Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gjør det selv CNC-ruter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    taper = koniskt... alltså et konisk-boss... et konisk-boss med kilespor er perfekt for å få en solid og slarkfri overføring...
    Eivind Hansen
    ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

    Comment


    • #17
      Originally posted by Pole View Post
      taper = koniskt... alltså et konisk-boss... et konisk-boss med kilespor er perfekt for å få en solid og slarkfri overføring...
      Ganske logisk når du sier det!
      Vet du om det er mulig å kjøpe slikt i løsvekt eller om jeg må regne med å måtte lage det?

      mvh
      Chris

      Comment


      • #18
        Originally posted by chrugel View Post
        Ganske logisk når du sier det!
        Vet du om det er mulig å kjøpe slikt i løsvekt eller om jeg må regne med å måtte lage det?

        mvh
        Chris
        Sjekk www.econobelt.com , vet de har, men tror det er uten kilespor.

        Mener å ha hørt at Tess kan skaffe slike...

        Cory

        Comment


        • #19
          Første test-sammenstilling!

          Hei,

          I dag har jeg gjor min første midlertidiger testsammenstilling av Y-aksen. Bilder ligger vedlagt.
          Siden jeg ikke kan sveise og ikke kjenner noen som kan det, skrur jeg. Jeg skruer masse! Det positive med å skru er at det er mulig å gjøre mye justeringer underveis samt den siste finpussen kan gjøres med en liten hammer før skruene virkelig dras til.
          Forresten så er det genialt med steder som selger skruer etter kilopris, jeg kjøpte et par kilo assorterte M5 skruer til under 200 kr. med andre ord så skues alt med M5!

          Har også begynnt å sette sammen kontrollerkortene, det kommer til å ta sin tid! I dag har jeg satt inn ca 60 jumpere tilsammen på de tre kretskortene!


          mvh
          Chris
          Attached Files

          Comment


          • #20
            Hei,
            her skjer det ikke så mye for tiden! Holder på å flytte så alt er egentlig et stort kaos!
            Er snart klar for å teste kontrollerene, problemet her er at jeg skal motere enkoderen på skruen og enkoderen må kobles til kontrolleren for å få testet den. Dette vil si at jeg må gjøre ferdig det mekaniske før jeg får testet kontrollerene.
            Budsjettet har forøvrig sprukket så z-aksen forblir basert på skuffe-skinner og gjengestang fra biltema.
            Dette blir det første jeg kommer til å gjøre noe med når jeg får rå og tid til det .. .

            Mvh
            Chris

            Comment


            • #21
              Hei igjen!
              Fått gjort litt i det siste, nå er kuleskruene tilpasset og klare for montering. Dem var vesentlig mye vanskeligere å maskinere enn jeg forventet! Det tok nesten 3 timer å ordne de 4 endene, og her snakker vi folk som kan det!!
              Jeg har innsett at Z aksen min ikke blir god nokk i forhold til resten så den må relativt for byttes ut med noe bedre. Driver å henger litt på E-bay i håp om å finne noen flere slider billig. Er også på utkikk etter en kress FME 1050W spindle, så det gikk en der i dag for 130$, som jeg gikk glipp av!!!

              Nå er forøvrig alle slider på alle akser montert og maskinen kan bevege seg i alle rettninger men dog er den enda uten skruer så den må dyttes rundt for hånd.

              Forøvrig om noen lurer på mål og spesifikasjoner på delene som inngår i maskinen så ta kontakt. Jeg har med vilje ikke lagt ut dette da det meste blir til under veis, det er alltid noe jeg glemte å ta hensyn til når jeg laget tegningene!
              Skulle lært meg 3D cad først!

              ha en fortsatt god dag!
              Chris

              Comment


              • #22
                Igang igjen!

                Hei,
                da var flyttingen nesten overstått, har i alle fall kommet så langt at jeg kan begynne å få gjort noe igjen.
                Har nå gjort feridg hele opphenget til skruen på Y aksen, har så smått begynnt på X akse skruen å.
                Ellers har jeg gitt opp hele Z akse prosjektet mitt og kjøpt en ferdig en fra Type Of Financial Service kom på 300$ for z akse med spindel og frakt.

                Kommer tilbake med bilder og muligens film på et senere tidspunkt.

                Dere som måtte finne på å lese dette må ha en fortsatt flott sommer!

                mvh
                Chris

                Comment


                • #23
                  Nye bilder!

