Announcement

Collapse
No announcement yet.

SD model yak 54 35%

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SD model yak 54 35%

    Ja nå har jeg fått meg noe gnist til å begynne å bygge litt igjen.
    Flyet er ankommet meg for en liten stund tilbake men ikke påbegynt så nå er det på tide
    Dette er det største flyet med motor jeg har hatt noen gang så det blir utrooolig spennende ;
    Og må jo si etter å ha åpnet esken wow det er jo DIGERT hehe

    av valg av utstyr til modellen har jeg valgt:

    hitec hs5955tg over hele fjøla 8 stk (utenom throtle den har jeg ikke funnet servo til enda)
    motoren er en ny type men billig sv 100ccm bokser prop 28x10
    batterier har jeg tenkt 2 stk sanyo 2400mah nicad
    1 stk Smart-fly Powerexpander Pro.......
    ellers var vell flypakken ganske komplett utenom det følger ikke med halehjul til denne modellen det må kjøpes utenom (er på vei) noe jeg synes var litt teit men men..
    Det følger heller ikke med byggebeskrivelse noe som må lastes ned fra sdmodels.com
    men da jeg er singel og kan bygge fly på stuebordet i stua så gjør ikke det noe :P
    50" plasmaskjerm vridd mot byggebordet er en grei manual..
    ser at manualen ikke er llik settet så her måtte improviseres litt så lastet ned manualen til 37,5% oxo for å være sikker på ting noe av grunnen er nok at de har oppgradert vil jeg tro linkene til sterkere,noe som er bra

    skal prøve å få lagt ut progress etter hvert som det pipler fremover

    bilder kommer..



    Tor Andersen
    Oi en perfekt landing

  • #2
    Kjør på! Hva slags motor gikk du for? Tenker litt på en kina-motor selv, men har ikke bestemt noe ennå.
    Geir


    3D plane - 1D brain

    Comment


    • #3
      motoren heter bare SV og er 100ccm og er veldig pen å se på, det som er så morro er jo at prisene gjør det lettere for meg og andre med litt mindre økonomi å kjøpe større fly
      arne aga seller denne motoren nå og skal skaffe mange forskjellige str alt fra 26-200ccm mener jeg.
      Flyet er oxo kjøpt hos han Hjem - Modell Hobby

      liten uppdate på byggingen sideroret er jo pull pull og brønnene til servoene er altfor store så her må jeg skjære til en ny plate i finer med rette mål for standard str servoer..
      Oi en perfekt landing

      Comment


      • #4
        har fått inn noen bilder på pcen nå

        fletta foresten begge høyderorservoledningene i dag tok en time bare det hehe.
        begynte med å sette på understellet for lettere montering og stødighet i modellen (tips fra byggeblogg på 30% modellen.

        Ps ungene måtte bare teste cowlingen 5 og 2 år hehe
        Attached Files
        Last edited by obelix; 22-03-08, 00:06. Reason: tilleg til bilder
        Oi en perfekt landing

        Comment


        • #5
          halen med høyderor knåvent å få inn servoen men gikk til slutt pluss bilde av loddingen og ferittringen på servosiden..
          Kunne laget kontakt bak for å kunne demontere halepartiet men valgte å la vær, om halen skal demonteres trekker jeg bare ledningene litt bak og legger høyderoret ved siden av kroppen (noe sier meg at jo flere koblinger jo større tjangs for at noe kan gå galt..
          legger oxo ved 2 bilder av valgte motor som skal sitte i flyet :P
          Attached Files
          Oi en perfekt landing

          Comment


          • #6
            Hei

            Har du noe estimert budsjett på dette prosjektet?

