generell 'bus-flyving' også innendørs.
              www.ofremmi.info

              Comment


              • #8
                hva med?

                kikka litt på programmet .... så morsomt ut det .
                Men...da Nordic blir laget (slik det er bestemt nå)ska det være en "light"versjon ut av det gjeldene P programmet for F3A , dvs at det er tatt vekk endel roller ,snap roll osv...
                vet ikke om det hadde gått og gjort noe slik...
                Kunne jo vært morro og flydd litt seriøst depron også...mine blir som regel herja istykker etter 10-15 turer .
                hadde en som jeg trimmet og fløy P07 med ,det så faktisk ganske bra ut ..men snaprolle ville den ikke , gikk foresten alfor fort til innendørs.
                Rune Gjelsnes
                Vikersund
                92624841

                Comment


                • #9
                  Etter litt lesing ang. hva som skjer i resten av verden synes det klart at det er ikke bare vi som ser et behov for enklere klasser enn F3P-A.

                  Ser ut til at større konkurranser har delt inn i følgende klasser:
                  - F3P-A (vanskeligst)
                  - F3P-B
                  - F3P-C
                  - Basic (lettest).

                  Fant ikke noe aresti-diagram for nevnte klasser i farta, men her er et par videoer.

                  BASIC:

                  F3P-C:

                  Comment


                  • #10
                    dette er vel lokale varianter kanskje ala Sport07 og Nordic i F3A klassen her i Norge.
                    Her det vel opp til oss selv dvs ildsjeler i norge til og dra igang noe!
                    Rune Gjelsnes
                    Vikersund
                    92624841

                    Comment


                    • #11
                      Du har antagelig rett RGJ. Dette er nok lokale varianter. Skal kikke litt nærmere på dette. Men hvis det allerede finnes klasser som man finner igjen rundtom i f.eks. Europa ser jeg jo for meg at det beste er om vi kopierer det som allerede er kjent. Ingen vits å finne opp kruttet på nytt

                      Comment


                      • #12
                        det er jeg enig i!
                        det er ihvertfall fin fin finger trening dette , haller finnes det jo mange steder gjelder bare og få innpass, støy problemer finnes jo heller ikke med dette!
                        Rune Gjelsnes
                        Vikersund
                        92624841

                        Comment


                        • #13
                          Hallo!
                          Jeg har sett at det er en gjeng som "trener" litt i Vallhall Arena i Oslo (Cirrus). Selv har "jeg" leid hallen for et modellfly-opplegg for NRK i nær fremtid, og den hallen er som laget for indoor-konkurranser!
                          Det er ikke allverdens dyrt for leie (jeg leide for to dager, Cirrus har den 3 timer av gangen tror jeg). Det eneste er at man da må leie litt "off-season", dvs midt på dagen, og tvilsomt med helger.. (Det hender det er noen andre arrangementer der...).

                          Jeg pratet litt med Rolf Meum sist jeg var innom hallen, og han mente vi burde klare å leie den et par ganger, en til trening og en til konkurranse. Det burde kunne samle flere indoor-entusiaster! Selv har jeg aldri fløyet der, men selv jeg kunne kanskje klart å unngå å treffe veggen der inne!

                          Jeg kan jo høre litt om når hallen er ledig for sånne krumspring!

                          Størrelsen på hallen er en "fullblods" fotballbane, og det er høyt NOK under taket!
                          Audun Thinn
                          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                          Comment


                          • #14
                            Endelig en tråd om dette! håper det kan bli så stort at vi får folk til å stille i alle grener! fra A til Basic. og ikke glem aeromusical. er mye artig ting som skjer der også.

                            Comment


                            • #15
                              Indoor F3Ai x i Larvik

                              Originally posted by kapia View Post
                              Endelig en tråd om dette! håper det kan bli så stort at vi får folk til å stille i alle grener! fra A til Basic. og ikke glem aeromusical. er mye artig ting som skjer der også.
                              Enig, flott med denne tråden. Kom med bidrag alle dere som er interesserte i denne grenen!

                              Her er så mitt lille bidrag.

                              Vi er altså så smått igang i Larvik med F3Ai x trening. Vi disponerer nå en egnet hall på privat basis hver ukedag - for tiden trener vi tre kvelder i uken - men på sen kveldstid, etter idrettstreningene.
                              Vi er ikke mange.
                              Vi arbeider også mye med videreutvikling av modeller/konstruksjonsdetaljer og motorer samt testing av ulike ESC'er og lipo.
                              Vi som holder på med dette opplever aktiviteten som svært meningsfull, nyttig og utfordrende. Å fly pent og harmonisk innenfor fire vegger og dertil øve på fastsatte figurer er en behagelig utfordring under alltid like forhold og står egentlig ikke noe tilbake for uteopplevelsen. Den litt nedlatende tonen man har hørt en sjelden gang om deprontjavs og hull i luftenflygingmedspektakulærecrash bryr vi oss ikke om her.
                              Som jeg har sagt før hadde det vært trivelig med litt nasjonalt fokus på dette og kanskje noen treff hvor man kunne dele erfaringer med hverandre og hente inspirasjon. Det hadde også vært trivelig med en form for (nasjonal) helårsaktivitet, ikke bare aktivitet i vinterhalvåret.

                              Kom med inspill!

                              Comment

                              Working...
                              X