Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro- eller fuel-helikopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektro- eller fuel-helikopter

    Er det billigere å fly med fuel-heli enn elektro-heli (f.eks. Trex600)????

  • #2
    Tja vanskelig spørsmål egentlig. Problemet med elektro er prisen å gode batterier. Sånn sett er fuel billigere, men batterier kan jo lades osv. Fordelen med fuel er at man kan fylle tanken og kjøre igang med en gang
    Lars Norberg

    Comment


    • #3
      En lite regnestykke :

      Antar at jeg flyr 6 turer hver gang jeg flyr.

      Elektro 50-size :

      Pris pr. batteri (technoflight) Flightpower Evo25 V-Power 6s1p 4900mAh (Block)
      Produkt No: EVO49006S1P25VP kr 2.180,00

      Dersom jeg skal fly 6 turer hver gang, trenger jeg selvfølgelig 6 batterier. Mao 13080,- i batterier.

      Jeg vet ikke hva man beregner for levetid på disse batteriene. Men på 450-size har jeg en tenkt levetid på en sesong !! Dette er veldig sentralt for regnestykket.


      Nå flyr jeg 90 som sikkert bruker dobbelt så mye fuel som en 50-size.

      Jeg klarer et sted mellom 6-7 turer pr. kanne. Hver kanne koster 250,-. Dersom jeg kjøper fuel for 13080 tilsvarer dette litt mer enn 52 kanner fuel !!!!!

      I praksis bruker jeg kanskje 16-20 kanner fuel pr. sesong på min 90. Dette tilsvarer ca 5000 kroner i fuel pr. år.


      Foreløpig har jeg ikke tatt med ladere og ladetid !!!!


      Æsj - Konklusjonen er at det er dyrt uansett. Jeg har foreløpig konkludert med at 50-size elektro er for dyrt. Men vi driver vel ikke denne hobbyen fordi det er billig !!!
      Last edited by ehaga; 22-02-08, 22:08.
      - Erik -

      ------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

      Futaba 18MZ

      Comment


      • #4
        Det kommer helt an på hvordan du regner. Du kan få regnestykket til å bikke begge veier om du vil, men da med ulike forutsetninger/ønsker. Holder det med et batteri er det nok billigere med elektro men så fort du vil ha 2 eller flere pakker snur fort regnestykket.

        Med et fuel helikopter kan du fly-tanke-fly-tanke og fly til krampa tar deg. Fint når du er i opplæringsfasen.

        Med et elektrohelikopter kan du fly-lade (prate tull med de andre på stripa)-fly- prate mer tull, noe som er fint om du også har noe anna å fly med når du er på stripa.

        For å kunne fly mange(tilnærmet ubegrenset) turer ila. en dag bør du enten svi av ei månedslønning i batterier eller fly fuel. Om det ikke er så viktig å fly ei hel kanne med fuel hver gang du er på stripa får du gjerne +\-4 turer med et batteri, avhengig av hvor lenge du er der

        Når det er sagt syntes jeg lite støy, null oljesøl og justering av motor veier opp for fordelene med fuel. Må nesten si at støy veier tyngst. Må innrømme jeg kunne tenkt meg flere batterier men det handler vel om prioriteringer...

        Elektro er også litt problematisk på vinterstid med mindre en f.eks kjøper seg en varmeboks.

        Trex 600, Logo 500 og 600 er gode 30-50 elektro helikoptre.
        Trex 500 (og etter hvert Logo 400) blir vel sansynligvis populære 1metringer.
        I størrelsen under 1 meter (ca. 70-75cm rotordiameter) finnes det en hel drøss med helikoptre.
        Nevner disse fordi det finnes norske forhandlere. Uttaskjærs finnes det en del andre.
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Kommer nok litt an på hvilken størrelse heli det er snakk om her ja. Elektro blir fort dyrt når det blir stort.
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            Dersom jeg skal fly 6 turer hver gang, trenger jeg selvfølgelig 6 batterier. Mao 13080,- i batterier.
            Dette blir vel å sette det hele litt på spissen... Du trenger selvfølgelig ikke 6 batterier for å fly 6 turer om du har tid og mulighet til å lade på stripa...