            Og evt, hvor mye sprekker det med.....
            Anders Bruneberg
            Raufoss

            Comment


            • #7
              Tenkte jeg skulle komme med et tips. Hvis jeg har rett så skal ferrittringen være så nær mottaker som muli. Men jeg er ingen ekspert på slikt.
              Kanskje den funker likevel?
              Hangar9 33% Extra ZDZ80
              Wild-Hare 28%Extra Zenoah 62
              ESM Katana 2m Roto 35vi
              Funtana S40 OS70Surpass
              Fliton Edge540 Saito 100fa
              Pc9 Roulette SC61
              Calmato sport magnum 46
              Mini Funtana børsteløs
              Proxima seilfly fra Griffin
              Aerofly sim
              Futaba 9C Super
              http://www.arildtagestad.com/

              Comment


              • #8
                holger nei har egentlig ikke det men satsa på å komme under 15 lapper men sprakk litt da når jeg bestemte meg for hitec 5955 tg servoene men kommer vel ikke så veldig mye over
                servoene er importert fra usa så de havna på ca 600 kr stk. 3200 spart der :P

                Fireblade1000: ja stemmer det men jeg kjører dobbelt altså ferittring i hver ende og ferittringen ved motaker skal plaseres ikke nærmere enn 10cm fra motakeren har jeg hørt.
                Oi en perfekt landing

                Comment


                • #9
                  Ferdig ?

                  Originally posted by obelix View Post
                  holger nei har egentlig ikke det men satsa på å komme under 15 lapper men sprakk litt da når jeg bestemte meg for hitec 5955 tg servoene men kommer vel ikke så veldig mye over
                  servoene er importert fra usa så de havna på ca 600 kr stk. 3200 spart der :P

                  Fireblade1000: ja stemmer det men jeg kjører dobbelt altså ferittring i hver ende og ferittringen ved motaker skal plaseres ikke nærmere enn 10cm fra motakeren har jeg hørt.
                  Hallo. Ser at det er en liten stund siden du har lagt noe ut om prosjektet ditt, Har du fått gjort noe mer den siste tiden? Er veldig spent på og høre hvordan den flyr, og å høre om motoren om hvordan den er?
                  Mvh
                  Svein K
                  Mvh
                  Svein K

                  Comment


                  • #10
                    Hei det stoppet helt opp for meg en liten stund tilbake men satser å få gjort den ferdig når jeg kommer hjem fra nordsjøen om 14 dager.
                    Det som er gjort er alle hengsler er limt inn motor er montert og tilpasset i covling smartfly powerbox og motaker er innstalert.
                    Egentlig det som mangler er å feste pull pullen på haleror, montere tanken, forlenge servokabler på balanserer, montere gasservo , montere halhjul og bestille batteripakker til å ha i på tenning og servoer.
                    av batteri har jeg enda ikke bestemt meg om jeg skal velge lipo eller vanlig nicad, Noen forslag der???
                    Propell er kjøpt inn hos fleshe 28x10 trepropell håper det skal gå greit med den.

                    En ting til som er noe vanskelig er å få satt i skruene på covlingen for 2 av skruene skal skrus på inni covlingen der jeg ikke kommer til pga motoren står i veien.. og to stk på siden inni kroppen der det er veldig vanskelig å komme til.(noen som har erfaring med disse?

                    tenkte egentlig på å ha 2 stk hitec 5955 tg servoer på sideror men holder kanskje med 1??
                    ellers er det hs 5955 tg servoer i hele flyet (nok kraft)

                    Ps: ser at budsjettet er skredet over estimert hehe er i overkant 20 lapper nå.. men men

                    Tor
                    Oi en perfekt landing

                    Comment


                    • #11
                      Hei. Jeg har selv en 33% SD modell og er enig i at skruene som sitter inne i cowlingen er vanskelige og få på plass. Men det jeg gjorde var og bruke en lang forlenger arm med tourks bits i enden. gikk inn via det lille lutinntaket i underkant av cowlingen.
                      Svein.
                      Mvh
                      Svein K

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by obelix View Post

                        tenkte egentlig på å ha 2 stk hitec 5955 tg servoer på sideror men holder kanskje med 1??
                        ellers er det hs 5955 tg servoer i hele flyet (nok kraft)

                        Tor
                        En 5955 servo på sideroret holder nok ikke. Jeg har en 5955 på sideroret på min 33% SD Yak. Det er alt for lite på denne i alle fall. Kommer til å sette inn en til eller en JR servo som er litt kraftigere. Siderorene på disse modellene er STORE og krever mye power.
                        Se til å bli ferdig med modellen din nå!
                        SD modellene flyr utrolig bra!

