Announcement

Collapse
No announcement yet.

KMP/ESM Spitfire

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • KMP/ESM Spitfire

    Er det noen av dere som har noen erfaring med KMP/ESM(det er vel samme ulla) Spitfire? Hadde tenkt til å skaffe meg en av disse så fort de kommer på lager igjen
    Mvh
    Ståle

  • #2
    Jeg hadde den første. Den er veldig "Spitfire" å ta av og lande med på grun av bakkeegenskapene, men flyr sinsykt fint. Den kan fly ekstremt sakte i forhold til vekta.

    Comment


    • #3
      Hørtes bra. Takk skal du ha. Gleder meg til å se hvordan den blir
      Mvh
      Ståle

      Comment


      • #4
        Hva mener du forresten med at den oppfører seg veldig "spitfire" i take-off og landing?
        Mvh
        Ståle

        Comment


        • #5
          På grunn av at understellet på Sptifire er veldig langt bak, like foran CG, så tipper flyet veldig lett fremover og kan være en håndfull å kontrollere på bakken.

          Comment


          • #6
            Oki. Kan vel bli en utfordring da å bruke den på grasstripen i Bodø
            Mvh
            Ståle

            Comment


            • #7
              Jeg har kun flydd fra asfalt med min. Jeg har en P-40 også og den er en drøm å kontrollere på bakken på både gress og asfalt.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Burns View Post
                Oki. Kan vel bli en utfordring da å bruke den på grasstripen i Bodø
                Neida, gresstripen i Bodø er flott den Tror det går helt fint jeg!
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #9
                  Vi får prøve Spitfire skal jeg ha uansett
                  Mvh
                  Ståle

                  Comment


                  • #10
                    Ta en kikke på Spifire tråden om denne modellen på scalewarbird.hopto.org/forum der står det mye nyttig. Det er en som har forsket mye og han har nå en ESM spit som funker supert på gressunderlag.

                    Comment


                    • #11
                      Tråden finner du her:

                      http://scalewarbird.hopto.org/forum/...php?topic=31.0

                      Comment


                      • #12
                        glimrende. Takk skal du ha
                        Mvh
                        Ståle

                        Comment


                        • #13
                          ESM spit kan sitte langt inne, men for et fantastisk fly.

                          Heisan, der var det en også, ....... for å gjøre en ting helt klart er denne utalelsen aldeles ikke objektiv og er kun myntet for de som er interisert i spitfire og denne tråden; --"Man er ikke en ordenlig pilot før man har fløyet en Spitfire".-- --Noe denne videosnutten viser; http://iwc-media.futurecom.ch/messep...pilots_big.wmv
                          Har du kommet noen vei med prosjektet?
                          Endel moddinger du kan gjøre med en gang er: -Sett i ordentig understell Robert el.lign. det som er med settet om det er den nye eller gamle verson ,er IKKE holdbart.
                          -Vinkle understellet ca.25mm forover ved at du "skimser under retrackt bak. Hvis du bruker plast hjul, -sett i en messingforing i navet på hjulet for å få minimal friksjon.
                          -Prøv å spare vekt i hale, f.eks ikke bruk roroverføringer som er med, du sparer vekt med at du bruker pull/pull på sideror, samt kvalitets pushroder til høyderor (Protec har noen orange med en tynn pianotråd i).
                          -Bruk kraftig nok motor, minimun en sprek Saito125. Jeg har en saito 180, det er mer enn nok!
                          - Ellers så lønner det seg å forsterke glassfiber kroppen mellom firewall og spant front vinge, legg på et par lag med glassfiber eller karbonduk og epoxy innvendig, ingen fare med vektøkninga. Du trenger vekta i nesa.
                          Spitfiren flyr som en drøm og etter hele fjorsesongen med prøving og feiling så begynner den å oppføre seg på bakken også. Det står en god del om dette på forumet som Øystein refererte til,
                          Siden forrige helg da jeg tok den ut for denne sesongen har jeg hatt 6 vellykkede flighter og de beste landingene på rad, jeg flyr på gress......

                          Vennlig hilsen
                          John Arne

                          Tally ho.
                          Attached Files
                          John Arne Sagøy
                          Scale Warbirds of Norway
                          Trønderbataljonen
                          www.scalewarbird.org
                          No guts, no glory

                          Comment


                          • #14
                            Stilig fly du har John Arne. Og takk for glimrende innspill Flyet er ikke kjøpt ennå, den skal i følge KMP være klar for utsalg 30 april. Den kommer med vanlig balsavinge. Venter jeg til sommeren, og legger i 300 dollar ekstra, får jeg kompositt vinge med noen fler detaljer(bolter og sånn). Men vet ikke om jeg har tålmodighet til å vente så lenge. Sendte en mail til produsenten og forhørte meg litt angående groundhandling problemet. De svarte at den forsått ikke var lett å ha med å gjøre, men de hadde forandret den nye versjonen litt til det bedre. Har en OS 120 Surpass III jeg har kjøpt inn til formålet, er den for liten den eller?
                            Mvh
                            Ståle

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Burns View Post
                              Stilig fly du har John Arne. Og takk for glimrende innspill Flyet er ikke kjøpt ennå, den skal i følge KMP være klar for utsalg 30 april. Den kommer med vanlig balsavinge. Venter jeg til sommeren, og legger i 300 dollar ekstra, får jeg kompositt vinge med noen fler detaljer(bolter og sånn). Men vet ikke om jeg har tålmodighet til å vente så lenge. Sendte en mail til produsenten og forhørte meg litt angående groundhandling problemet. De svarte at den forsått ikke var lett å ha med å gjøre, men de hadde forandret den nye versjonen litt til det bedre. Har en OS 120 Surpass III jeg har kjøpt inn til formålet, er den for liten den eller?
                              Neida, OS 120 kan sammenlignes med saito 125 og det er stort nok til dette flyet. OS 'en bruker litt mindre fuel enn saito og så da får du gode 10 minutter safe. Jeg har ikke hatt en spit, men en kmp hurricane som kan sammenlignes. Hadde en saito 150 i den først og en ZG26SC etterpå, men en OS120 er og en fin motor til flyet.

                              Comment

                              Working...
                              X