            Det kommer jo an på om en belager seg på å lade på stripa eller er opptatt av å få flest mulig turer i lufta ila. en kort ettermiddag.

            Men jeg forstår hva du mener...
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #7
              Originally posted by ehaga View Post
              Pris pr. batteri (technoflight) Flightpower Evo25 V-Power 6s1p 4900mAh (Block)
              Produkt No: EVO49006S1P25VP kr 2.180,00

              ...Jeg vet ikke hva man beregner for levetid på disse batteriene. Men på 450-size har jeg en tenkt levetid på en sesong !! Dette er veldig sentralt for regnestykket.

              ... Jeg klarer et sted mellom 6-7 turer pr. kanne. Hver kanne koster 250,-. Dersom jeg kjøper fuel for 13080 tilsvarer dette litt mer enn 52 kanner fuel !!!!!

              I praksis bruker jeg kanskje 16-20 kanner fuel pr. sesong på min 90. Dette tilsvarer ca 5000 kroner i fuel pr. år.
              (For evt nye lesere gjør jeg oppmerksom på min "inhabilitet" som elektro-/batteriforhandler, men jeg tillater meg allikevel å regne litt videre på Erik's kalkyler....)

              Som Espen påpeker vil ulik regnemetodikk i stor grad styre hvilken retning en slik kalkyle vipper. Men en ting kan man vel være enig om: Startkostnaden med elektro er en god del høyere enn med fuel - i den forstand at du "forskuddsbetaler" mer av flytiden din når du anskaffer utstyret (batteriene).

              FlightPower's "life cycle expectations"-tall har tidligere vært omtalt blant annet i denne tråden. Med normal bruk og riktig behandling har vi god erfaring for at en LiPo-pakke av god kvalitet fint tåler 150 turer, ofte også 200 og over uten vesentlig ytelsesforringelse. La oss anslå 100 som minimum og 200 som maks. Det gir en pris "pr tur"/cycle på pakken Erik viser til i området 11 til 22 kr.

              Noen runder med "kalkisen" på Erik's fuel-tall tilsier til sammenligning en "tur-pris" i området 35 til drøyt 40 kroner (250kr pr kanne, 6-7 turer pr kanne).
              Edit: La oss anta det halve for 50-size - altså rundt 20 kr pr tur og 12-14 turer pr kanne.

              Selv om man kun benytter "fast charge" (ladning ved 2,5C) og har et snitt-trekk på LiPo'ene på ca 10C er forventet levetid fortsatt 100 cycler. (Dette stemmer også godt med våre erfaringer). Med "fast charge" (15-20min ladetid) senkes også behovet mhp antall batterier om man vel å merke har mulighet til å lade når man er på feltet. Og fortsatt så vil "tur-prisen" være i underkant av fuel-prisen som refereres over.

              Jeg tillater meg ennå litt mer "gymnastikk" med dine tall, Erik...:
              • 20 kanner fuel pr år gir i følge dine tall 120-140 turer med totalkost på ca 5000.
              • La oss fortsatt anta et forbruk på ca det halve for 50-size - med andre ord ca 240-280 turer for den samme prisen.
              • 6 batterier ville helt riktig koste ca 13000 (2,5 ganger fuel-prisen) men ville til gjengjeld (normalt) kunne gi deg et sted mellom 600 og 1200 turer - altså fra (ca) 2,5 til 4 ganger så mange turer.... Med andre ord en batterikostnad som er fra (omtrent) lik til (ca) det halve av fuel.

              Forutsatt at tallmaterialet er noenlunde riktig, strever jeg fælt med å se hvordan du skulle klare å slite ut pakkene i regne-eksempelet ditt i løpet av en sesong, Erik....

              mvh
              Last edited by TFlight; 23-02-08, 16:12. Reason: Misforstod Erik's tall, og har justert deretter....:)
              Jørgen Dahl
              Innehaver av www.technoflight.no
              fra 2006 til 2008...