                        Her er noen bilder av min fra sist lørdag:
                        Attached Files
                        Lars Henrik Kjølberg

                        http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                        Klubber:
                        Jets of Norway
                        Nittedal modellflyklubb

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by larshkj View Post
                          En 5955 servo på sideroret holder nok ikke. Jeg har en 5955 på sideroret på min 33% SD Yak. Det er alt for lite på denne i alle fall. Kommer til å sette inn en til eller en JR servo som er litt kraftigere. Siderorene på disse modellene er STORE og krever mye power.
                          Se til å bli ferdig med modellen din nå!
                          SD modellene flyr utrolig bra!

                          Her er noen bilder av min fra sist lørdag:
                          En Hitec 5955 drar jo 24 kg på 6 volt , dette har holdt i lange baner for meg og da på Composite arf Yak 55 sp 35% og nå også på en H9 Sukhoi 33% her er det ikke push/pull system men direkte stag men har kjørt max 1,25" på servoarmene og 3" på push/pull.
                          Når Composite arf modellene kom for mange år siden så var det greit med 2 stk men da var jo 8-9 kg servoer helt råe .... nå tar det jo helt av med overkillservoer overalt.
                          Øyvind

                          www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                          Comment


                          • #14
                            Har ingen personlige erfaringer, men etter det jeg har lest så skal visst siderorene være ENORME på disse Yak'ene. 33% tilsvarer 35%, og 35% tilsvarer nesten 40% fra forskjellige produsenter. Har lest blant annet på FG at det er flere som har brukt både en og to 5955 på sideroret på 35% og fått blowback under harde manøvre (KE loop)
                            William Jul Ringkjøb
                            Bodø MFK

                            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Litespeed View Post
                              En Hitec 5955 drar jo 24 kg på 6 volt , dette har holdt i lange baner for meg og da på Composite arf Yak 55 sp 35% og nå også på en H9 Sukhoi 33% her er det ikke push/pull system men direkte stag men har kjørt max 1,25" på servoarmene og 3" på push/pull.
                              Når Composite arf modellene kom for mange år siden så var det greit med 2 stk men da var jo 8-9 kg servoer helt råe .... nå tar det jo helt av med overkillservoer overalt.
                              Flystilen har vel endret seg litt de siste årene eller? I tillegg har modellene i dag MYE større ror enn for bare noen år siden.
                              Jeg trodde også det skulle holde fint med en servo på begge mine store modeller. Og det virket også som om det holdt... Helt til jeg fikk prøve en lik modell med 2 5955 servoer på sideroret. Stor forskjell!

                              Originally posted by william123 View Post
                              Har ingen personlige erfaringer, men etter det jeg har lest så skal visst siderorene være ENORME på disse Yak'ene. 33% tilsvarer 35%, og 35% tilsvarer nesten 40% fra forskjellige produsenter. Har lest blant annet på FG at det er flere som har brukt både en og to 5955 på sideroret på 35% og fått blowback under harde manøvre (KE loop)
                              Det stemmer det. Jeg har en AeroWorks 35% Yak, og SD Yak'en (33%) har like stort om ikke litt større sideror enn 35% kjerra. Jeg får blowback på begge disse flyene.
                              Så hvis man skal fly annet enn basic aerobatic manøvre med disse flyene, bør man ha to servoer på sideroret.
                              Du vil merke forskjellen allerede i knife edge flight.
                              Så bare for å repetere meg selv: Du bør ha to 5955 servoer på sideroret på 35% Yak'en fra SD-Model.
                              Lars Henrik Kjølberg

                              http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                              Klubber:
                              Jets of Norway
                              Nittedal modellflyklubb

                              Comment

                              Working...
                              X