                  Hei,
                  Her er noen bilder av det som har skjedd i dest siste. Går ikke veldig fort for tiden, har pappaperm og mesteparten av tiden går merkelig nok med til å være pappa. . .

                  Bildenes tittel taler stort sett for seg selv. Overordnet status er at jeg er nesten ferdig med det mekaniske, har "bare" drivverket igjen.

                  Det elektroniske jobber jeg mest med for tiden.
                  Noe noen lurere på?? send en PM eller skriv inn her!

                  mvh
                  Chris
                  Attached Files

                  Comment


                  • #24
                    Hei. Har desverre ikke fulgt denne tråden på lenge, men har bestemt meg for og lage en cnc så fort som mulig. Venter også en sønn om ca 20 dager, så da blir det kanskje litt knappt med tid, men "taim vill show"

                    Har litt erfaringer med AutoCAD, hvor jeg har vært på kurs og sittet MANGE timer privat.

                    Har også tegnet noen ting igjennom jobb, men det er mest 2d.

                    Legger ved et par bilder så langt jeg har kommet med min T-Rex 600N Tegning.

                    Tegner hver del for seg, for så og sette de sammen etterpå.

                    Og JA!, det er noen detaljer som ikke er som orginalen, man blir ikke expert på Cad over natten!


                    Mvh Robert.
                    Attached Files
                    ~Futaba 10C~


                    ~T-Rex 500 v-bar~
                    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                    ~Min Cnc byggetråd #1~
                    ~Min Cnc byggetråd #2~
                    ~Min Cnc byggetråd #3~


                    ~Trondheim Modellflyklubb~

                    Comment


                    • #25
                      Hei
                      Gratulerer så mye på forskudd da!
                      Du har mye fint å se frem til der! ( Bortsett i fra fritid og nattesøvn som blir en sagablått )

                      Må si det ser ut som om du er ganske flink i autocad jeg! Stilige Heli Tegninger. Nå må du ta dette med en klype salt da det kommer fra en som ikke kan noen ting om teknisk tegning!
                      Om jeg sender deg bilder av min maskin, kan du tegne den inn i Autocad? Om andre ønsker tegninger er jo det en løsning ..

                      Helt erlig tror jeg ikke du rekker å lage en CNC maskin på 20 dager . . .

                      Jeg har forøvrig lært meg SolidEdge og er ganske stolt over meg selv for det, men det er jo fortsatt 2d . . . . . Måtte jo lære noe som jeg kan tegne med til denne CNC maskinen når den en eller annen gang står ferdig! Ønsker med SolidWorks jeg! Eneste problemet her er jo at en lisens koster med enn bilen min . . .

                      mvh
                      ChrUgel

                      Originally posted by Vegabond View Post
                      Hei. Har desverre ikke fulgt denne tråden på lenge, men har bestemt meg for og lage en cnc så fort som mulig. Venter også en sønn om ca 20 dager, så da blir det kanskje litt knappt med tid, men "taim vill show"

                      Har litt erfaringer med AutoCAD, hvor jeg har vært på kurs og sittet MANGE timer privat.

                      Har også tegnet noen ting igjennom jobb, men det er mest 2d.

                      Legger ved et par bilder så langt jeg har kommet med min T-Rex 600N Tegning.

                      Tegner hver del for seg, for så og sette de sammen etterpå.

                      Og JA!, det er noen detaljer som ikke er som orginalen, man blir ikke expert på Cad over natten!


                      Mvh Robert.

                      Comment


                      • #26
                        Hei.

                        Nå kan vel dette med lisens være som man vil selv:P , men det må vel diskuteres på en annen side.

                        Bare send over tegninger du, så skal jeg prøve å sette sammen noen linjer

                        Mvh Robert.
                        ~Futaba 10C~


                        ~T-Rex 500 v-bar~
                        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                        ~Min Cnc byggetråd #1~
                        ~Min Cnc byggetråd #2~
                        ~Min Cnc byggetråd #3~


                        ~Trondheim Modellflyklubb~

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by chrugel View Post
                          Hei
                          Gratulerer så mye på forskudd da!
                          Du har mye fint å se frem til der! ( Bortsett i fra fritid og nattesøvn som blir en sagablått )

                          Må si det ser ut som om du er ganske flink i autocad jeg! Stilige Heli Tegninger. Nå må du ta dette med en klype salt da det kommer fra en som ikke kan noen ting om teknisk tegning!
                          Om jeg sender deg bilder av min maskin, kan du tegne den inn i Autocad? Om andre ønsker tegninger er jo det en løsning ..