              Comment


              • #8
                Jeg er vel også inhabil i dette tema, men er helt ening med Jørgen. Flyr selv en Raptor E620SE, og har regnet på dette flere ganger, og jeg kan ikke se at det på noen måte skal bli billigere å fly nitro. Det finnes etter min mening bare to skikkelig gode grunnet til ikke å velge elektro, og det er: 1: Motorlyd, og lukten av brent nitro som alle modellflygere "liker". 2: Startprisen på elektro oppsettet.
                Viktigste momentet i dette er vel at en bør ikke "glemme" å ballansere, og så bør en ikke havarere dyre LiPo pakker.. da kan fort regnestykket endres til nitroen sin fordel.
                Last edited by RCpro; 23-02-08, 13:49.
                Emil Nilsen
                www.rcpro.no

                Comment


                • #9
                  kostnad

                  Originally posted by technoflight View Post
                  (For evt nye lesere gjør jeg oppmerksom på min "inhabilitet" som elektro-/batteriforhandler, men jeg tillater meg allikevel å regne litt videre på Erik's kalkyler....)

                  Som Espen påpeker vil ulik regnemetodikk i stor grad styre hvilken retning en slik kalkyle vipper. Men en ting kan man vel være enig om: Startkostnaden med elektro er en god del høyere enn med fuel - i den forstand at du "forskuddsbetaler" mer av flytiden din når du anskaffer utstyret (batteriene).

                  FlightPower's "life cycle expectations"-tall har tidligere vært omtalt blant annet i denne tråden. Med normal bruk og riktig behandling har vi god erfaring for at en LiPo-pakke av god kvalitet fint tåler 150 turer, ofte også 200 og over uten vesentlig ytelsesforringelse. La oss anslå 100 som minimum og 200 som maks. Det gir en pris "pr tur"/cycle på pakken Erik viser til i området 11 til 22 kr.




                  Noen runder med "kalkisen" på Erik's fuel-tall tilsier til sammenligning en "tur-pris" i området 35 til drøyt 40 kroner (250kr pr kanne, 6-7 turer pr kanne).

                  Selv om man kun benytter "fast charge" (ladning ved 2,5C) og har et snitt-trekk på LiPo'ene på ca 10C er forventet levetid fortsatt 100 cycler. (Dette stemmer også godt med våre erfaringer). Med "fast charge" (15-20min ladetid) senkes også behovet mhp antall batterier om man vel å merke har mulighet til å lade når man er på feltet. Og fortsatt så er "tur-prisen" ned mot det halve av fuel-prisen som refereres over. Da er ikke lade- og balanseringsutstyr (ei heller fuelpumper og annet verktøy...) innregnet i kalkylene.

                  Jeg tillater meg ennå litt mer "gymnastikk" med dine tall, Erik...:
                  • 20 kanner fuel pr år gir i følge dine tall 120-140 turer med totalkost på ca 5000.
                  • 6 batterier ville helt riktig koste ca 13000 men ville til gjengjeld (normalt) kunne gi deg et sted mellom 600 og 1200 turer.... Selv håndtering av batteriene i grensen mot "mishandling" burde gi 300 turer, og fortsatt vil LiPo-prisen være konkurransedyktig mot fuel....

                  Jeg strever med andre ord fælt med å se hvordan du skulle klare å slite ut pakkene i regne-eksempelet ditt i løpet av en sesong....

                  mvh

                  Heisann Jørgen

                  Har jeg misforstått,eller var det ikke et 90 size heli Erik brukte som et eksempel for fuelforbruk, hvis ja så bruker den som nevnt av erik mye mer fuel enn et 50 size.
                  Kan hende jeg har lest feil men,spør nå alikevel
                  Futaba 10C Fasst
                  Last Down 3XL V3
                  Spirit Elite
                  Primo
                  Hellcat
                  Sukhoi
                  Pt 19
                  Ucd
                  Bossanova
                  Giles 202
                  Boomerang
                  Mojo
                  Ultra Stick
                  Riva Silver X
                  Laser 3d
                  Hobbyrommet er fullt av leker.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by bellanca View Post
                    Heisann Jørgen

                    Har jeg misforstått,eller var det ikke et 90 size heli Erik brukte som et eksempel for fuelforbruk, hvis ja så bruker den som nevnt av erik mye mer fuel enn et 50 size.
                    Kan hende jeg har lest feil men,spør nå alikevel
                    Jo - det ser ut som du har helt rett i den observasjonen....

