Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny radio - kjøpshjelp for og emot!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny radio - kjøpshjelp for og emot!

    Da har jeg (endelig) bestemt meg, jeg skal inn i den nye radioverden, den uten glitch og frekvensklyper, på tide sier kanskje du.

    Jeg har fulgt med litt, ikke mye, men noe og tror vel at det bikker mot å investere i en Spectrum. Å andre siden skjønner jeg at feks JR har en variant med modul hvor man kan bruke 35Mhz OG 2,4Ghz. Eller...? Er det en fordel å bruke "begge deler" for å slippe investere i ørton nye mottakere eller blir det tull?
    Vel som dere skjønner har jeg ikke all kunnskap jeg trenger og ønsker derfor litt hjelp her. Hensikten er at det jeg velger skal jeg være fornøyd med en (god) stund. I dag flyr jeg med Eclipse 7.

    Noen spørsmål som gjerne kan drøftes i denne tråden er;
    - Er Spectrum riktig valg? (se først bruksområde)
    - Hvis ikke Spectrum, hvilken skal jeg da velge?
    - Hvilken Spectrum, 6, 6i, 7, og hvorfor?
    - Har begge modeller "nok" mixermuligheter mm?

    Jeg bruker radioen elektriske modeller, parkflyers og inndoor modeller. Flyr ikke seil eller "store" modeller. Største modell er på 1,3m og 1kg+. Jeg har ingen planer om å begynne med seil eller store modeller. Noe opp i størrelse er vel mulig i fremtiden med det er liten risiko at du vil se med med en 2,5m.

    På forhånd takk for all hjelp, og please, hold informasjonen på "brukernivå-språk". Jeg er ikke elektroingenjør!

    Peter
    Last edited by Propepperell; 16-02-08, 17:55. Reason: Dårlig Norsk, er jo Svensk da...
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

  • #2
    Er det virkelig ingen som kan komme med noen kjøpsråd her? Pleier jo ikke å være mangel på synspunkter. Kom igjen a'!

    Peter
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

    Comment


    • #3
      Om det holder med 7 kanaler kan du kjøpe en DX7 og være ferdig med det.
      Spør du meg er det ikke så mye å lure på. Billig, glitchfri og uproblematisk om en forholder seg til det som står i brukermanualen vedrørende antenneplassering og spenning inn på mottakeren. Greit med miksemuligheter, grei meny og en del folk rundt om kring har radioen så det er ikke noe problem å få litt hjelp.

      Om du har mulighet til å vente ei stund ville jeg droppet radiokjøp nå og kjøpt noe på den nye frekvensen som blir tatt i bruk. Om du må ha nå ville jeg som sagt kjøpt DX7 en gang til om jeg skulle velge på ny.

      Dette er bare min subjektive mening, basert på glitchfri og uproblematisk flyging med både fly og helikopter det siste året og så får andre mene noe anna om de har andre erfaringer...
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Takk. Når kommer så den nye frekvensen? Er det tal or "rett rundt hjørnet" eller?
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

        Comment


        • #5
          Ja enig! DX7 er en fin radio, 2.4GHz, gode orginalservoer (du har vel kanskje ikke bruk for disse i de små flyene da) og ikke minst en fin pris. Mottakerne er jo utrolig små og billig også. Rett over 3 høvdinger for radioen er latterlig billig syns jeg. Har selv DX7, og den blir nok værende en goood stund til! Eneste er vel at det ikke er kommet en koffert til denne radioen enda (?)
          Trex 250, Trex 450 ccpm, Trex 500 CF, Trex 600N Pro, Trex 700E FBL
          PA Extra MX, Yak 54 3D EPP
          Spektrum DX7

          Comment


          • #6
            jeg har DX7`en og en Futaba 7c fasst, og vil si att begge radioene er meget bra. men den jeg vil anbefale er futaba 7c fasst på grunn av menyene er lettere og finne fram i og den er en del lettere og sette opp modellene på. DX7 en er de en del rot i menyene og litt vansklig og sette opp modellene på syntes jeg, men de går med brukanvisning, har blad mye i den.
            mvh stin
            Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
            På vei inn i Hangaren.
            Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

            Comment


            • #7
              Jepp. Enig med Stin.. 7C har lett og grei meny å finne fram i. Kvalitetsmessig så er det vel det samme hva du velger.
              Emil Nilsen
              www.rcpro.no

              Comment


              • #8
                Jeg hadde også en runde med vurderinger av ulike alternativer før jeg valgte 2.4GHz. Landet til slutt på Spektrum, med klar margin. Etter min mening vil dette også være det riktige for deg. Spesielt fordi du flyr små modeller.
                Har kun flydd med Futaba-radioer tidligere. Likevel synes jeg ikke programering av Spektrumen var noen stor utfordring. Annerledes menysystem, men samme begreper. Har brukt Spektrum'n på diverese El-modeller og Fuelfly opp till 150-size så langt. Knirkefritt. Bruker fortsatt 14MZ'n på stormodellene. Litt lite med 7 kanaler her.
                For Spektrum:
                - Billig og tilgjengelig overalt
                - Godt utvalg i lette mottakere. (Futaba er ikke i nærheten, dessverre)
                - Glitch-fri så langt. Selv mange hundre meter unna.
                - Innovasjon. Tidlig ute med nye ting.
                - Glimrende strømforbruk. Batteriet varer timevis.

