Announcement

Collapse
No announcement yet.

F3P - Innendørs kunstflyging

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    F3P-A (Turn around programme)

    1) Take-Off sequence
    2) Inverted Cuban Eight
    3) 1/4 roll - knife edge 180° circle - 1/4 roll
    4) Looping with 1/2 roll at the top
    5) Inverted Stall turn - 1/2 roll after exit
    6) Triangular looping with 1/2 roll at the top
    7) Inverted 180° circle
    Rolling circle with one(!) roll
    9) High Hat with 1/4 rolls - exit normal
    10) Half 4 point roll
    11) Humpty Bump
    12) Torque roll
    13) Landing sequence

    F3P-B:

    1) Take-Off
    2) Horizontal Eight
    3) Looping
    4) Four Point Roll
    5) Double Immelmann with 1/2 rolls
    6) Inverted Stall Turn with 1/2 rolls
    7) High Hat with 1/4 rolls
    Rolling circle with one(!) roll
    9) Landing sequence

    Her er jo eksempelet som blei brukt i 2007. og mest sannsynligt i 08.
    Jeg synest vi burde ha holdt oss til det programet som ellers rundt i verden blir brukt, og ikke prøve å skille oss ut. kansje vi en gang i framtiden også får denne hobbyen til å bli seriøs slik at vi kan konkurere på verdens basis. (jeg aresterer meg selv og sier at franskemennene har eget opplegg, og at dem fleste tilpasser seg etter tyskerne.)

    Comment


    • #17
      Clik eller Jazz?

      Hei Ole Andre,

      du som har begge, hvilken burde jeg kjøpe?

      - Thore Thoresen

      Comment


      • #18
        Kommer litt ann på hva du skal bruke flyet til egentlig. Begge flyr sakte og fint samt tracker veldig bra. I så måte er forsåvidt begge greie til F3P.

        Click! bremser raskere ned, og flyr noe saktere enn Jazz. For F3P vil jeg si denne er helt klart førstevalget.

        Jazz er litt mer action, kvikkere rorrespons, og litt "glattere". Bruker fort mer plass hvis du har mye motor og er uforsiktig på gassen. Litt mer "shockflyer" liksom. Men for all del, denne kan også flyes "gørr-sakte", men det krever at du er litt disiplinert. Trenger også noe mer sideror for å fly knife-edge. Dette er kanskje et bedre "all-round" fly enn Click!.

        Jeg klarte ikke å velge så det ble begge Og jeg liker dem begge to.

        Comment


        • #19
          Bra, da er en Clik bestilt. Kanskje det blir en Jazz også?

          Vi skal fly i Lommedalshallen på lørdag, dette er nest siste kveld i vinter. Noen som vet om det er flyging i andre haller på østlandet videre fremover?

          - T

          Comment


          • #20
            Originally posted by RGJ View Post
            dette er vel lokale varianter kanskje ala Sport07 og Nordic i F3A klassen her i Norge.
            Her det vel opp til oss selv dvs ildsjeler i norge til og dra igang noe!
            Ja! "Noen" må dra i gang dette!
            Mvh Terje Martinsen
            leder Modellflyseksjonen/NLF
            www.modellfly.info

            Comment


            • #21
              Hva med å gjøre en del av Ekeberg stevnet om til F3p konkurranse...bare slenger en ide ut her...
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #22
                Nå begyner det vel å riste liv i denne tråden! Er det noen som har tenkt på et 'entry-level' programm?
                www.ofremmi.info

                Comment


                • #23
                  Bra du vekker opp denne tråden igjen Ola. Som nevnt tidligere tror jeg det er lurt å satse på programmer som allerede er i bruk rundt om i verden.

                  Nederland og Tyskland er vel de "ledende" landene mht. F3P, men Nord-Irland var i fjor også godt i gang med å bygge et stort miljø og har hatt et par vellykkede relativt store konkurranser.

                  Har vært i kontakt med en som heter Matthew Poots fra Nord-Irland og har en god del informasjon av han.

                  De fire klassene jeg har funnet frem til som er noenlunde "etablert" er følgende:
                  F3PA - Dette er den eneste FAI-klassen og er også den med høyest vanskelighetsgrad.
                  F3P-B og F3P-C Noe lavere vanskelighetsgrad. Klassene er definert av det Nederlanske F3P miljøet og tror også det blir brukt i Tyskland.
                  "BASIC" - Dette programmet er laget av Matthew Poots fra Nord-Irland og er et "entry-level" program.

                  Legger ved beskrivelse av BASIC-programmet som er mitt forslag til hva vi tar i bruk her i Norge som rekrutteringsklasse.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #24
                    Clik'n er klar, og jeg er klar. Hvor skal vi ta første konkurransen?