                    Jeg innrømmer gjerne at fuel ikke er mitt område. Jeg tok bare rått tak i Eriks tall....

                    (Har rettet opp innlegget mitt lengre opp i tråd med dette....

                    mvh
                    Jørgen Dahl
                    Innehaver av www.technoflight.no
                    fra 2006 til 2008...

                    Comment


                    • #11
                      Jeg skal gjøre det enkelt.

                      Elektro.

                      Sånn.

                      Billigst i lengden i hvertfall. Men det er andre fordeler som veier myyyye tyngre enn prisen.

                      Comment


                      • #12
                        Gjøm unna tall å tull, ut å fly istede. Trengs det invisteringer, så løp å kjøp å dra ut å fly igjen! Blir rape tollat av alle talla! Sjøl om det va godt forståelig!
                        Trex 250, Trex 450 ccpm, Trex 500 CF, Trex 600N Pro, Trex 700E FBL
                        PA Extra MX, Yak 54 3D EPP
                        Spektrum DX7

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by technoflight View Post
                          (For evt nye lesere gjør jeg oppmerksom på min "inhabilitet" som elektro-/batteriforhandler, men jeg tillater meg allikevel å regne litt videre på Erik's kalkyler....)

                          Som Espen påpeker vil ulik regnemetodikk i stor grad styre hvilken retning en slik kalkyle vipper. Men en ting kan man vel være enig om: Startkostnaden med elektro er en god del høyere enn med fuel - i den forstand at du "forskuddsbetaler" mer av flytiden din når du anskaffer utstyret (batteriene).

                          FlightPower's "life cycle expectations"-tall har tidligere vært omtalt blant annet i denne tråden. Med normal bruk og riktig behandling har vi god erfaring for at en LiPo-pakke av god kvalitet fint tåler 150 turer, ofte også 200 og over uten vesentlig ytelsesforringelse. La oss anslå 100 som minimum og 200 som maks. Det gir en pris "pr tur"/cycle på pakken Erik viser til i området 11 til 22 kr.

                          Noen runder med "kalkisen" på Erik's fuel-tall tilsier til sammenligning en "tur-pris" i området 35 til drøyt 40 kroner (250kr pr kanne, 6-7 turer pr kanne).
                          Edit: La oss anta det halve for 50-size - altså rundt 20 kr pr tur og 12-14 turer pr kanne.

                          Selv om man kun benytter "fast charge" (ladning ved 2,5C) og har et snitt-trekk på LiPo'ene på ca 10C er forventet levetid fortsatt 100 cycler. (Dette stemmer også godt med våre erfaringer). Med "fast charge" (15-20min ladetid) senkes også behovet mhp antall batterier om man vel å merke har mulighet til å lade når man er på feltet. Og fortsatt så vil "tur-prisen" være i underkant av fuel-prisen som refereres over.

                          Jeg tillater meg ennå litt mer "gymnastikk" med dine tall, Erik...:
                          • 20 kanner fuel pr år gir i følge dine tall 120-140 turer med totalkost på ca 5000.
                          • La oss fortsatt anta et forbruk på ca det halve for 50-size - med andre ord ca 240-280 turer for den samme prisen.
                          • 6 batterier ville helt riktig koste ca 13000 (2,5 ganger fuel-prisen) men ville til gjengjeld (normalt) kunne gi deg et sted mellom 600 og 1200 turer - altså fra (ca) 2,5 til 4 ganger så mange turer.... Med andre ord en batterikostnad som er fra (omtrent) lik til (ca) det halve av fuel.

                          Forutsatt at tallmaterialet er noenlunde riktig, strever jeg fælt med å se hvordan du skulle klare å slite ut pakkene i regne-eksempelet ditt i løpet av en sesong, Erik....

                          mvh
                          Hva med flytiden på hver tur?
                          Når jeg hadde en T-rex600cf så kunne jeg fly i nesten 4 min med ett Flightpower 6s 4900mah for og ikke bruke mer enn 80% av batteriet
                          de som flyr med nitroversionen på stripa flyr i 7-8min..