                          Helt erlig tror jeg ikke du rekker å lage en CNC maskin på 20 dager . . .

                          Jeg har forøvrig lært meg SolidEdge og er ganske stolt over meg selv for det, men det er jo fortsatt 2d . . . . . Måtte jo lære noe som jeg kan tegne med til denne CNC maskinen når den en eller annen gang står ferdig! Ønsker med SolidWorks jeg! Eneste problemet her er jo at en lisens koster med enn bilen min . . .

                          mvh
                          ChrUgel
                          Flotte AutoCad tegninger og må si meg mektig imponert over dere som går inn for å bygge en cnc-maskin selv, det er en del jobb. Stå på, morro å lese om.. Jeg har noen få år på baken som maskinarbeider, utelukkende cnc freser, så om noen lurer på noe de tror jeg kan svare på så fyr løs..

                          Jeg vil bare bemerke det at Solid Edge og SolidWorks er ganske det samme, jeg har vært bruker av Solid Edge i ca 5 år nå, bruker det daglig på jobb og har holdt litt kurs for skoler ol. Jeg har ikke like mye erfaring med SolidWorks, men har nå vært borti det, samme gjelder Inventor. Alle disse programmen er meget bra 3d cad program, men de er ganske dyre, i alle fall for en privat person.

                          2D versjonen av Solid Edge er gratis, det samme er full lisensiert versjon til skoler. Inventor er også gratis for alle skoleelever som går på en skole som bruker Inventor (så har du en sønn eller bror som går på mekaniske fag så er det mulig at du kan laste ned Inventor helt LOVLIG, alt man trenger er en email som er registret på skolens domene), er litt usikker på om SolidWorks har noe slikt tilbud, alle disse "gratis versjonen" er så kalte student/ education versjoner, dvs. at filer laget i disse versjonene ikke kan åpnes/ modifiseres i en komersiell versjon og man får gjerne et vannmerke på tegninger man skriver ut.

                          Om folk ønsker å skaffe seg et greit cad program til en litt mer overkommelig pris så vil jeg nevne : Alibre | 3D CAD Software | 3D CAM Software | CNC Machines og CAD Software | IronCAD CAD Software Solutions , sistnevnte ble jeg tipset om av en design ingeniør fra FMC som driver et lite firma privat og brukte dette pga. at det var meget bra og prisgunstig.

                          Vil bare til slutt nevne at Solid Edge i disse dager har lansert en ny versjon, Solid Edge ST (Synchronous Technology), dette er etterfølgeren til Versjon 20, om du vil vite mer om denne nye og revulosjonerende ST versjonen så sjekk linken.. (er litt tørrprating i starten.. ) Design, manufacturing & lifecycle management | Siemens

                          Ligger og en del info her: www.solidedge.no

                          Her div. saker jeg har modellerte opp i Solid Edge, motoren er fullt funksjonell, dvs. at alt roterer, flytter på seg slik det skal, ventilene åpner og lukker osv...
                          Attached Files
                          Last edited by Pole; 03-09-08, 20:08. Reason: La inn bilder... :P
                          Eivind Hansen
                          ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

                          Comment


                          • #28
                            Fytti bikkja Eivind,....du har ikke sovet i timene gutt.

                            Fantastisk å se slik 3d modelering

                            mvh
                            C

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Pole View Post

                              Her div. saker jeg har modellerte opp i Solid Edge, motoren er fullt funksjonell, dvs. at alt roterer, flytter på seg slik det skal, ventilene åpner og lukker osv...
                              Jo det må jeg si, tydelig at du vet hva du driver med!
                              Spørs om jeg kommer til klare 3D modellering på nivået der noen gang! tror vel min CNC maskin kommer til å bli mest brukt til kretskortproduksjon da det er her jeg er utdannet. Drevet mye med ORCad og er ram på det da!
                              Ønsker også å på sikt prøve gravering i glass med et slikt program som konverterer bilder til G-Kode.


                              mvh
                              Chris

                              Comment


                              • #30
                                Fine tegninger må ærlig påstå at jeg synes jeg har blitt flink, men ser jeg har LANGT igjen!

                                er det enklere å tegne 3d med ett modeleringsprogram enn med AutoCAD?

                                Mvh Robert.
                                ~Futaba 10C~


                                ~T-Rex 500 v-bar~
                                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                                ~Min Cnc byggetråd #1~
                                ~Min Cnc byggetråd #2~
                                ~Min Cnc byggetråd #3~


                                ~Trondheim Modellflyklubb~

                                Comment

                                Working...
                                X