                Mot:
                - Litt lett. Plastfølelse. Mulig jeg sammenligner med feil radio. 14MZ
                - Skulle gjerne sett litt fler programeringsmuligheter. Spesielt for fly.
                - Fast bryterplassering. Ikke mulig å velge fritt som på Futaba.

                Lykke til med valg av sender.
                Trond Dullerud
                Trondheim Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Takk for all hjelp!

                  Så da blir det vel det jeg trodde... Spectrum.

                  Noen som vet hvor jeg finner denne? Elefun er tomme.

                  Peter
                  Peter Rahm
                  Siggerud
                  Cirrus RCFK

                  Comment


                  • #10
                    Her:

                    http://www.hobbyogfritid.com/spektru...162-74245.html

                    Comment


                    • #11
                      Litt heftig pris i forhold til elefun.
                      Peter Rahm
                      Siggerud
                      Cirrus RCFK

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by TrondD View Post
                        Jeg hadde også en runde med vurderinger av ulike alternativer før jeg valgte 2.4GHz. Landet til slutt på Spektrum, med klar margin. Etter min mening vil dette også være det riktige for deg. Spesielt fordi du flyr små modeller.
                        Har kun flydd med Futaba-radioer tidligere. Likevel synes jeg ikke programering av Spektrumen var noen stor utfordring. Annerledes menysystem, men samme begreper. Har brukt Spektrum'n på diverese El-modeller og Fuelfly opp till 150-size så langt. Knirkefritt. Bruker fortsatt 14MZ'n på stormodellene. Litt lite med 7 kanaler her.
                        For Spektrum:
                        - Billig og tilgjengelig overalt
                        - Godt utvalg i lette mottakere. (Futaba er ikke i nærheten, dessverre)
                        - Glitch-fri så langt. Selv mange hundre meter unna.
                        - Innovasjon. Tidlig ute med nye ting.
                        - Glimrende strømforbruk. Batteriet varer timevis.

                        Mot:
                        - Litt lett. Plastfølelse. Mulig jeg sammenligner med feil radio. 14MZ
                        - Skulle gjerne sett litt fler programeringsmuligheter. Spesielt for fly.
                        - Fast bryterplassering. Ikke mulig å velge fritt som på Futaba.

                        Lykke til med valg av sender.
                        Måtte le litt her ja
                        "Litt lett. Plastfølelse. Mulig jeg sammenligner med feil radio. 14MZ"
                        Er ikke 14Mz den til 16000kr på elefun
                        Du får nemelig ikke samme radio til 4000 som du får for 16000

                        Men apropos "fast bryterplasering" kan man velge hvor brytern'e skal stå på 7c???
                        Azkiboy


                        "Når du først har blit bitt av RC Basillen så blir du aldri frisk"

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Azkiboy View Post
                          Men apropos "fast bryterplasering" kan man velge hvor brytern'e skal stå på 7c???
                          Det som menes er at man ikke kan velge hvilken funksjon de forskjellige bryterne skal ha.

                          På 7C kan du velge dette relativt fritt, men ikke helt fritt på alt.

                          Jeg bruker både DX7 og 7C, og er rimelig sikker på at du vil blir fornøyd enten du velger det ene eller andre. Men hvis jeg skulle kjøpt noe nå så ville jeg kjøpt 7C. Har ikke noen kjempegode argumenter for å velge enten det ene eller andre, men noe småplukk er det på begge. En ting som irriterer meg med DX7'n er at det ikke er mulig å starte/stoppe timeren via throttlestikken.

                          Sånn generellt synes jeg FASST virker som et bedre system å satse på enn Spektrum. Futaba har som nevnt ikke det helt store mottakerutvalget (ennå), men har allikevel alt jeg trenger. Den minste mottakeren veier kun 7g uten kasse og det er lett nok for indoor-flyene mine hvertfall. Og da samme mottakeren like gjerne kan brukes i "giant scale" fly så synes jeg dette er en like grei deal som å måtte kjøpe "dedikerte" mottakere til enten stort eller smått.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Propepperell View Post
                            Litt heftig pris i forhold til elefun.
                            http://www.helihobby.no/product_info...products_id=54

                            Comment

                            Working...
                            X