                    - Thore

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by extrathore View Post
                      Clik'n er klar, og jeg er klar. Hvor skal vi ta første konkurransen?

                      - Thore
                      RCpro Arctic e-fest er jo en fin arena å sparke i gang noe Velkommen..
                      Vi har full fotballbane-størrelse på hallen, og 20mtr under taket.

                      Not Found
                      Emil Nilsen
                      www.rcpro.no

                      Comment


                      • #26
                        ... Dette blir gøy! . ....hmm, kom litt for sent kansje... ca 1 år +...

                        Aldri for sent dette her.

                        hmm, Programmene finnes jo allerede, er verd ett forsøk...
                        Om en klubb / gjeng allerede leier hall enkelte kvelder, kan rett og slett eteren jobbe; avertere i all enkelthet , spre rykter, mailinglister osv at det vil bli avholdt konkuransse en av disse kveldene.

                        Hvordan gjøre det når man faktisk er sammlet denne kvelden, og i all enkelt-het, som jeg tror må til, iallefall til man kommer igang med dette her??

                        Forslag ;
                        * Man starter med ett av de enkle / enkleste F3P (?) programmene, og evt logger stemningen for å kjøre mer avansert F3P a,b el. utover kvelden(dagen). Helt sikkert noen som prøver seg. Mange dyktige piloter rundt om som helt sikkert kjører demo og engasjerer.

                        * Omgangen dømmes under ett, dvs man får bedømmning som i kunstløp; E`n karakter fra hver dommer, og ikke for hver enkelt-øvelse. Dette for å lette på trykket, både for de som arrangerer (ikke skrivere,- pc-styr, runnere ,etc) og de som dømmer ( uerfarne dommere som ikke vet helt detaljer, men som kan se totalen/ sammenligningen mellom utøverne). Poengsummen kommer der og da, alle vet, også evt publikum. Omgangs-resultatene skrives på en tavle el, og legges sammen til slutt ( "som i gamle dager").

                        * start- rekkefølgen settes opp etter oppmøte, skriver seg på listen selv, og alle følger med på sin tur. Dette både for å enkle påmeldinger ,organiseringen etc ,og også gjøre det enklere for de som lurer, som kansje stiller i løpet av konkuransen, eller bare vil se. Fint å få interesse, disse stiller kansje neste gang.

                        * Blir med å ordner jeg! . Praten går litt i kulissene allerede ... håper det gir frukter ...

                        Vel, som sagt, bare ett forslag fra meg, tror det enkle er det beste i starten til man kommer igang.. så kan man jo dra dette så langt man bare ønsker og klarer etterhvert!


                        Kjell Olav

                        P.S Har shoppet 2 stk hotte greier, fulle av gadjets i alle farger

                        Comment


                        • #27
                          Nå er det gått enda et år og jeg har også oppdaget F3P og funnet ut hva det dreier seg om - men så forsvant siden hos FAI som det var linket til. Alt for vanskelig program for meg, men entry level høres fristende ut. Er det noe aktivitet i Oslo-området?

                          Det er er rimelig bra utvalg av modeller ute hos forhandlerne har jeg sett og prisen er latterlig lav. Holder på å lime sammen denne 404 - File or directory not found. og satser på jomfrutur i Ekeberghallen 30/1.
                          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Biplan View Post
                            Nå er det gått enda et år og jeg har også oppdaget F3P og funnet ut hva det dreier seg om - men så forsvant siden hos FAI som det var linket til. Alt for vanskelig program for meg, men entry level høres fristende ut. Er det noe aktivitet i Oslo-området?
                            Du finner FAI informasjonen under denne tråden - F3P er nesten helt bakerst i dokumentet.

                            Videre finner du noe info og videoer av programmet på våre sider under Lørdag 29. januar linken
                            Last edited by Quadrocopter; 15-01-11, 10:46.

                            Comment


                            • #29
                              Sport07 og F3P Lørdag 29.01.2011 i Ekeberghallen

                              Oppdatering om Cirrus og Vingtors arrangement i Ekeberghallen 29. Januar 2011:

                              PROGRAM
                              - KL 12-14: Fri flyging/trening.
                              - Kl. 14. Sport07 - konkurranse.
                              - Deretter: F3P (AP) dersom det blir mer enn 2 påmeldte.

                              SØNDAG på Modellflymessen blir det oppvisning med Carl Olsson!

                              Video, program, påmelding, detaljer på modellflymesse

                              MVH Martin

                              Comment

                              Working...
                              X