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by technoflight View Post
                            (For evt nye lesere gjør jeg oppmerksom på min "inhabilitet" som elektro-/batteriforhandler, men jeg tillater meg allikevel å regne litt videre på Erik's kalkyler....)

                            Som Espen påpeker vil ulik regnemetodikk i stor grad styre hvilken retning en slik kalkyle vipper. Men en ting kan man vel være enig om: Startkostnaden med elektro er en god del høyere enn med fuel - i den forstand at du "forskuddsbetaler" mer av flytiden din når du anskaffer utstyret (batteriene).

                            FlightPower's "life cycle expectations"-tall har tidligere vært omtalt blant annet i denne tråden. Med normal bruk og riktig behandling har vi god erfaring for at en LiPo-pakke av god kvalitet fint tåler 150 turer, ofte også 200 og over uten vesentlig ytelsesforringelse. La oss anslå 100 som minimum og 200 som maks. Det gir en pris "pr tur"/cycle på pakken Erik viser til i området 11 til 22 kr.

                            Noen runder med "kalkisen" på Erik's fuel-tall tilsier til sammenligning en "tur-pris" i området 35 til drøyt 40 kroner (250kr pr kanne, 6-7 turer pr kanne).
                            Edit: La oss anta det halve for 50-size - altså rundt 20 kr pr tur og 12-14 turer pr kanne.

                            Selv om man kun benytter "fast charge" (ladning ved 2,5C) og har et snitt-trekk på LiPo'ene på ca 10C er forventet levetid fortsatt 100 cycler. (Dette stemmer også godt med våre erfaringer). Med "fast charge" (15-20min ladetid) senkes også behovet mhp antall batterier om man vel å merke har mulighet til å lade når man er på feltet. Og fortsatt så vil "tur-prisen" være i underkant av fuel-prisen som refereres over.

                            Jeg tillater meg ennå litt mer "gymnastikk" med dine tall, Erik...:
                            • 20 kanner fuel pr år gir i følge dine tall 120-140 turer med totalkost på ca 5000.
                            • La oss fortsatt anta et forbruk på ca det halve for 50-size - med andre ord ca 240-280 turer for den samme prisen.
                            • 6 batterier ville helt riktig koste ca 13000 (2,5 ganger fuel-prisen) men ville til gjengjeld (normalt) kunne gi deg et sted mellom 600 og 1200 turer - altså fra (ca) 2,5 til 4 ganger så mange turer.... Med andre ord en batterikostnad som er fra (omtrent) lik til (ca) det halve av fuel.

                            Forutsatt at tallmaterialet er noenlunde riktig, strever jeg fælt med å se hvordan du skulle klare å slite ut pakkene i regne-eksempelet ditt i løpet av en sesong, Erik....

                            mvh
                            Men man må tenke på flytid pr tur og. En tank på min Trex 600N varer mer en 4min

                            Viss flytid pr ladding er 4 min med elektro, å 8 min me fuel blir vel regnestykke slik:

                            Elektro:600-1200 turer gir 40-80 Timer flytid. Pris 13000kr ( 6 batterier)
                            Fuel: 240-280 turer gir 32-37,333 Timer flytid Pris 5000 kr ( 20 kanner fuel)
                            Last edited by Søndagsflyger; 23-02-08, 19:54. Reason: tull me tall..

                            Comment


                            • #15
                              Hadde samme dilemma for noen mnd siden. Jeg kjøpte først en Trex 600E. Etter å ha bygd denne fant jeg ut at den ble for dyr å få i luften, så solgte den. Kjøpte senere en Trex 600N, og har ikke angret et sekund, av følgende grunner.

                              -Flytid: 4-5 minutter med en elektrisk Trex, over 10 minutter med Nitro
                              -Ladetid: 1 time med en elektrisk Trex, avhengig av hvor rask jeg er å fuele med Nitro
                              -Ytelse: OS Hyper 50 yter meget godt, og utifra videoer jeg ser på nettet når ikke en 600E opp til dette før man øker antall celler.
                              -Pris: Regnet med 5minutter på elektro, og 10 minutter på nitro. Da får jeg 2.9kr/min med elektro, og 2.5kr/min med nitro.
                              Morten Smøraas

                              Comment

                              Working...
                              X